Singstar 80's

Singstar 80's

Mikael sjunger så väggarna bågnar i den senaste och bästa versionen av Sonys strålande Singstar-serie

Karaoke är vansinnigt kul. Det är något som jag har anat länge men det var inte förrän Singstar som jag insåg hur bra det fungerar som spel också. Nästan allt är roligare om man kan tävla i det, och med den utmärkta tonigenkänningen låter Singstar oss på redaktionen avgöra vem som faktiskt sjunger bäst, eller åtminstone är bäst på att efterhärma diverse klassiska låtar. Och det är förstås undertecknad. Host host, skryt.

Den enda egentliga bristen med tidigare Singstar-spel är att Sony gått i samma fälla som Konami har gjort när de har lokaliserat sina dansspel. Låtlistorna är oftast fyllda med en massa modernt skräp som man kan höra hela dagarna på Mix Megapol. Låtar som kanske låter bra (om man är lagd åt det hållet) men både är onödigt komplicerade och som ingen kan texten till. Det är därför Singstar 80's är en sån fullträff. För trots att ingen vettig människa lyssnar på "Växeln hallå" eller "Walking on sunshine" så är de vansinnigt roliga att sjunga.

Jo, Singstar 80's blandar friskt svenskt och utländskt material från årtionden vi alla älskar att hata. Och de är oemotståndliga. Till och med låtar som jag missade när det begav sig, som den superflummiga "Karma Chameleon" och Starships "We built this city" är fantastiskt roliga att sjunga, så det kan inte enbart handla om nostalgi. Trots en del halvokända låtar är det ingen brist på superklassiker. "The Final Countdown", "Simply the best", "I want to know what love is", "Material Girl", "9 to 5" och "Eye of the Tiger" är bara några i raden. Dock måste jag faktiskt klaga lite på Europes rocklegend som karaokelåt eftersom den tar två minuter på sig att komma igång - i ren desperation har spelskaparna satt in lite toner att nynna i inledningen för att vi inte ska somna av tristess. Även om det är en ikonisk 80-talsklassiker hade jag hellre sett någon annan som är lite mer rakt på sak. Jämfört med den internationella utgåvan missar vi "Heaven Is A Place On Earth", "99 Red Balloons" och "Ice Ice Baby" men i gengäld får vi alltså "Växeln hallå", lite DiLeva, en del Style och så Ratata och Abba-Fridas odödliga "Så länge vi har varann". En ganska bra kompromiss tycker jag, även om jag avundsjukt ser den tyska utgåvan som har "Neverending Story"...

Det är alltså nästan enbart låtar som dels alla kan utantill och dels är hysteriskt roliga att sjunga, vilket gör det här till den klart bästa Singstar-utgåvan hittills. Allt från låtvalen till hela inramningen med ett sjukt fult intro är klockrent. Man upphör aldrig häpna över hur ett årtionde som hade så gräslig klädsmak kunde göra så bra musik - för ytterligare bevis se argfarbrorn Alice Cooper, hela bandet Blondie och påfågeln Boy George i Culture Club. Den enda egentliga bristen är några missar i textningen av de svenska låtarna (hur i hela friden kan man få "de står på sina knän och ber" till "de står på sina kvinnoben"?), men i övrigt är det här spelet du ska skaffa om du har någon som helst läggning åt eller intresse av att sjunga.

Låtlistan i Singstar 80's (svenska versionen)
Så Länge Vi Har Varann
Fantasi