Brave

Brave: The Video Game

Via bland annat Toy Story 3 och Kinect Rush har Disney Pixar ryckt upp sig på spelfronten på sistone. Frågan är bara ifall formen håller i sig också över sensommaren och animationsjättens senaste biopremiär...

Merida är inte bara en nyfiken prinsessa med yvigt, rött hår. Hon är också just "Brave", eller "Modig", som ju filmen som ligger till grund för spelet heter i Sverige. Mest av allt här i livet gillar hon att dödsföraktande hoppa fram mellan himmelshöga stenstoder och jaga demonbjörnar. Dessutom besitter hon en förbluffande förmåga att skjuta pilar från sin båge i ett tempo som bara kan liknas med det käften på en auktionsutropare besitter.

Till skillnad från det mästerliga berättande som hör Disney Pixars filmer till, lyckas dock inte utvecklaren Behaviour Interactive - en kanadensisk studio som specialiserat sig på licensspel och portningar till mindre format - beskriva vår huvudperson särskilt mycket mer än så.

De omgivande miljöerna och handlingen i stort skildras om möjligt än mer knapphändigt och sidokaraktärerna kan räknas på ena handens fingrar, även för den som råkar vara en tecknad figur med fyrfingrade händer.

Brave
Grafiskt sett är Brave ingen direkt höjdare, särskilt inte vad gäller karaktärsmodellerna. Räddningen, rent visuellt, är istället charmiga naturlandskap av alla de slag.

Det är uppenbart att Disney beställt ett spel som gärna får vara bra, men som först och främst ska vara billigt att utveckla. Således presenteras historien, som delar de huvudsakliga dragen med filmen, via stillbilder, snarare än genom animerade inslag. Bilderna, eller rättare sagt teckningarna, är visserligen tjusiga och så, men bär en tydlig stämpel av lågbudget och passar inte alls till vad man får anta är den huvudsakliga målgruppen, barn någonstans sex till tolv år.

Lyckligtvis ackompanjeras bilderna av den röst som tillhör prinsessan Merida. Här i Sverige innebär detta, liksom i filmen, sångerskan Amy Diamond. Att allt tal, liksom all skrift, är på svenska är naturligtvis ett stort plus i denna genre, men ingen ska tro att framförandet är något Oscarsmaterial.

Det är dock viktigt att inte klandra Amy eller de andra skådespelarna. Istället ligger felet i den oerhört styltiga översättningen, som omöjligen kan ha gjorts av någon som haft tillgång till vare sig filmens synopsis eller något endaste spelmoment. Faktum är att ordvalen ibland luktar maskinöversättning lång väg.

Brave
Det är inte bara huvudskurken som är en björn, utan också hjältinnans mor. Björndrottningen visar sig vara en föredömlig tillgång i strid.

Så långt hoppas jag läsaren förstår att allt som har en Pixarstämpel på sig inte nödvändigtvis innehåller produktionsvärden att tala om. Men låt oss för den sakens skull inte glömma att rätt utförd spelmekanik kan ursäkta många tillkortakommanden. Och visst finns här en spelidé som i huvudsak fungerar.

För att prinsessan Merida ska kunna ställa allt till rätta krävs att en hel del illasinnade varelser sätter livet till. Till sin hjälp har hon, utöver den så användbara bågen, också ett svärd, som kompenserar sin blygsamma räckvidd med en ordentlig mängd kraft. Utöver detta hittar Merida under äventyrets gång fyra stycken amuletter, som alla skänker henne en varsin elementarkraft.

Här gäller det alltså att bekämpa ismonster med eld, flygande varelser med jord, och så vidare. Behändigt nog är alla fiender som är känsliga för något element, och det är de nästan alla, försedda med en liten ikon som signalerar detta. Enkelt och tydligt, utan att på något sätt kännas som att det förtar spelaren något klurigt inslag genom att skriva denne på näsan.

Brave
Ont ska med ont fördrivas, heter det ju. Värt att minnas är att näver ska fördrivas med eld. Men när fienderna runt en har olika svagheter gäller det att prioritera sina måltavlor.

Också det omgivande landskapet är försett med dessa ikoner, som signalerar plattformar och liknande som kan manipuleras av rätt amulett. På så vis finns alla förutsättningar till smart bandesign som uppmuntrar återbesök och upptäckarglädje, á la Lego-spelen. Brave: The Video Game är dock inte alls lika genomarbetat och inspirerande utformat, utan gör ett väldigt linjärt intryck. Faktiskt är det så att de gånger jag ändå spelar om en bana, för att hämta bonusföremål som missades efter ett vägskäl som inte gick att backa tillbaka till, så känns det riktigt tråkigt och onödigt.

Denna raka bandesign bidrar, tillsammans med ett blygsamt antal banor, till ett alltför kort spel. Det tog mig drygt fyra timmar att hitta alla dolda föremål och klara samtliga banor, även då svårighetsgraden var uppskruvad på max, så när som på ett ställe. Mer ovana spelare blir naturligtvis mer utmanade. Men betänk samtidigt att spelet är i läskigaste laget för de yngsta att spela utan vuxet sällskap.

Brave
Genom äventyrets gång kan Merida hitta såväl nya bågar och svärd som ny rustning. Dessutom finns en enorm mängd förmågor att köpa för insamlade pengar.

Då hjälper föga att Brave: The Video Game är försett med ett poänglöst spelläge i form av en oinspirerande skyttebana. Xbox-versionens Kinectstyrning fungerade här hopplöst dåligt, men ingen precision i världen hade kunnat ingjuta någon större glädje i det momentet.

Spelets största styrka är istället de inslag som är spelets kärna, att som Merida hoppa, skjuta och hugga sig igenom varierade, om än ganska fula miljöer. Trots problem med en orörlig kamera som gärna krånglar när det behövs som minst så går det inte komma ifrån att jag älskar att göra livet surt för allt som kommer i min väg. Att skjuta pilar kan rent av vara euforiskt i sina bästa stunder. Att styra Merida med den vänstra spaken och pilarnas riktning med den högra är enkelt, precist och pur glädje.

Jag kan så glatt konstatera att Brave: The Video Game lagt de av allt att döma snåla utvecklingsresurserna på helt rätt saker. En spelmekanik som fått kompromissa med sin kvalitet till förmån för vad som helst annat hade nätt och jämnt resulterat i ett godkänt betyg. Nu landar dock Brave något högre än så, inte minst då målgruppen lär finna spelets strider och pussel klart mer utmanande än undertecknad.

6 / 10
+
Helt på svenska, skön pilbåge, roliga strider, bra tempoväxlingar