Darksiders III

Darksiders III

Den tredje ryttaren av apokalypsen har anlänt. Fury är vansinnig och Henric har bevittnat hennes vrede...

Den tredje, och den kanske mest impulsiva och förbannade, ryttaren har inte setts till förrän nu. I Darksiders III gör Fury sin grandiosa debut medan War och Death numera har åsidosatts. Furys berättelse utspelar sig parallellt med de tidigare berättelserna och hon har fått i uppdrag att lokalisera de sju dödssynderna och överlämna dem till rådet hon så tvunget måste lyda. Fury är vansinnigt uttråkad och suktar efter att smutsa ned sina händer med blod. Det spelar ingen roll vems blod hennes piska ska färgas röd av, och inte heller varför.

När jag först tar kommandot över Fury har hon precis anlänt till en jord vars befolkning till största del har ersatts med demoner. Precis som i tidigare titlar är den jord vi är vana vid att se helt förändrad. Städer står i ruiner och moder jord har tagit över. Långsamt vandrar skeletten på trottoarerna med änglalik liggande lite varstans. Från början är Fury utrustad med sin trogna piska som kan åstadkomma en oerhörd skada på de monstren som vandrar mellan de förfallande skyskraporna. De som spelat tidigare spel kommer snabbt känna igen sig. Det har egentligen inte skett någon förändring alls sett till hur striderna är upplagda men det gör mig heller ingenting. Det känns skönt att vara tillbaka till den spelserie som stått still i sex långa år.

Darksiders III
Att förvandlas till en domedagsversion är ofta nödvändigt i spelets större strider.

Man brukar ju säga att man inte ska ändra på ett vinnande koncept, och det är något Gunfire Games utgått från. Darksiders III känns oftast som en förlängning av Darksiders II och kommer således inte med överdrivet många överraskningar. Det kan låta tråkigt, men i själva verket är det faktiskt inte något som skadar spelet. Med undantaget att det finns olika vapen känns striderna väldigt lika varandra. Det finns två knappar för att slåss med och en annan för att undvika attacker. Genom diverse kombinationer kan man åstadkomma olika sorter av slag och en del av dem passar bättre än andra. Det finns en lista av olika kombinationer för varje vapen och att testa runt vad som biter bäst på olika fiender slutar aldrig underhålla.

Demonhandlaren Vulgrim är tillbaka igen och är redo att förhandla. Genom att förinta dina fiender och även förstöra delar av din omgivning kan du belönas med själar som fungerar som spelets valuta. Vulgrims törst efter flera själar slutar aldrig upphöra och i utbyte kan han ge dig olika saker. Antingen kan du offra själar för att öka din nivå som i sin tur ger dig erfarenhetspoäng att fördela mellan hälsa, styrka och magi. Du kan också välja att köpa diverse föremål som du senare kan konsumera för att återhämta hälsa, styrka eller vad du nu kan tänkas vara i behov av. Därtill är han även villig att sälja olika förmåner som kan vara till din fördel under äventyrets gång. Dessa är dock mycket dyra till en början. Vulgrim kan hittas lite varstans och fungerar, utöver som handelsman, även som en portal till tidigare platser du har besökt. Den som vill utforska allt kommer ha stor nytta av honom.

Darksiders III bjuder på en ordentlig utmaning för de som önskar. Fyra svårighetsgrader finns att välja på där den andra motsvarar en balanserad upplevelse. De som vill ha en stor utmaning kan alltså glädjas åt lite tuffare svårighetsgrader men man ska inte tro att den balanserade upplevelsen är fri från svåra strider. Det märks att Gunfire Games har sneglat på Dark Souls och Bloodborne och inspirerats av fällor i form av föremål som vaktas av en fiende bakom hörnet. En fiende kan dränera din hälsomätare rätt så rejält så det är viktigt att vara försiktig. Därtill är chansen för de som gillar utforskning att stöta på mindre bossar mycket stor. Även dessa kan vara svåra att ta sig förbi och det gäller att lära dig fiendens attackmönster för att lyckas besegra den. De påminner lite om bossarna från Dark Souls eller valkyriorna från God of War, och jag älskar det. Belöningen för att ha dräpt en mindre boss är dessutom riktigt saftig samtidigt som tillfredsställelsen är enorm.

Darksiders III
De sju dödssynderna är sällan särskilt vackra. Avarice är knappast ett undantag.

Där trean skiljer sig från föregångaren är loot-systemet. I tvåan kunde Death utrustas med olika liar, hammare och diverse rustningar. Dessa förändrade ens maximala hälsa, styrka, resistens och så vidare. Allt detta kunde hittas i kistor eller från dödade fiender var en av de kanske roligaste aspekterna med spelet. Därför är det lite tråkigt att detta system inte återvänder i Furys resa. Numera lämnar monster inte efter sig något annat än själar och föremål att konsumera. De hemligheter som du kan hitta är istället ingredienser som kan stärka din rustning och dina vapen. Smeden Ulthane är nämligen också tillbaka och är villig att hjälpa dig bli starkare i utbyte mot olika material som du hittar utspridda över världen. Han har också skapat ett hem för de människor som ännu vandrar på jorden i förtvivlan. De är dock få och har gömt sig för monstren på platser som är svåra att hitta. Lokaliserar du dem är det möjligt att sända dem till Ulthanes läger för att skapa någon form av trygghet i en värld som står i spillror.

Precis som War och Death har kunnat i tidigare titlar kan även Fury ändra skepnad till en mer apokalyptisk form. Genom att döda fiender fylls en mätare upp som vid maxnivå tillåter dig att under en kort tid förvandlas till en kaotisk version av dig själv som delar ut sanslöst mycket skada mot fienden. Det gäller att strategiskt tänka ut när den passar bäst då det dröjer ett tag innan du kan använda den igen. Det är exempelvis en god idé att komma med denna form redo när det vankas bosstrid eftersom du även regenererar din hälsa när du utdelar slag i denna form. Därtill finns en annan mätare till hands som också kan användas för att dela ut extra mycket stryk. Beroende på vilken av de fem formerna du befinner dig i kommer denna attack att se helt annorlunda ut. En version skapar exempelvis små elektrifierande virvelvindar medan en annan brännskadar dem. Detta öppnar upp för väldigt varierande strider som känns riktigt bra.

Darksiders III är på många vis ett mycket bra spel men är det på någon front det inte skiner på så är det just den grafiska delen. Denna recension bygger på Xbox One X-versionen och jag är inte superimponerad när det kommer till det visuella och spelets flyt. Många gånger ser spelet väldigt blekt och sådär makalöst trist ut. Även mellansekvenserna känns föråldrade och Fury ser oftast ut som en barbiedocka med hennes extremt polerade hy. Dessutom lämnar ansiktsanimationerna mycket att önska. Darksiders III är dock inte ett fult spel men i dagsläget kan jag tycka att det borde kunnat se mycket snyggare ut än vad det faktiskt gör. Den grafiska skillnaden mellan detta och föregångaren är trots allt inte stor alls. En annan sak som irriterar är den ojämna bilduppdateringen som vid ett par få tillfällen varit under all kritik. Att kunna lira spelet i 60 bildrutor per sekund hade varit en dröm men tyvärr erbjuds möjligheten ej.

Darksiders III
Du kommer besöka många olika miljöer i spelet. Platserna under ytan är, till skillnad från många andra miljöer, riktigt vackra.

Något som återkommer är de långa laddningstiderna som uppstår när du kliver in i ett nytt område. Det kan tänkas vara en värdslig sak att hänga upp sig på men det störde mig faktiskt flera gånger. Många av spelets områden är låsta att besöka till en början eftersom man inte har den färdigheten som krävs för att komma dit vilket tvingar spelaren att återvända vid en senare tidpunkt. Det är när man gör detta och vandrar mellan dessa områden som spelet måste laddas varje gång. För varje gång du kliver över tröskeln från ett område till ett annat suddar spelet bort platsen du nyss var i och driver enbart området du nu är befinner dig i. Tar du ett kliv tillbaka och äntrar det gamla området igen uppstår en ny laddningstid. Det stör inte om man spelar spelet väldigt linjärt men vill man utforska så mycket som möjligt kan det utvecklas till ett stort irritationsmoment. Det bästa hade nog ändå varit om spelet laddade allt från början istället för att pausas i ett par sekunder. Det saboterar bara flytet annars.

En av de sakerna jag gillade bäst med första spelet i serien var den intressanta berättelsen där War anklagades för att med hjälp av helvetet ha inlett apokalypsen som skulle förinta mänskligheten. Uppföljaren som fokuserade på Death hade inte en lika engagerande berättelse utan kändes mest som en banal handling om hämnd. Den fungerande, men den var knappast det som gjorde spelet till en sådan succé. Även Darksiders III går i tvåans fotspår och berättar inte en särskilt spännande historia. Den är förhållandevis simpel i sitt upplägg där Fury tänker ta itu med de sju dödssynderna till varje pris. Målet är således alltid tydligt och det funkar ändå helt okej. Om inte tvåans brist på en intressant berättelse var ett problem för dig kommer inte trean heller vara det.

I fokus står oftast de intensiva striderna men naturligtvis uppstår även en rad olika pussel att lösa på vägen. Det är knappast några frustrerande pussel men då och då kan det dyka upp ett som får en att klia sig i hårbotten. Allt kan dock inte lösas till en början eftersom man kontinuerligt låser upp nya färdigheter som ger Fury förmågan att ta sig vidare. Jag hade nog önskat mig ett par fler pussel då de varit en så central del i tidigare installationer men sett till svårighetsgraden är de åtminstone lagom utmanande. Jag brukar sällan ha stort tålamod för pussel i spel men om jag klarar dessa så gör även du det.

Darksiders III
Fiendevariationen i Darksiders III är riktigt bra och kräver därför olika taktiker under äventyret.

De som hoppats på en värdig uppföljare efter så lång väntan behöver inte fundera mycket längre på om det är värt att öppna upp plånboken eller ej. Darksiders III är ett fantastiskt tillskott till en så underhållande spelserie och Fury kan mycket väl vara den mest underhållande ryttaren att spela som hittills. Nu kan vi bara hoppas på att Strife också får en egen titel så vi fått chansen att spela som alla apokalypsens ryttare innan serien når sitt slut. Tills dess är Furys äventyr hur som helst värt att avnjutas. Ett så bra actionspel förtjänar din tid, det lovar jag.

8 / 10
+
Härlig fiendevariation, lagom svåra pussel, mustiga strider, mycket att utforska, bra röstskådespel