Red Johnson's Chronicles: One Against All

Privatdetektiven Red Johnson upptäcker att hans bror Brown blivit kidnappad och det är upp till dig att hitta honom, samtidigt som du har ett pris på ditt huvud

Red Johnson låter som ett kondommärke. Troligen skulle jag ha roligare åt det än jag har med detta spel. Detta är en uppföljare till ett spel jag aldrig hört talas om, men går lika bra att spela utan någon slags bakgrund då det är väldigt förklarande och pedagogiskt när det gäller storyn. Upplägget är att du ser en statisk bild, eller får vrida på en 3D-bild, där du kan peka och klicka på några olika objekt. En del ger bara lite information som ofta är tråkig trots spelets försök till mörk humor, och ett av objekten leder dig vidare i ditt uppdrag: Att hitta din bror Brown.

Ett stycke bild med två saker du kan klicka på, föreställande Reds... Kontor.

Gameplay består mer eller mindre av tre delar. Den första är att intervjua olika karaktärer man stöter på för att få information. Du ska utmana dem när de ljuger och visa upp föremål du hittat, dock får du vara beredd på att stå ut med en massa tråkig dialog där du själv inte gör några val.

Ett försök till sexuell spänning i spelet. För visst blir det automatiskt sexigt och spännande med en fransk servitris? Inte?

Den andra delen består av pusslen, vilka varierar från relativt enkla till riktigt utmanande och är spelets största behållning. Fastnar du har du möjligheten att köpa ledtrådar eller rentav hela lösningen, vilket förstås kostar lite mer. Den tredje delen är quick time events där du snabbt - för snabbt för att hinna med ibland - ska göra det som visas på skärmen, annars misslyckas du med uppdraget. Om du inte hinner med kan du dock köpa dig en ny chans. Pengar får du genom att lösa pussel.

Lista ut datorns lösenord genom det här, om du kan! Vad vi alla har på väggen bredvid burken som påminnelse ifall man nu råkar glömma.

När spelet först startar får jag intrycket av att det vill vara lite som Sin City, mörkt men med något som ändå lockar och tilltalar spelaren. Dock känns alltihop mer som om Michael Jackson tröttnat ur totalt och tappat all inspiration när han skulle göra en av sina timlånga musikvideos, där stämningen bara blir fånig istället för farlig men utan någon som helst bra musik som kan förlåta eländet, då den i spelet bara är enformig och trist.

Trist vad ordet, sa Bull. Jag menar Red.

Intrycket överlag är av seghet. Jag har svårt att ens ta mig igenom de första minuterna då det känns som att man aldrig får börja spela. Efter ett tag börjar det till slut komma en del pussel och första gången ett quick time event dyker upp blir jag lite lättad och upplivad eftersom det äntligen händer något. Tyvärr håller inte den känslan i sig alls. Spelet är stort att ladda ner, nära tre gigabyte, och även om det ger ganska många timmars spelande så ska du också orka ta dig igenom mängder med trams som inte alls upplevs som relevant och definitivt inte engagerar, enbart för att få klura på några pussel som inte ens verkar hänga ihop med vad de är tänkta att lösa.

Av Saul köper du ledtrådar. Eller lösningar. Om du nu inte vill spela ungefär det enda du får göra i Red Johnson's uppföljare.

Om du gillar denna typ av spel rekommenderar jag starkt att du köper Catherine istället om det är en intressant story och spännande gameplay du är ute efter, alternativt vilken The Secret of Monkey Island-version som helst om det är mer peka och klicka plus humor du vill ha, även om Red Johnson's Chronicles: One Against All är någorlunda billigt i jämförelse. Spelar du för att känna dig smart när du löst pusslen kan du säkert hitta en sudokubok till samma pris.

En bror som inte är kidnappad heter Black. Mamma Johnson hade ungefär lika skojfrisk fantasi som spelskaparna.
5 / 10
+