Svenska
Gamereactor
recensioner
Far Cry Instincts Evolution

Far Cry Instincts Evolution

Uppföljaren till Far Cry Instincts bjuder på mer av samma, men inte så länge

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Från att ha varit en glimt i en tysk utvecklares hjärna har Jack Carver utvecklats från sluskig turistbåtskapten till rovdjursuppgraderad mördarmaskin. I Far Cry Instincts fick vi se en Jack som slogs mot Dr Kriegers bestialiska forskning och Jack själv fick sig en släng av sleven och fräna superkrafter på köpet.

HQ

I Evolution är det i princip samma visa som alltid i Far Cry. Jack sitter och dränker sina minnen på en sjaskig söderhavsbar när Kade - en tjej som är ute efter att hyra någon som kan hjälpa till att beskydda hennes skumraskaffärer. Jack hamnar naturligt vis mitt i smeten och det är bara ett par dubbla MP5:or som kan rädda dagen.

Far Cry-receptet är enkelt: Jack Carver, söderhavsdjungel, namnlösa pirat/legoknektar och tre kubikmeter ammunition. Det här spelet fungerar precis som de tidigare. Här har Jack sina rovdjursinstinkter med från början och han kan bland annat hoppa högt, springa fort och slå ihjäl fiender med en riktigt effektiv snabbattack. Genom att hålla Y-knappen nere så går Jack in ännu djupare i rovdursläget och kan då spåra folk och annat genom att se deras doft. Alla rovdjursprylarna fungerar klockrent, men man bör ha spelat föregångaren för att förstå hur Jack fick alla sina krafter.

Grafiken känns lite krystad, som om man försökt trycka in fler saker än vad Xbox klarar av. Nu flyter spelet riktigt bra hela tiden så prestandan är helt ok. Nej, är mer känslan av att just djungelspel med miljoner blad, grenar och kokospalmer är mer en vad maskinen klarar av. Jag kommer ihåg när jag såg skärmbilder från spelet innan det släpptes. Där såg man Jacks armar och händer i första personsvy. Jag trodde benhårt på att det var skärmbilder på Jack när han hade gått in i någon superhjälte/rovdjurstillstånd - så onaturliga såg de ut. Men icke, Jacks armar (och all annan hud i spelet) ser helt crazy ut. I ett misslyckat försök att använda bump-mapping har man fått mänsklig hud att se riktigt, riktigt dålig ut.

Jag har själv besökt tyska Crytek innan de släppte Far Cry till PC. Jag häpnade över den otroligt läckra grafiken och förvånades över den barnsligt usla fysiken i spelet. Sköt man en fiende så formligen hjulade han iväg av kraften från mitt vapen. Jag kommer ihåg att jag rynkade på näsan åt det här och tyckte att hela prylen luktade lite epa. nu fixade Crytek till det här innan släppet och spelet som vi kunde köpa i butik hade en riktigt välstämd fysikmotor. Varför berättar jag nu det här? Jo, för när jag satt mig ner med Far Cry Instincts Evolution så fick jag riktigt tyska flashbacks. Ubisofts kanadensiska montrealstudio har lyckats återskapa den riktigt löjliga fysikhanteringen från den tidigt råa betan jag spelade i ett dimmigt tyskland. Fiender far som trasdockor gjorda av wellpapp när de skjuts och fordon som man kör beter sig som om man var på månen och inte på en solig sandstrand. Detaljer kan tyckas, men de ger spelet en lite oslipad känsla.

Detta är en annons:

För att summera ihop den senaste Far Cry-titeln till Xbox kan man säga att det, förutom vissa tekniska missar, är ett bra och fartfyllt actionäventyr. Man har ibland rätt stor frihet hur uppdragen ska lösas och det är sällan varken lugnt eller tråkigt. Tyvärr drar spelets tekniska missar och faktumet att det är rätt så kort ner betyget. En riktigt bra onlinedel och en riktigt bra kontroll räddar dock sjuan.

Den sjunde bilden återger spelet som det ser ut på Xbox.

Far Cry Instincts EvolutionFar Cry Instincts EvolutionFar Cry Instincts EvolutionFar Cry Instincts Evolution
07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Snabb och varierad action, bra spelkontroll
-
Trist grafik, för kort äventyr
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter



Loading next content