Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português

RECENSION

NEW LITTLE KING'S STORY

Jonas Mäki har lekt kung och pekat med hela handen i New Little King's Story. Ett spel som fyller ett stort men viktigt hål i utbudet till PS Vita och som faktiskt är riktigt underhållande...

Efter att ha förvandlat det lilla samhället Alpolko till ett mäktigt rike i Little King's Story kunde man tro att allt skulle vara frid och fröjd. Tyvärr har elaka krafter andra planer och när New Little King's Story startar tvingas man tillsammans med sina närmaste undersåtar fly slottet och omgivningarna som helt erövrats av okända fiender.

Därmed är man återigen lika barskrapad som i det föregångaren när man återigen får finna sig i ett ens slott i själva verket bara är en stuga och undersåtarna bara en handfull menlösa drönare. Därmed är det bara att kavla upp armarna och sätta igång på nytt med att bygga upp ett framgångsrikt rike för att förhoppningsvis kunna ta över det man förlorade i spelets ingress.

New Little King's Story
Under den charmiga ytan döljer sig ett djupt och kompetent strategispel.

Det unika med Little King's Story-konceptet är hur man försökt blanda rollspel och realtidsstrategi - och till råga på allt lyckas ganska bra med just detta. Därför finns det hela tiden en historia, personer som återkommer, scriptade händelser och så vidare. Vilket paradoxalt är en av få svagheter med New Little King's Story. För även om storyn fyller sitt syfte, designen är trevlig och konceptet originellt så är berättandet bedrövligt söligt.

Det är kort sagt på tok för mycket text för ett i övrigt så intuitivt och smart spel. I övrigt är det här nämligen som gjort för just PS Vita. Redan med Wii-fjärren fick man perfekt kontroll över speltypen, men den tryckkänsliga skärmen i kombination med en komplett uppsättning knappar för det här ännu lättare att kontrollera. Det gör att det direkt genialiskt enkla spelsystemet kommer ännu mer till sin rätt och det går galant att bygga stadiga arméer, fixa händiga snickrare och backa upp allt med en arsenal av jordbrukare.

New Little King's Story
Bossfighterna hör till spelets höjdpunkter och sätter simultanförmågan på prov.

Normalt brukar realtidsstrategi betyda hektisk stress och mängder av kommandon, men här behöver jag bara rikta min lille kung mot ett valfritt föremål och trycka på en knapp så springer en undersåte fram och gör bästa tänkbara av situationen. Det gäller att hela tiden ha med sig en varierad trupp så det alltid finns någon som kan göra det man önskar vid varje givet tillfälle, men samtidigt ändå inte ha fler än att man klarar av möten med fienden är strider vankas.

BETA +