Det som kommer att avgöra huruvida du får en trevlig spelupplevelse tillsammans med WRC: FIA World Rally Championship 3 eller inte, är din kunskap gällande riktiga WRC-bilar. Nej, jag skojar inte. Det är den avgörande detaljen som kan transformera det här spelet från en sladdrig sörja av undermålig grafik och jobbig bilfysik till en genuint njutbar stund bakom ratten på en bil vars uppförande stämmer väl överens med verkligheten.
Varför? För att utvecklarna Milestone ännu en gång lyckats skeppa ett racingspel med de sämsta tänkbara standardinställningarna. Du måste helt enkelt utföra en smärre renovering i bilens underrede för att verkligen känna att det är du som kontrollerar ditt WRC-monster och inte ett gäng fysiklagar som härstammar från en främmande planet. Du måste förändra balansen på bilens bromsar, du måste ställa om mittdiffen och du måste göra förändringar i både de främre och bakre stötdämparna. När du gjort detta, och hittat en bra balans, är det här spelet utan tvekan det bästa rallyspelet som Milestone någonsin knåpat ihop och i slutändan en riktigt njutbar racingupplevelse.
Man måste dock vara beredd på att flera av beståndsdelarna när det kommer till såväl presentation som rena spellägen, aldrig kommer att nå upp i samma skyhöga klass som i Colin McRae Rally-spelen. Menysystemet har förbättrats och färre buggar har slunkit igenom i den färdiga produkten än tidigare upplagor av Milestones påkostade racingserie, men det finns fortfarande massor att klaga på här. WRC: FIA World Rally Championship 3 känns på flera ställen som ett ofärdigt spel i jämförelse med extremt polerade produktioner som Dirt 3 eller varför inte Forza Horizon.
Det kan tyckas ovanligt tålmodigt, kanske till och med orättvist, att köpa så många tillkortakommanden för att komma åt spelets kvalitativa sidor. Men som rallytokig bilnörd är jag beredd att göra allt som krävs för att få njuta av lite rally igen, detta främst eftersom jag tröttnade förvånansvärt snabbt på Dirt 3. Är du medveten om det som krävs av dig för att du ska kunna ha roligt med WRC 3, ligger det nästan 100 mil härliga rallysträckor och väntar på dig.
De två föregående rallyspelen från Milestone var inget vidare. Slöa, slappa och fula historier som båda stank fränt av koncentrerad medelmåttighet. Inför det tredje spelet har den italienska spelstudion tagit i från tårna och försökt förbättra sitt grundrecept på alla tänkbara sätt. Resultatet är ett bra rallyspel som äntligen erbjuder ett karriärläge.
Man börjar som aspirerande amatör. Får en chans i ett fabriksteam i S2-klassen och måste därifrån kämpa sig upp till toppen. Det är inte perfekt strukturerat och ganska klantigt presenterat, men det är ändå roligt. Jag vinner sträckor, samlar pengar, sponsorer, liveries och bygger ut mitt garage. När man väl tar sig till WRC är klivet sett till bilarnas prestanda och kravet på mig som förare stort. Milestone har inte lyckats skapa en perfekt balanserad körkänsla, men de har lyckats väl med att simulera känslan av en rå, hård, brutal och oförlåtande bil som bara skriker efter att få tugga i sig grus och småsten på världens mest klassiska rallysträckor.
Spelet baseras på den senaste versionen av Spike Engine och jämfört med föregångaren är det här betydligt snyggare. Detta trots att det inte tåls att jämföras med vare sig Dirt 2 eller 3. Vädereffekterna är dock ganska läckra, speciellt dimman, och ljuseffekterna är klart godkända. Skademodellen är inte riktigt så bra som jag hade hoppats på och inga av objekten (staket, träd, hus) i spelets miljöer påverkas av att man kolliderar med dem.
När det kommer till bilfysiken så är körkänslan i WRC 3 mindre nervös, mindre ryckig än i föregångaren. Bilarna väger lite mer och det känns bättre att förflytta tyngdpunkt genom kraftiga inbromsningar. Balansen mellan vridmoment och toppeffekt har också förbättrats.
I slutändan är Milestones tredje rallyspel det tveklöst bästa. Karriärläget är inte perfekt men i brist på annat tänker jag absolut kalla detta för "bra". Envist pillande i bilinställningarna samt en bra Fanatec-ratt förvandlar detta från medelmåttig nonsens till en beroendeframkallande racingtitel.