Svenska
Gamereactor
recensioner
Metal Gear Acid 2

Metal Gear Acid 2

Benke har en orm i fickan eller var det tvärtom? Hur som helst har han recenserat Metal Gear Acid 2...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det var många inklusive jag själv som blev besvikna när det visade sig att det första Metal Gear Acid till PSP var ett helt annat spel än de populära Metal Gear Solid-spelen. Det handlade fortfarande om att smyga omkring i typiska Metal Gear-miljöer, men istället för att allt sköttes i realtid så handlade det om rutnätsbaserad strategi med kortleken som ditt främsta vapen. Jag var dock kanske inte riktigt så besviken som många andra, för just strategispel är något jag tycker om och även om kortbaserad strategi inte riktigt är någon genre jag tagit till mitt hjärta så har jag inget emot det egentligen. Problemet med Metal Gear Acid var kanske främst att just strategidelen inte hade tillräckligt djup och kändes ganska simpel.

Nu har det gått ett drygt halvår och tvåan är redan här. Det handlar kanske inte så mycket om att Konami hetsat fram uppföljare som att PSP fick en försenad premiär i Europa och även om upplägget är detsamma så har det hänt en hel del med Metal Gear Acid sedan sist. Det som ni först kommer att lägga märke till är grafiken. En betydligt mer överdriven och nästan tecknad stil har introducerats, vilket i min mening passar spelet väldigt väl. Jag tror också att det blir lättare för fans av serien att acceptera spelet när det inte är ett Metal Gear Solid i strategikostym utan något mer eget. Förutom den grafiska skillnaden har Konami också tagit fram tillbehöret Solid Eye som skänker grafiken en 3D-effekt. Inte helt pjåkigt faktiskt även om det känns som en ploj.

Man förväntar sig givetvis något extra av handlingen i ett Metal Gear-spel och även om Hideo Kojima inte varit direkt ansvarig för spelet som producent som har han haft ett vakande öga över produktionen. För att vara ett bärbart spel håller handlingen mycket hög klass i Metal Gear Acid 2, även om den kanske inte ska jämföras rakt av med handlingen i Metal Gear Solid-spelen. Snake har tappat minnet och vi träffar honom i en helikopter när han ges instruktioner om hur han ska infiltrera ett företag. Det tyckas helt olikt Metal Gear-serien, men givetvis finns det både en och annan hund begraven eller rättare sagt en Metal Gear. Tyvärr måste jag säga att även om handlingen är bra, så är det inte alltid kul att tvingas bläddra igenom dialog när man spelar bärbart. Det handlar inte om codec-maraton á la Metal Gear Solid 2, så hade ni inga problem med kommer Metal Gear Acid 2 kännas rappt.

När det kommer till spelmekaniken och strategin har det mesta förbättrats någon inom ramen för det upplägg som etablerades i ettan. Med ett stort undantag då jag tycker att användningen av vapenkorten inte riktigt fungerar som den borde, det känns lite ologiskt. Metal Gear Acid 2 är ett sånt där spel som det är svårt att sätta ett betyg på. Spelet har uppenbara kvalitéer och de som gillade ettan kommer utan tvivel vara mycket nöjda med tvåan, men för mig personligen känns det aldrig som jag greppas av det som händer i spelet eller av spelmekaniken. Jag fastnar inte för spelet och längtar efter ett riktigt Metal Gear Solid till Playstation Portable. För det här känns som något mellanting. Inte riktigt Metal Gear Solid, inte riktigt ett helhjärtat strategispel.

Detta är en annons:
Metal Gear Acid 2Metal Gear Acid 2Metal Gear Acid 2Metal Gear Acid 2
06 Gamereactor Sverige
6 / 10
+
Snygg design och grafik, bra musik och handling
-
Spelsystemet lämnar en del i övrigt att önska, oengagerande
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

5
Metal Gear Acid 2Score

Metal Gear Acid 2

RECENSION. Skrivet av Bengt Lemne

Benke har en orm i fickan eller var det tvärtom? Hur som helst har han recenserat Metal Gear Acid 2...



Loading next content