Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português

RECENSION

LITTLE BIG PLANET VITA

Media Molecule lämnar över ansvaret för Sackboys äventyr till svenska Tarsier Studios och Double Eleven inför PS Vita-debuten. Jonas Mäki har byggt plattformar och recenserat...

Jag var en av dem som verkligen gillade det första Little Big Planet, jag kunde sitta med flickvän och polare i timmar och hoppa mig igenom andra spelares egenhändigt hopsnickrade banor. Tack vare den närmast ofattbara fantasin hos gamers och oöverträffade banbyggarverktyg från Media Molecule var Little Big Planet en smärre revolution. Men intresset dog ändå snabbare än jag hade hoppats på, och det av en enkel orsak.

Spelkontrollen var helt enkelt inte tillräckligt bra. Och det här blev ännu mer tydligt i Little Big Planet 2 släpptes. Där hade Media Molecule satsat stenhårt på banbyggarverktygen, men överhuvuidtaget inte ens rört själva grundmekaniken. Något som gjorde att jag tröttnade väldigt snabbt. Av just dessa anledningar har jag inte varit överdrivet peppad på Little Big Planet Vita.

Little Big Planet Vita
Svenska Malmö-baserade Tarsier Studios är en av de båda studios som ansvarat för utvecklingen av Little Big Planet Vita.

Så därför vill jag slå fast direkt att bytet från Media Molecule som utvecklare till Tarsier Studios pch Double Eleven enbart varit av godo. För Little Big Planet Vita är förmodligen det bästa spelet till PS Vita hittills och till råga på allt det roligaste jag haft med serien sedan de där magiska första kvällarna med Sackboy 2008. Vad Tarsier och Double Eleven lyckats med är att maskera bristerna i spelkontrollen på ett absolut föredömligt sätt, skapa ett riktigt underhållande singleplayer-läge och implementera den tryckkänsliga skärmen på ett smart sätt.

Little Big Planet Vita fungerar lite som en "best of"-variant av tidigare spel med praktiskt taget allt intakt. Det inkluderar såklart även de mäktiga byggverktygen och Stephen Fry som oöverträffat mäktig speaker till äventyret. För det är ju just det, det finns faktiskt ett äventyr denna gång. Även om historien om hur planeten Carnevalia ödelagts av en ondskefull dockmakare kanske aldrig kommer vara Nobelprisaspirant, så berättas den elegant och underhållande med ljuvlig design, fantastiska röstskådespelare och härlig dialog.

Little Big Planet Vita
Det tar inte lång tid innan man kan börja skräddarsy sin Sackboy exakt som man vill ha honom i takt med att man i rask takt låser upp horder av föremål.

Under äventyrets gång får man hela tiden chansen att spela diverse minispel som ofta baseras på något annat etablerat spel. Mitt första möte med ett sådant är klassiska "Whack a Mole" fast med Sackboys där det gäller att trycka på deras huvud medan de åker upp och ner. Senare stötte jag även på en Angry Birds-klon och andra roligheter som visar vilka flexibla skaparmöjligheter byggarverktygen för med sig.

Eftersom PS Vita lätt kan användas på tvären får man också helt andra möjligheter att utforma spelen än tidigare, vilket Tarsier och Double Elven nyttjat föredömligt. Den största nyheten med PS Vita-versionen är dock såklart den tryckkänsliga skärmen. Den används till allt från att styra trampolinblock till att flytta objekt och styra fordon med. Till skillnad från vad man kunde befara har inte hela spelet nedlusats med rörelsekänsliga inslag, tvärtom känns det hela tiden välavvägt och som att det faktiskt fyller ett syfte.

Little Big Planet Vita
Genom att hålla sin PS Vita på tvären kan man plöstligt få tillgång till en typ av minispel som nu känns mer logiska.

Genom att rotera, vända, vrida och trycka på föremål påverkar jag Sackboys värld på ett sätt som känns fullkomligt logiskt. Jag skulle vilja gå så långt som att säga att de underhållande Playstation 3-spelen till trots, så är PS Vita det perfekta formatet för Sackboy. Ett bra exempel på det är kameran och mikrofonen som gör att jag busenkelt kan skapa fiender som vrålar könsord och fotografera min ändalykt och sätta fast den som klistermärken precis överallt.