Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
RECENSION

DEAD OR ALIVE 5

Team Ninjas bystiga slagkämpar är tillbaka för att klappa trut i den efterlängtade återkomsten av Dead or Alive 5. Läs Jonas recension om hur väl det nya Team Ninja förvaltat arvet...


Bröst. Det är väl ungefär så förhandssnacket om Dead or Alive 5 kan sammanfattas. Team Ninja har berättat om hur de både klämt och utforskat hur bröst rör sig och satsat enorma summor på just bröstfysik. Nu har jag visserligen svårt att se något negativt med det, men det känns ändå lite oroväckande att man inte alls varit lika frikostiga med att berätta hur man utvecklat spelmekaniken. Vilket inte är så konstigt, för det tar inte lång tid med Dead or Alive 5 innan jag inser att något inte är som det ska.

Dead or Alive-serien har för mig alltid stått för en taktisk fighting där combos och juggles varit viktigare än i andra spel tack vare det faktum att man med enkla medel kunnat kontra sönder sin motståndare. Att bara glatt trycka och avfyra slumpmässiga smällar har straffats med en enkelbiljett till Nangiala.

Dead or Alive 5
Team Ninja är mäkta stolta över bröstfysiken i Dead or Alive 5. Och rent tekniskt sett ha de faktiskt rätt, den är lysande.
Detta är en annons:

I alla fall tills nästa match som snabbt är igång igen. Det intuitiva spelsystemet och den snabba spelbarheten har dessutom gjort att Dead or Alive-serien ofta varit en favorit för de som normalt inte tycker om att grotta ner sig i fightingvärlden utan helst bara vill örfila polarna ordentligt.

Detta är en annons:

Det här delar Dead or Alive med Soul Calibur-serien, och det har i sin tur lett till att fightingcommunityt ofta haft en lite avig syn på dessa serier. Helt i onödan dock, för Dead or Alive har varit precis så underhållande och komplext som ett bra fightingspel ska vara och just därför har de alltid hört till mina favoritspel i genren.

Dead or Alive 5
Även om ensemblen till största del består av gamla välkända ansikten har flera av dem fått en rejäl makeover, inte minst Bayman.

Men allt detta tycks Team Ninja ha glömt bort i Dead or Alive 5 och man har skapat ett spel som känns mindre följsamt än föregångarna. Det är svårt att få till samma flyt i fightingen och det känns liksom ryckigt och inte helt bra sammansatt. Under alltför många och långa animationer kan man inte greppa sina fiender, på ett sätt som för tankarna till var den japanska 3D-fightingen befann sig för 10 år sedan.

I synnerhet har möjligheten att cirkulera sina motståndare försämrats rejält och Team Ninja tycks vara så stolta över de nya banorna man slåss på att öppna kanter nästan känns magnetiska för att man ska ramla ned en våning och fortsätta striden där. Det här gör att det tar ett tag innan jag blivit riktigt varm i kläderna och känner mig helt bekväm med det nya upplägget där det till och med finns dedikerade attacker för att få folk att flyga ut från banorna.

Dead or Alive 5
Förutom att alla gamla favoriter som Kasumi, Bayman, Jann-Lee och Hayabusa är tillbaka i Dead or Alive 5 har det också tillkommit nya som taekwondo-kungen Rig och MMA-specialisten Mila. Coolast är dock Virtua Fighter-gästspelet av Akira Yuki och Sarah Bryant.

Team Ninja har visserligen pratat om hur de velat göra omgivningarna mer involverade i matcherna, men det enda det gör är att ta fokus från själva slagsmålen. Jag hade hellre velat se ett prio på det spelmässiga snarare än allt lullull runt omkring.

Detta är en annons: