Tokyo Jungle

Tokyo Jungle

Om Charles Darwin hade gjort tv-spel, hade han gjort Tokyo Jungle. Välkommen till en värld utan människor, en värld där en knähund kan vara kung. En värld där endast den starke överlever.

Något har gått riktigt snett i Tokyo. Efter alla de där rapporterna om att husdjur, zoo-djur, vilddjur, ja alla djur, började bete sig aggressivt har människorna försvunnit. Kvar är nämnda djur i en värld där endast den starke, eller den listige, överlever. Det slutliga ändamålet för djuren du spelar med är hela tiden att överleva och på något sätt gäller det även dig som spelare. Du måste härda ut, helt enkelt.

Tokyo Jungle släpptes från början som ett budgetspel i japanska spelhyllor men fick snart kultstatus och sålde förvånansvärt bra. Så bra att Sony tyckte det var en toppenidé att släppa detta, vad jag känner mycket japanska, spelet även i väst som ett nedladdningsbart alternativ. Förhandssnacket har handlat om något helt unikt som tagit spelare med storm, men någon storm har jag efter mina timmar med Tokyo Jungle ännu inte upplevt.

I grunden spelar du Tokyo Jungle i två olika lägen, "äventyr" och "överlevnad". Men även om det är just två separata lägen hänger de samtidigt ihop med varandra på ett sätt som gör mig något frustrerad. Äventyrsdelen är den mer berättarmässigt tunga delen, där du tar dig an givna utmaningar med det djur du är tilldelad för just den utmaningen. Det kan handla om allt från något så enkelt som att ta dig förbi en flock rovdjur, till att ta över ett konkurrerande revir. För varje äventyrsdel spelar du som ett nytt djur, men du kan inte komma någonstans innan du gjort grovjobbet i "överlevnad".

Tokyo Jungle
Det finns två spellägen, "överlevnad" och "äventyr" som hänger ihop med varandra.

Det här är nämligen själva grundstommen i hela Tokyo Jungle, och namnet säger egentligen det mesta. Du börjar spelet antingen som ett rovdjur eller en växtätare och sedan är det helt upp till dig vad du vill göra med din tid. Vill du låsa upp nya utmaningar i "äventyr" måste du hitta tre utspridda minneskort med information om vad det egentligen är som ligger bakom händelserna i Tokyo Jungle.

När du väl hittat de tre, låser spelet upp ett nytt äventyr och sedan börjar proceduren om. Men du kan också välja att anta interna utmaningar i överlevnad, som att till exempel döda si och så många djur, fortplanta dig eller äta dig tjock och fet.

Fortplantning är oerhört viktigt i Tokyo Jungle, då du som ensamt djur bara har ett visst antal år på dig innan du dör åldersdöden. En lyckad parning innebär att du fortsätter spelet som en purfärsk unge, och har du skött dina kort rätt får du då även med dig några syskon på traven. Syskonen agerar rena extraliv när saker och ting hettar till, så det gäller att hitta en frisk och kry hona att para sig med, då detta också ger fler ungar.

Tokyo Jungle
Att spela som växtätare eller köttätare skiljer sig åt markant. En fredlig hjort måste till exempel använda terrängen för att överleva.

Ungarna tar dessutom med sig alla de egenskaper som pappan redan hunnit spela in. Genom att äta, uppnå delmål och i viss mån även klä ut dig (det finns tonvis med hattar, tröjor, skor och annat som går att låsa upp) så höjer du också dina egna egenskaper och blir ett starkare djur. Att pumpa upp ditt djur är väldigt tidigt i spelet totalt nödvändigt då du helt utan förvarning, rim eller reson kan befinna dig mitt i ett vargrevir som kräver sitt djur för att undkomma eller övervinna.

Det är också i överlevnad som du låser upp nya djur, genom att helt sonika ta över dess revir. Chansen till detta får du efter en viss tid in i ditt aktuella spel och då gäller det ha en personlig armé med sig och dessutom lite tur med väder, vind och mat för att lyckas. Tokyo sätter nämligen käppar i hjulen för dig närhelst det är möjligt, genom att vattnet i vissa kvarter blir förorenat, värmen gör att döda kroppar ruttnar och förgiftar dig, eller genom att på annat sätt använda miljön emot dig.

Du samlar i överlevnad även ihop poäng baserat på allt du företar dig. Dessa poäng kan sedan användas på ett antal olika sätt. Antingen slänger du upp dom på nätet och testar dig själv mot andra spelare, eller så använder du dom för att köpa nya djur eller annat i spelets interna shop.

Tokyo Jungle
Utbudet på djurarter är fantastiskt stort, och brett. Men tar tid att låsa upp alla.

I teorin kan du spela hur länge som helst i överlevnad, så länge du förökar dig i skaplig takt och spelar dina kort rätt när det gäller revir och mat. Att spela som rovdjur kontra växtätare är också i sig två helt olika typer av spel. Ett rovdjur rör sig snabbt, hugger på allt man kan hugga på men slösar också energi på kuppen.

En växtätare använder miljön till sin fördel och smyger sig igenom, ibland på ett sätt som påminner om Metal Gear Solid i upplägget. Vilken typ av djur du väljer är helt upp till dig, och mängden arter imponerar verkligen. Du kan låsa upp allt från kycklingar till dinosaurier (ja, jag sa dinosaurier) och det blir då extra trist att konstatera att det varken är särskilt stor skillnad mellan djuren inledningsvis, eller särskilt kul att göra det som behövs för att låsa upp nya.

För även om det finns en del innovation, skruvad humor och roliga saker att uträtta, är tristessen Tokyo Jungles största fiende. Den sitter som två käftar runt din hals hela vägen igenom, av flera anledningar.

Dels är Tokyo som stad dödligt tråkig att titta på, mestadels. Grafiskt är Tokyo Jungle i sin 2.5D-stil rent ut sagt fult. Den oftast blygråa paletten gör sig inte alls i grafik från förra generationen och när dessutom designen på banorna ibland är hårresande usel blir själva runtspringandet i denna betongdjungel inget annan än en börda.

Tokyo Jungle
Bandesign och grafik i Tokyo Jungle är sannerligen inte på topp, och det bidrar till tristessen.

Spelet slänger dessutom slumpmässigt ut fiender varje gång du startar om ett nytt överlevnadsspel och ibland, när du nått riktigt långt kan du traska runt ett hörn och helt plötsligt få fem hyenor rätt i pannbenet. Tack och ajöss. Du får möjlighet att spara så fort du tagit över ett revir, men bara genom att avsluta spelet - dör du så startar allt om. Det har också hänt att jag fastnat och trillat av pinn i ett stort område efter parning, helt enkelt för att all mat försvann över en natt och hela stället plötsligt blivit infekterat med dödlig smog.

Frustrationen som min sambo sett mig genomlida när jag travverserat Tokyos folktomma gator har gett henne både sömnsvårigheter och svår klåda. Mest känner jag mig frustrerad över att alla bra saker med Tokyo Jungle hamnar i skuggan av alla dess, som det känns, meningslösa tillkortakommanden. Som till exempel det relativt meningslösa tvåspelarläget.

När väl spelet flytet så är känslan av överlevnadsinstinkt påtaglig. Du planerar varje rutt, dödar bara om du måste och ser till att ha ryggen fri hela tiden. Att det bara är den starkaste som överlever är det ingen tvekan om. Jag gillar även sättet striderna är uppbyggda, där du antingen kan döda med ett hugg om du är smidig nog, eller jobba med hugga-och-ducka-kombinationer. Möter du allt för övermäktigt motstånd är du dock så gott som stendöd varje gång.

Jag hade så gärna sett att spelet byggde mer på sina styrkor. Men nu blir upplevelsen en besvikelse. Det upprepar sig hela tiden, in absurdum, och tråkar långsamt ut mig som spelare. En sån enkel sak som att varje nytt överlevnadsspel, oavsett djur, startar på EXAKT samma ställe förstår jag bara inte. Varför inte placera ut startpunkterna slumpmässigt? Det hade i alla fall skapat en illusion av variation. Nu finns där ingen illusion, bara en kall och trist verklighet. Livet är inte alltid en dans på rosor, i alla fall inte om man är en ensam bondkatt på Tokyos hårda gator. Men en vals kunde väl vi bjudits på i alla fall.

5 / 10
+
Innovativa idéer, lång hållbarhet