Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
RECENSION

WILD BLOOD

Hackande och slashande i superb Ipad-grafik är vad som väntar dig i Wild Blood, skapat av veteranerna Gameloft. Men hur står det till med spelbarheten?


Den är en saga vi stött på många gånger tidigare. I Wild Blood ger sig Gameloft nämligen på legenden om Kung Arthur, och du axlar rollen som Sir Lancelot. Efter att ha återvänt från ett uppdrag upptäcker Lancarn att hans gamla fling med Arthurs brutta Guinevere har kommit till allmänhetens kännedom. Och kungen - han blir förstås rasande. Som om Lancelot inte hade det nog hett om öronen öppnas en dörr från Helvetet, och en armé demoner väller in över landet.

Så börjar jag min hack and slash-resa i en by, sveper över skärmen med fingret för att attackera med svärd, samlar in slantar, uppgraderar mina färdigheter och är rent allmänt badass i striderna. Bataljerna är i ena stunden härligt intensiva, i den andra tumvärksskapande och repetitiv. Det krävs en rejäl portion skärmduttande för att dela ut vanliga svärdsving, specialattacker och att kasta sig åt sidan.

Wild Blood
Striderna ser ofta riktigt bra ut och det är kul att flåsa iväg specialattacker.
Detta är en annons:

Rollspelselementen - som att utveckla min karaktär och jämföra olika vapenattribut - är dock gemytliga och är spännande att förkovra sig i. När du dör erbjuds du möjligheten att förbättra dina färdigheter, och du kan (förstås) även ta en genväg genom att köpa extra valuta för riktiga pengar.

Wild Bloods Unreal 3-värld är mycket tjusig, och det är smått magiskt att ha en så utsmyckad och skarp rollspelsvärld i nävarna, eller i väskan på väg till annan spelort för den delen. Akrobatiken i striderna är riktigt imponerande och när skärmen täcks av magiattacker, virvlande svärdklingor och rusande demoner vill jag nästintill pussa på min Ipad 3.

Det är tyvärr inte lika lättstyrt som det är snyggt. Man har använt sig av en virtual joypad-lösning där du rör din karaktär med ena tummen och skickar ut attacker eller väjer för attacker med den andra. De sistnämnda knapparna sitter dock väldigt tätt inpå varandra, vilket lett till en hel del feltryckningar.

Wild Blood
Att öppna en tung järngrind med genom att leka "slide to unlock" är fånigt och irriterande.

Den främsta behållningen med Wild Blood hittar jag faktiskt i multiplayerläget, där Gameloft varit riktigt ambitiösa. Det går att dra ihop åtta vänner i Team Deathmatch och spela 4 mot 4, här finns ett Capture the Flag-läge och det går att kika på sina resultat på rankinglistorna online. Det går även att lira lokalt via Wi-Fi.

Wild Blood är i sina bästa stunder nära en fullfjädrad rollspelsupplevelse av samma kaliber som till de stationära konsolerna. Jag kan rekommendera det till RPG-älskande Ios-ägare, men svajig spelkontroll och rörig kamera sölar tyvärr ner helheten.

07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Riktigt fin grafik, bitvis riktigt roliga strider, ambitiöst multiplayerläge
-
Problematisk kamera, halvdan spelkontroll, bitvis riktigt trista strider
Detta är en annons:
BETA +