Resident Evil 6

Resident Evil 6

Oskar har skjutit fler zombies än vad hans samlade Facebook-vänner har fingrar och tår i Capcoms senaste inlägg i skräckgenre-debatten. Håller Resident Evil 6 samma höga standard som den briljanta fjärde delen?

Man skulle kunna säga att Resident Evil 6 är ett barn av sin tid. Det samlade hopkoket av modern spelhistoria, eller till och med en regelrätt uppvisning i hur man når en så bred publik som möjligt. Chanserna är stora att många kommer att hata Capcom av den enkla anledningen. Personligen tror jag att det handlar om vad man har för inställning och vilka förväntningar man har när spelfodralet ligger tryggt i handen på väg hem från affären.

Det har nämligen varit rörigt att hänga med i svängarna när det har pratats om Resident Evil 6. Det tycker till och med jag, och då har jag ändå spelat förhandsversionen och arbetar på daglig basis med att följa spelbranschens varje kliv. Capcom har entusiastiskt beskrivit hur man skapat tre sammanflätade kampanjer som kan spelas i vilken ordning man vill, och på toppen av det ska man kunna möta främmande människor online i rollerna som spelets övriga huvudkaraktärer.

Det här har förstås direkt tagit bort fokus från seriens ursprungliga kärna: miljö, skräck och ett simpelt narrativ. Residens ondska har inte funnits att skåda någonstans. Istället har vi kikat på trailers med helikopterfärder, exploderande storstäder och otaliga quicktime-events. "Spelet är skit!". Så låter många av er redan nu i skrivande stund, dagarna innan spelet ens hunnit nå affärerna. Det handlar alltså om inställning och förväntningar.

Resident Evil 6
Leon S. Kennedy är tillbaka med sin alldeles egna signaturfrisyr, men om han inte trycker på X och A samtidigt snart så kommer han att bli påkörd av ett skenande lokomotiv.

Och visst känns det också svårt att avgöra hur jag egentligen ska börja min resa i Resident Evil 6 när Xbox 360-versionen äntligen anländer. Efter en kort, spelbar introduktion presenteras jag nämligen med det svåra valet att avgöra vilken av de tre kampanjerna jag vill inleda min långa resa med. Leon, Chris eller Jake. "Närmast hjärtat ligger förstås Leon, så han är först ut," resonerar jag. Lite som att sätta gaffeln på det som ser godast ut i en tjusig buffé. Dessutom är det ju han och hans kompanjon Helena som ligger i fokus under introduktionen.

Innan jag startar får jag också välja om jag vill spela ensam, tillsammans med en vän i soffan eller över internet, eller om jag kanske vill ha sällskap av en total främling i rollen som min kompanjon. Då spelet inte ens är släppt än får jag vackert trycka på ensamvarg-knappen och rulla igång, men det gör jag med en känsla av att spelet nog gör sig som bäst i sällskapet av en god vän med flinka avfyrarfingrar.

Efter 7 knappa timmar rullar eftertexterna förbi och jag sitter hyfsat ambivalent och funderar på om jag egentligen känner något alls. "Nej," konstaterar jag efter en stund. "Kanske lite," efter ytterligare några minuter. Storyn i Resident Evil 6 är faktiskt inte mycket att hänga i julgranen. I vanlig ordning har Capcom siktat mot stjärnorna med ungefär tjugosex olika relationer karaktärerna emellan att hålla i åtanke, och precis som vanligt blir det alldeles för lite fokus på en stark röd tråd.

Resident Evil 6
Den här filuren gör ett och annat framträdande under spelets gång. Som tur är kan man samarbeta med tre andra spelare åt gången under strider där spelets huvudkaraktärer och dess öden flätas samman..

Samtidigt måste jag förstås vara försiktig med att döma ut något på förhand, såhär i spelets tidiga skede. Jag har ju trots allt bara spelat en tredjedel än så länge. När jag så ger mig på Jake Mullers kampanj fylls vissa luckor ut, men det sker knappast någonting som direkt slår mig av fötterna. Den huvudsakliga handlingen om en taskmört som sprider sin zombiesjukdom över världen via sitt C-virus står ju där den står - oavsett vad de olika karaktärerna har för motiv och bakgrund i berättelsen. Med detta sagt vill jag ändå poängtera att enstaka filmsekvenser - och dem finns det många av - fick mig att rysa av genuint obehag och empati.

Efter ett par timmar blir det uppenbart att Capcom har valt att hålla sig till en specifik formel genom samtliga kampanjer. En stunds atmosfäriskt utforskande i kusliga miljöer med såväl vägvisare som markerat slutmål hållandes tryggt i handen bryts av en kort filmsekvens följd av en enkel strid där det ständiga flödet av ammunition gör zombieslaktandet till en promenad i parken. Detta på normal svårighetsgrad, ska sägas.

Därefter brukar en överdriven mängd ammunition och helande örter skvallra om en miniboss bakom nästa hörn där ytterligare en eller två filmsekvenser förstås ska visas upp. Gärna med ett gäng quicktime-events för att hålla spelaren vaken.

Resident Evil 6
En otäck sjukdom kallad "C-virus" transformerar vanliga hederliga människor och djur till kannibalistiska otäckingar. Har du hört den förut?

Själva fundamentet i spelet skulle kunna beskrivas som en film där tittaren får vara med och agera i situationer där det kan gälla att ducka, ta sig ur ofrivilliga kramar, hugga massiva monster i ögonen med åskledare eller bara tjuvstarta en bångstyrig polisbil. Ofta med ett knapptryck eller två där den valda svårighetsgraden avgör hur exakt jag måste vara.

Samtidigt finns det förstås stunder där jag får vandra relativt fritt genom grottsystem eller genom förfallna skolmiljöer - och jag säger relativt eftersom att det aldrig någonsin är menat att spelaren ska göra några avstickare från huvudstråket där en pil bokstavligen pekar mig i rätt riktning genom ett knapptryck.

Med detta sagt är jag inte helt missnöjd med hur konceptet har utvecklats. Det är trots allt fortfarande ganska trevligt och våldsamt att skjuta, kniva och ninjasparka ruttna zombiekroppar sönder och samman. Särskilt när det verkligen är viktigt att sätta skotten i rätt kroppsdel på rätt tidpunkt. En löpande hord odöda kan exempelvis stoppas genom att skjuta zombien i täten i smalbenet. Lite som att bowla. Fast hemskt och kul.

Resident Evil 6
Under spelets gång gör huvudkaraktärerna en spektakulär och stundtals totalt ologisk resa genom allt från en kuslig undervattensgrotta till centrala delar av Kina.

Men lika roligt som det må vara att trycka ner en hel zombiekropp i en trubbig, kinesisk köttkvarn - lika tydligt lyser skräcken, som en gång revolutionerade en hel genre, med sin frånvaro. Faktum är jag inte blir rädd nästan en enda gång. Här och var kan jag rycka till när en död kropp plötsligt väcks till liv och kastar sig på mig, men den där ständiga känslan av äckligt obehag som låg som en dimma över hela Resident Evil 4 finns ingenstans att finna. Faktum är att jag med enkelhet törs spela med släckt lampa mitt i natten utan några som helst problem. Något som helt enkelt inte hade varit möjligt med exempelvis Amnesia: The Dark Descent.

Istället är Resident Evil 6 en actionpackad, explosiv skjut- och överlevarupplevelse för två glada vänner (helst). I synnerhet i Chris Redfields kampanj som känns betydligt mer som Gears of War (med dummare fiender) än som Resident Evil. Vad du tycker om det är helt upp till dig. Själv tar jag det för vad det är, hytter lite med näven i riktning mot Capcom för att jag inte blir mer skraj än vad jag blir, och konstaterar samtidigt att jag har ganska trevligt ändå.

När jag har klarat alla tre kampanjer får jag tillgång till en fjärde som jag inte ska skvallra om alltför mycket. Väl där får jag börja puzzla och smyga lite mer, vilket ju kan kännas nostalgiskt för den som minns känslan av att äntligen få upp en låst dörr i tidigare delar av serien.

Resident Evil 6
Grafiskt ligger Resident Evil 6 lite efter sin tid, tyvärr. Särskilt bilduppdatering kan vara störig när man behöver löpa längre sträckor.

Är jag inte nöjd ens efter det här kan jag kika närmare på spelets mercenary-läge där det gäller att överleva horder av mer eller mindre otäcka varelser med stil och exakthet. Om jag vill kan jag också ansluta mig till en annan spelares kampanj i rollen som vanlig fiende. Allt för att göra livet surt för någon som bara vill ta sig vidare. Det här höjer återspelningsvärdet och erbjuder dessutom mer utmaning för den som tycker att datorstyrda motståndare är för förutsägbara.

Resident Evil 6 kommer inte att bli ihågkommet för sin fantastiska grafik. Den saken är säker. Fattiga texturer, halvdan bilduppdatering och överlag rätt så fantasilös och trött design gör att jag måste sätta delbetygspinnen på ett "okej" just här. Blir jag någonsin ombedd att beskriva hur elefantmördarpistolen ser ut i ett vittnesförhör skulle jag bara kunna svara att den är silverfärgad med lång pipa. Några detaljer minns jag inte alls. Det här är lite synd, för man spenderar ju faktiskt mycket tid med sin begränsade vapenflora, och det hade förstås varit roligt att ha någon form av relation till hur saker och ting faktiskt såg ut i detalj.

Inte heller ljudet gör något kanonjobb. Monstren väser när de ska väsa och skriker när de bör skrika. Pistolerna känns gravt komprimerade och dånar inte sådär härligt som man skulle kunna förvänta sig i framförallt inomhusmiljöer, och musiken känns anonym från första till sista stund. Samtidigt skulle jag gå så långt som att kalla Resident Evil 6 för ljudmässigt bra då klassiska, närmast obligatoriska ljud såsom fräsandet av en möglande zombie eller plockandet av ammunition finns där hela tiden - måhända som en påminnelse om vilken spelserie det faktiskt rör sig om i grunden.

Resident Evil 6
Den här filuren har misstagit Chris Refields automatgevärsmynning för en tandhygienistmottagning för sista gången.

Vill du bli riktigt, riktigt rädd eller ta del av en interaktiv och ständigt gripande story har du kommit fel, är jag rädd. Nöjer du dig med att ta med Leon, Chris, Jake och ytterligare en hemlig karaktär på många timmar av underhållande zombiedräparkaos med fokus på överlevnad kan Resident Evil 6 mycket väl komma att hålla både dig och en vän sysselsatta för ett bra tag framöver.

Problemet för den sjätte delen - i en serie som ju förväntas landa nästan högst på vår betygskala - ligger helt enkelt inte i någon enskild aspekt, utan snarare i själva grundkonceptet som är för rörigt. Capcom har försökt jonglera med både action, skräck, överlevnad, USA, Kina, Europa, otaliga karaktärer och ett komplicerat multiplayersystem på samma gång. Där någonstans måste någon på huvudkontoret sätta ned foten, gallskrika "nej!" och ta initiativ till stenhårt fokus på en enskild röd tråd om man är intresserade av att nå upp till Resident Evil 4-nivåer igen.

Och om det nu är rättvist att kalla Resident Evil 6 för ett barn av sin tid så kan vi konstatera att det tyvärr aldrig blev mästare på en enskild sport. Nej, det står sig snarare som den där killen som både kan spela piano, lira fotboll och snickra utemöbler på en och samma eftermiddag - om än inte bäst i världen på någon enskild talang.

7 / 10
+
Spännande multiplayer-koncept, massvis med innehåll, vass spelkontroll, nostalgiska återseenden
-
Medelmåttig grafik, saknar ordentliga skrämselmoment, rörig story

Petter Hegevall
Capcom tar i så de nästan spricker. Enorma explosioner, ultratuffa stridspittar, omfattande eldstrider och majestätiska kameraåkningar. Det är tänkt att likna en Michael Bay-film, men i slutändan blir det bara löjligt. Detta eftersom Capcom inte verkar veta vad som skiljer bra action från dålig. I Resident Evil 6 är karaktärerna ointressanta, fienderna korkade, miljöerna trista och tempot stundtals riktigt uselt. Tillkommer gör avsaknaden av den skräck-stämning som spelserien en gång gjorde sig känd för samt en hel del riktigt värdelösa bossfighter. Visste jag inte bättre skulle jag säga att det här spelet utvecklats av en nybildad studio, kontrakterad för att på kort tid kasta ut sig ett mellanspel med Resident Evil-namnet på. Nu är detta inte fallet vilket gör denna fega, grumliga, utspädda och allmänt menlösa soppa till ett ännu större misslyckande. Inte ens skaplig co-op kan rädda Resident Evil 6. Tyvärr. 4/10

• AG Jati
    Det mest ambitiösa projektet i serien som förtjänar mer ros än ris. Efter att ha långsamt gått igenom tidigare lir i serien detta år så har... 7/10
  • Piretedude