Super Mario Sunshine

Super Mario Sunshine

Att Super Mario 64 är ett av världens bästa spel råder väl knappast någon tvekan om. Visst, jag hade inte med det på min tio-i-topp, men det var fruktansvärt nära att det kom med.

Så att säga att dess fristående uppföljare Super Mario Sunshine har fruktansvärt stora förväntningar på sig är faktiskt att underdriva. Många förväntar sig till och med att Mario ska frälsa kuben i Japan där den haft det motigt.

Super Mario Sunshine börjar lovande och i bästa Nintendo-anda med pastelliknande färger och en avslappnad stämning. Mario och prinsessan Peach är på väg på semester till Delfin-ön där det ska vilas upp ordentligt efter Marios otäcka förehavanden i Luigi's Mansion. I ett roligt intro visas en solig reklamfilm inne i Peach privata flygplan. Mario är helt såld över hur lugnt och skönt han äntligen ska få ha det. Trodde han ja. Väl framme möts Mario med sällskap av en rejäl färgklick på landningsbanan som till råga på allt rör på sig. Mario hämtar raskt en vattenspruta. Något som ska visa sig, i Super Mario Sunshine, vara hans allra bästa vän.

Efter instruktioner om hur man använder sin vattenspruta är det dags att ta sig an färgklicken. Trampar man i färgklicken blir skorna skitiga och dabbar man sig rejält blir hela Mario nedsölad i färg. Då får man ta ett bad och göra Mario ren igen i det vackert turkosa och ack så klara vattnet. Det visar sig att det springer omkring en ond figur och målar överallt och klottrar ner hela paradisön. Den onde figuren visar sig på en fantombild vara ytterst lik Mario som i domstol döms att tvätta ren hela ön. En ytterst ovanlig men välkommen story i Mario-sammanhang, där det hopplösa våpet Peach varit bortrövad lite för ofta för att man ska kunna skylla på otur (kanske har hon helt enkelt inte alla paddlar i vattnet?).

De som spelat Super Mario 64 har mycket gratis i Super Mario Sunshine. Sättet man hoppar mot väggar, hoppar högt och liknande är sig likt. Sedan Super Mario Bros 3 har Mario kunnat flyga med hjälp av olika föremål. En tradition som dock slutar i och med Super Mario Sunshine. Mario har helt enkelt bara sitt grundrörelsemönster. Det är här vattensprutan kommer in i bilden. Oerhört mångsidig som den är låter den Mario åka snabbt genom vatten, åka likt en jetsläde korta sträckor samt framför allt - tvätta bort graffiti. Kontrollen är mestadels så superb som den bör vara. Men dessvärre är inte själva vattensprutandet helt lyckat och flera gånger kommer man på sig själv med att stå och spruta vatten på precis alla föremål utom just det som ska ha en dusch.

Likt Sonic Adventure rör man sig i en stad där olika platser så småningom leder till nya världar. Allt eftersom historien om den falske Marion klarnar så hinner man med att besöka hela Delfin-ön som har både hamnar, spökhus och annat. Dessvärre är det här spelets andra brist uppenbarar sig. Jag saknar svampriket! Variationen på ön och dess eviga ganska enerverande semestertema blir i längden ganska olidligt. Isvärldar och liknande lyser med sin frånvaro eftersom de helt enkelt inte passar på en semester-ö. Nintendo gör tveklöst vad de kan av temat, men en semester-ö modell solig går inte att variera i det oändliga. Tyvärr.

Musiken på spelets banor är fantastiskt välgjord och flera gamla klassiska Mario-låtar tas i bruk i nya härliga omgjorda versioner. Till och med låtar från det gamla stenålders Super Mario Bros kan skönjas av och till. Spelets grafik är dock inget att skriva och berätta för mamma om. Den är riktigt sparsmakad och flera gånger får jag känslan av att jag spelar på en väl maskerad Nintendo 64 utan så kallade "jaggies" och kala ytor. Bitvis ser den dock bra ut som Mario själv, fiender och allt vatten som omger ön är riktigt snyggt gjorda. Tveklöst godkänd, men nog hade jag allt hoppats på lite mer än så här!

Inte sedan Super Mario World har Mario fått riktigt sällskap av Yoshi, trots fansens eviga bönanden. I Sunshine är den gröne dinon tillbaka, lika charmig och oförarglig som alltid. Rent spelmässigt fyller han dock ingen större funktion utan är dock med bara för att han just ska få vara med. Kul är det i alla fall att studsa omkring med honom och äta frukter. Dessvärre kan han inte längre simma, så man kan inte ta med honom så mycket som man skulle kunna önska, för vem kan få för mycket Yoshi?

Även fast Super Mario 64 var ett mycket komplett spel gjorde dess kamera mer än man tror. Än idag står den sig som en av de allra bästa i 3D-spel där man ser sig själv i tredjeperson. Dessvärre måste Nintendo ha glömt hur de gjorde för kameran i Super Mario Sunshine är ganska dålig. Ett otal gånger har jag fastnat i objekt och liknande för att kameran inte varit samarbetsvillig. Visst kan man rotera den själv med den gula, men jag vill inte behöva stanna upp efter varje sväng för att justera något en kameraman borde fixa åt mig (vart tog kamera-Lakitu vägen?).

Totalt sett är detta verkligen ett bra spel. Hopplöst att lägga ifrån sig och lusten att hitta vissa föremål kan orsaka riktigt sena nätter. Musik, grafik och spelkänsla andas kvalitet lång väg och de olika banornas pussel är ofta riktigt sinnrikt designade. Likaså spelets bossar som följer i storebror Super Mario 64:s fotspår genom att vara fantastiskt fantasirika. Dock kan jag verkligen inte låta bli att hoppas att Nintendo och Shigeru Miyamoto i nästa spel återgår till mer traditionell Mario-stil. För hur trevligt det än är att vara på ett semesterparadis så brukar man börja längta hem dag 12 och 13 på en tvåveckorstripp.

8 / 10
+
Lång hållbarhet