NHL 13

NHL 13

Medan verklighetens NHL brottas med förhandlingar om huruvida årets säsong ens blir av smäller EA Canada till med det bästa hockeyspelet i mannaminne och räddar således sporten på egen hand

Fyrtiosju sekunder efter det att NHL 13 landade på mitt hallgolv har spelets laddningsskärm passerat, för första gången av hundratals det kommande året. Innan jag får chans att ge mig i kast med den nya spelfysiken, med utlovat revolutionerad skridskoåkning, måste jag dock ange mitt favoritlag. Valet, i den mån det ens är något att fundera på, faller på Chicago Blackhawks, vilket visar sig medföra några i huvudsak kosmetiska effekter.

Väl på isen märks att EA har fog för sina stora ord om årets förändringar i spelmotorn. Här kan det vara läge att påminna om att jag vid samma tid förra året ansåg den spelmotorn vara "svårförbättrad" och främst efterlyste förnyelse på en massa andra håll. Redan efter en timme med NHL 13 känns dess realistiska fysik dock så självklar att NHL 12 känns rent av förlegat i jämförelse.

De förändringar som skett är konceptuellt mycket enkla och vardagsfysikaliska i den mening att vi alla kan relatera dem till våra dagliga liv. Ju tyngre en kropp är eller ju snabbare den rör sig, desto mer svårstoppad är den. På engelska kallas detta "momentum". I Sverige använder vi det mer poetiska "rörelsemängd". Där spelarna tidigare kunnat svänga obehindrat oavsett hastighet, samt nått maxfart nästan ögonblickligen, är alla spelare i NHL 13 obönhörligen Newtons slavar.

NHL 13
En viktig aspekt av den nya åkfysiken är att spelarna numer har svårare för det mesta teknikkrävande i hög fart. Att skjuta medan man skrinnar för fullt är precis lika svårt som på riktigt, vilket för med sig en hel del missade skott innan tekniken nötts in.

Känslan i att runda den egna målburen med pucken och via en sväng omvandla den rörelseenergin till ett stigande offensivt hot som accelererar över linje efter linje är enorm. Den påminner faktiskt så mycket om den verkliga förlagan att jag flera gånger förbannar den dag jag avslutade min juniorkarriär. Att skrinna fram som ett ånglok på medar har också sina nackdelar. Tvära svängar utan att slå av på tempot är otänkbart, även om en spelare som Ovechkin klarar det bättre än den genomsnittlige Elitseriespelaren.

Jag erkänner här villigt och raskt att jag hade fel. En vidareutveckling av den innersta kärnan, snarare än presentationen, var det bästa som kunde hända EA Canadas stolta hockeyserie. Så vilka var då önskemålen jag framförde för exakt ett år sedan? Låt mig först beta av en efterlysning som faktiskt slog in, nästan på pricken:

I Spelläget GM Connected får vi för första gången chansen att sätta våra skickligheter som managers på prov mot andra spelare över nätet. Här finns möjligheter att stångas med upp till 29 andra mänskliga tränare, samt rikligt med finjusteringar av taktik i den händelse att någon match inte hinns med i det aktuella matchfönstret. Dessutom behöver inte världsliga ting som "jobb", "skola" och "inlagd på infektionsklinik med ebola" innebära problem, då vi kan sköta laguppställningar, spelarbyten och annat via en behändig telefonapp.

NHL 13
Denna bild är sponsrad av Jesper Karlsson och hans ursinniga hat för allt som härrör från Philadelphia, med undantag för Philly Cheesesteak-mackor.

Mina andra förhoppningar då? Bland dessa fanns kraftigt tillspetsad grafik och någon tilltalande nyhet på kommentatorssidan. En pensionering av den duktiga, men ack så uttjatade duon Clement och Thorne, exempelvis. Det mesta är dock sig likt. Spelarna ser marginellt bättre ut i närbild, men måste fortfarande avnjutas i rörelse för att komma till sin visuella rätt.

Kommenterandet har också det tagit ett litet steg i rätt riktning, via en uppsättning fraser som känns både nya och vältajmade. Det dröjer dock inte mer än en intensiv vecka med NHL 13 innan nyhetens behag lagt sig och matchljudet känns 2008 igen. Störst lyft i ljudkategorin har istället musiken fått, då soundtracket har gått ifrån vedervärdigt till ganska bra, via band som Anti-Flag och Gaslight Anthem.

Bland spelets övriga nyheter märks främst en ny serie utmaningar, kallade Moments Live. Här får man chansen att återupprepa några av föregående säsongs allra största och mest dramatiska bravader, mot belöning i form av valuta till det briljanta Ultimate Team-läget. Bland dessa sekvenser märks även klassiska matcher med Gretzky, Lemieux och grabbarna. Tanken är också att händelser från säsongen 2012/13 ska dyka upp. Om nu klubbarna och spelarna hinner enas om något avtal till vintern, vill säga.

NHL 13
Utöver de uppenbara förbättringarna har NHL 13 också massor av småjusteringar av allt ifrån medspelarnas defensiva rörelsescheman till det tidigare så styltiga markeringsspelet framför målburen.

Som hockeyälskare är det lätt att tilltalas av denna typ av verklighetskopplade inslag, särskilt som europé med någotsånär normal dygnsrytm och därmed ont om livesända matcher på TV-menyn. Särskilt trevligt är att alla utmaningar kan göras på fyra olika svårighetsgrader, med belöning därefter.

Mäktigast av allt med dessa nya spellägen är kanske ändå att de redan existerande varianterna inte tycks tappa i styrka eller omfång när nya tillkommer. Serien blir därför allt mer omfattande för varje år som går. Här finns garanterat någonting som faller alla i smaken, såväl online som offline, även om få eller ingen lär ha tid att gå till djupet med alla varianter.

NHL 13
Att skrinna baklänges med pucken i anfallszonen är smidigare än någonsin förr. Det är således nu lättare att komma till skottläge från "fel" kant.

Så vilket är då mitt samlade intryck av NHL 13? För att sätta det i lite perspektiv upplever jag det som denna generations bästa hockeyspel, även om NHL 07 lär gå till historien som det mer betydelsefulla, på grund av hur det revolutionerade styrningen. Och trots att sportåret ännu är ungt känns detta faktiskt som den starkaste kandidaten till att vara årets sportspel, ett epitet jag annars ofta satt på FIFA, aningen före just NHL och NBA2K.

Vad gäller framtiden är jag i år förståndig nog att avstå ifrån såväl spekulation som önskemål. Visst finns här fortfarande detaljer att förbättra, men jag är tryggare än någonsin förr i tron på att EA styr skutan i rätt riktning. Under tiden tänker jag spendera de kommande tolv månaderna med att besegra nätmotståndare i drivor och sätta skräck i mina ärrade motståndare på isen som vore jag en tandförsäkringspremie.

9 / 10
+
Underbar skridskofysik, realistiskt, spellägen för alla smaker, mjukt animerat, härliga spellägen, fantastisk spelkontroll