Svenska
Gamereactor
recensioner
New Little King's Story

New Little King's Story

Jonas Mäki har lekt kung och pekat med hela handen i New Little King's Story. Ett spel som fyller ett stort men viktigt hål i utbudet till PS Vita och som faktiskt är riktigt underhållande...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Efter att ha förvandlat det lilla samhället Alpolko till ett mäktigt rike i Little King's Story kunde man tro att allt skulle vara frid och fröjd. Tyvärr har elaka krafter andra planer och när New Little King's Story startar tvingas man tillsammans med sina närmaste undersåtar fly slottet och omgivningarna som helt erövrats av okända fiender.

Därmed är man återigen lika barskrapad som i det föregångaren när man återigen får finna sig i ett ens slott i själva verket bara är en stuga och undersåtarna bara en handfull menlösa drönare. Därmed är det bara att kavla upp armarna och sätta igång på nytt med att bygga upp ett framgångsrikt rike för att förhoppningsvis kunna ta över det man förlorade i spelets ingress.

New Little King's Story
Under den charmiga ytan döljer sig ett djupt och kompetent strategispel.

Det unika med Little King's Story-konceptet är hur man försökt blanda rollspel och realtidsstrategi - och till råga på allt lyckas ganska bra med just detta. Därför finns det hela tiden en historia, personer som återkommer, scriptade händelser och så vidare. Vilket paradoxalt är en av få svagheter med New Little King's Story. För även om storyn fyller sitt syfte, designen är trevlig och konceptet originellt så är berättandet bedrövligt söligt.

Detta är en annons:

Det är kort sagt på tok för mycket text för ett i övrigt så intuitivt och smart spel. I övrigt är det här nämligen som gjort för just PS Vita. Redan med Wii-fjärren fick man perfekt kontroll över speltypen, men den tryckkänsliga skärmen i kombination med en komplett uppsättning knappar för det här ännu lättare att kontrollera. Det gör att det direkt genialiskt enkla spelsystemet kommer ännu mer till sin rätt och det går galant att bygga stadiga arméer, fixa händiga snickrare och backa upp allt med en arsenal av jordbrukare.

New Little King's Story
Bossfighterna hör till spelets höjdpunkter och sätter simultanförmågan på prov.

Normalt brukar realtidsstrategi betyda hektisk stress och mängder av kommandon, men här behöver jag bara rikta min lille kung mot ett valfritt föremål och trycka på en knapp så springer en undersåte fram och gör bästa tänkbara av situationen. Det gäller att hela tiden ha med sig en varierad trupp så det alltid finns någon som kan göra det man önskar vid varje givet tillfälle, men samtidigt ändå inte ha fler än att man klarar av möten med fienden är strider vankas.

Allra mest intressanta är bossfighterna där man hela tiden måste tänka utanför lådan genom att skicka ut trupperna i rätt ögonblick, men även dra tillbaka dem snabbt och kanske rent av kasta sig in i striden själv som en extra resurs. Balansen är som sig bör busenkel i början men svårighetsgraden skruvas åt i ett lagom tempo. Att man sedan kan spara när man vill och det ganska långsamma tempot gör att Little King's Story känns ännu mer lämpat för just PS Vita som ju trots allt är en bärbar enhet med allt det innebär av ofrivilliga avbrott när man minst anar det.

Detta är en annons:
New Little King's Story
I resten av världen säljs New Little King's Story enbart för nedladdning, men här i Europa kommer det även på kassett.

Undan för undan växer min lilla by, nödvändiga färdigheter införskaffas och jag myser åt den underbara designen och ljuvliga humorn som innehåller gott om meta-referenser för spelfans. De som översatt detta har milt sagt god koll på spelvärlden. Precis som föregångaren överraskar dock New Little King's Story mellan varven med betydligt vuxnare inslag än grafik och upplägg ger sken av.

Redan i spelets ingress dör exempelvis några av en följeslagare en ganska brutal död och man tvingas fatta ett grymt beslut. Sedan rullar det på med för den västerländska spelvärlden ganska unika inslag som att en kär man och kvinna kan få barn och befolka landet ytterligare samt illa dold religionskritik.

New Little King's Story
Det står en helt fritt att utforma sin trupp som man själv vill beroende på hur man vill tackla de utmaningar man ställs inför.

Därmed blir New Little King's Story aldrig tråkigt utan lunkar på i ett bra tempo där endast ovan nämnda alltför långa dialoger stör helheten. Det finns dock en grej till som jag kommit att störa mig på, och det är de dagliga transportsträckor som finns. Dygnet går nämligen i spelet och varje gång en ny dag tar vid så startar jag utan följeslagare. Även om det bara tar mig minuten att samla ihop truppen igen, så undrar jag varför jag inte kunde få behålla alla direkt istället. Det känns som typiskt gammaldags japansk speldesign som inte riktigt fungerar längre.

Men hela grejen med att jag inte riktigt kan lägga ifrån mig New Little King's Story känns ändå som en hedersbetygelse i sig. Det här är en typ av spel som känns helt perfekt till PS Vita och tillsammans med Little Big Planet Vita den titel jag lagt ned absolut mest tid på sedan lanseringen.

Med lite fler nyheter sedan Wii-versionen, ett lite snabbare berättande och finslipat menysystem hade det här kunna aspirera på de riktiga toppbetygen, men det är fortfarande både köpvärt och varmt rekommenderat till alla PS Vita-ägare och fyller ett stort hål i enhetens spelutbud.

HQ
07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Väldigt vanebildande, mycket innehåll, skön meta-humor, lagom utmanande, lyckad genremix
-
Söligt berättande, saknar nyheter, onödiga transportsträckor
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

9
New Little King's StoryScore

New Little King's Story

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Jonas Mäki har pekat med hela handen i New Little King's Story. Ett spel som fyller ett både stort och viktigt hål i PS Vita-utbudet...



Loading next content