Star Fox Adventures

Star Fox Adventures

Första gången jag besökte dinosaurieplaneten var under E3 i Los Angeles år 2000, men då existerade den på ett helt annat format.

Den nästintill färdigställda versionen spelades upp på en Nintendo 64 och gick under namnet Dinosaur Planet. Men spelet släpptes aldrig. Rare gjorde en helomvändning och stöpte om projektet till Nintendos nästkommande konsol. Huvudrollsinnehavarna byttes ut mot Star Fox-gänget och den uråldriga dinosaurievärlden fick bli en planet i Lylats solsystem. Äntligen är förvandlingen fullbordad och Star Fox Adventures har sett dagens ljus.

Att Dinosaur Planet är grunden i Star Fox Adventures märks tydligt. Massor av reptiler och gotiska omgivningar skapar en ganska speciell atmosfär. Handlingen kretsar kring återhämtandet av fyra magiska andar för att rädda planeten undan den onde generalen Scares. Det är här Fox med kollegor kommer in i bilden. Peppy, Slippy och Fox får i uppdrag att åka till Dinosaur Planet för att ställa allt till rätta igen. Under turerna mellan himlakropparna får vi återigen styra Arwing-skeppet i klassisk Lylat Wars-action. Rare har tagit tillvara på chansen att blanda två spel i ett och bjuda på omväxlande flygturer mellan springandet. Somliga menar att det ger en splittrad helhet, jag tycker att det ger ett välkommet mervärde, även om dessa flygsekvenser är lite för korta.

Den som väntat sig något nyskapande och banbrytande kommer att bli besviken. I vanlig ordning har företaget plockat, stulit, lånat och inspirerats av det mesta och det bästa. Efter att de gjort egna varianter på framgångsrika Nintendo-spel som Super Mario 64 (Banjo Kazooie) och Mario Kart 64 (Diddy Kong Racing) har det blivit dags för Zelda: Ocarina of Time att stå som mall. Väl på marken är kontrollen densamma och själva spelupplägget likaså. Fox, precis som Link, hoppar automatiskt och kan låsa sitt sikte på enskilda fiender för att rotera runt dem i strid. Spelkontrollen är på det stora hela väldigt välgjord vilket gör att jag kan koncentrera mig på äventyret till fullo.

När det kommer till spelstruktur är Star Fox Adventures ganska linjärt. Om man någon gång kör fast vid något av spelets pussel är det bara att slå en signal till hjälpsamma Slippy eller Peppy som alltid erbjuder användbara ledtrådar. Tyvärr är ofta ledtrådarna för utförliga och förtar mycket av det egna arbetet i spelet, som därför stundtals känns mer som en transportsträcka än en riktig utmaning. Oavsett hjälpen från kollegorna är uppdragen oftast uppfinningsrika och fyndiga, framförallt sedan man träffat den hjälpsamme Tricky. Denne lille dinosaurie visar sig bli väldigt användbar och tillför en hel del till äventyret. Båda karaktärerna utvecklas tillsammans och nya power-ups gör att pusslen blir roliga att lösa, särskilt då man får samarbeta. Efter ungefär halva spelet tryter dock fantasin och
problemen och pusslen blir lite tråkiga. Detta förstör lite av helheten som i övrigt bjuder på roliga bossar, massor av små härliga detaljer och en hel rad underbara världar.

Det var länge sedan jag imponerades så mycket av utseendet i ett spel. Jag hade nästan börjat tvivla på kubens kapacitet efter spel som Luigi's Mansion, Wave Race, Turok och till viss del även Mario Sunshine. Star Fox försäkrar mig dock om att den här maskinen är kapabel till en hel del. Visst, Rare brukar alltid göra snygga spel, men nu har de överträffat sig själva på samtliga punkter. Tekniskt sett är det här fulländat och allt från spelets modellering till texturer, effekter och ljussättning är underbart utfört. Färgpaletten är väl utnyttjad och alla de stora omgivningarna gör att man vill springa och utforska mest hela tiden.

Lever då Star Fox Adventures upp till förväntningarna efter alla dessa år? Både ja och nej. Detta är på alla sätt ett intressant och mycket välgjort spel som innehåller den absolut snyggaste grafiken jag skådat till Gamecube. Däremot känns hela spelet för linjärt och pusslen bitvis väldigt fantasilösa, något som drar ned totalbetyget drastiskt. Sammanfattningsvis är detta en bra avslutning på det långa samarbetet mellan Rare och Nintendo och ett måste för dig som längtat efter ett omfattande äventyr till Gamecube.

Star Fox AdventuresStar Fox AdventuresStar Fox AdventuresStar Fox Adventures
7 / 10
+