Dance Central 3

Dance Central 3

Det är höst, vilket enligt en ny tradition tydligen innebär ett nytt Dance Central-spel. Elfving har återigen tagit på sig dansskor och benvärmare för en runda Dance Central, och kvalitetsnivån är lika hög som tidigare

De har kommit med täta intervall, Dance Central-spelen. Och även om Harmonix levererat kvalitet varje gång var peppen inför treans release minimal, för min del. Det fanns trots allt gott om låtar kvar att nöta från de första två spelen, förändringarna såg marginella ut och överlag var deja vu-känslan svår att ruska av sig. Men det går inte att komma från det: Dance Central 3 är ändå relevant, och ett av höstens bästa partyspel.

Det första som slår mig under mina inledande småsvettiga danstimmar handlar om hårdvara. Att överhuvudtaget spela ett Kinect-spel som faktiskt använder tekniken på ett fungerande, klyftigt sätt känns... ovanligt. Efter det ytterst skakiga Fable: The Journey och dussinet andra svårstyrda Kinect-spel är det nästan komiskt att se hur lätt, men bra, Harmonix gör det för sig. Kort och gott: Dance Central 3 fungerar. Det är enkelt att navigera i menyer. Kameran registrerar dina rörelser. Och fördröjning, även om den finns där i maskerad form, är inget problem.

Dance Central 3
Du spelar som ny agent från firman Dance Central Intelligence, och i de olika tidsperioderna hittar du nya moves som ska stoppa spelets superskurk.

Spelmässigt är Dance Central 3 i grunden samma deal som tidigare. Du väljer en av 45 låtar (fler om du importerar spår från tidigare spel), lär dig olika steg av varierande svårighetsgrad, följer instruktioner på skärmen och härmar karaktären på bilden. Poäng delas ut, svett rinner. Multiplayer spelas och misslyckade försök skrattas vänskapligt ut. Detta är ett spel som du kan få i princip vilken generation som helst att fatta, då dans har hängt med i mänsklighetens historia aningen längre än zombiemosande och elgitarrer.

Trean innehåller dock ett par intressanta nyheter utöver grundformulan. Dance Central 3 har en handling, till exempel. En rejält skruvad sådan. Den stygge Dr. Tan har ställt till trubbel med hjälp av robotdansare och det enda botemedlet är att resa i tiden via en förtrollad kassettbandspelare, och dansa till musik från 70-talet och framåt. Storyn är löjlig och charmig och tar precis lagom mycket plats från det vi egentligen är ute efter.

Dance Central 3
Det kostar visserligen 400 Microsoft-poäng per skiva, men det är väldigt smidigt att importera sina gamla låtar från de två tidigare spelen till Dance Central 3.

Ännu en nyhet är multiplayerläget Crew Throwdown, där hela åtta spelare, uppdelade i två lag, kan dansa mot varandra. Här tar vi oss genom sex rundor som avslutas med en maffig final. Eftersom en betydande del av min vänskapskrets består av panelhönor med två högerfötter (i vissa fall fler) har jag inte testat detta läge i hemmets lugna vrå - men under event i Microsofts regi har jag fått köra en runda med fullt manskap, och upplevelsen var lika kamratlig som kaotisk. Ett stort vardagsrum är att rekommendera om du ska multidansa, och som med alla Kinect-spel behövs det röjas framför teven innan du sätter igång.

Det Harmonix kallar Make a Move är en annan nyhet. Här får du använda fantasin och komma på ett eget danssteg, som du matar in i spelet till en rytm. Det gäller sedan för din motståndare att imitera detta. Detta är ett välkommet avbrott i det vanliga dansandet, och resultaten tenderar att bli rätt löjliga (på ett bra sätt) när folk studsar omkring som skadeskjutna kanadagäss framför kameran.

Låtarna då? Som vanligt är det en smaksak. Som vanligt är det även skillnad på en bra låt och en bra Dance Central-låt. Fokus ligger på 2000- och 2010-tal, men även aktiva hatare av musik komponerad före 1979 som undertecknad (OBS: överdrift) får i alla fall tio klassiker från 70- och 80-tal. Hursomhelst lär alla hitta sin favoritlåt, och redaktionen har njutit av så skilda visor som Daft Punks Around the World (jag) och Justin Biebers Boyfriend (Mäki).

Dance Central 3
Dansstegen har intressanta namn som Hair Tease, Muscle Man och Super Sexy. Testa gärna dessa nästa gång du går ut på lokal.

Svårighetsgraden har fått ytterligare ett nytt snäpp och i nya Beginner-läget behöver du i princip bara rycka lite med benen och koncentrera dig på att göra fräcka moves med överkroppen. Med andra ord: Dance Central 3 gör allt för att välkomna nya spelare. Ett annat smart tillägg hittar vi i tvåspelarläget. Nu har du nämligen möjligheten att efter avslutad låt kunna knappa in på din motdansare genom att ställa dig i diverse poser medans lampor blinkar. Ju mer du gör, desto mer bonuspoäng läggas till din slutsumma.

Det ska bli intressant att se hur Harmonix tar Dance Central-serien vidare. Kommer man att stanna vid en trea, precis som man gjorde med Rock Band, eller fortsätta med en del fyra? Får vi några artist/genre-specifika titlar? Kommer vi bara att dansa till DLC-låtar framöver? Hur det än blir får man hursomhelst gärna fortsätta med samma kvalitetskontroll som man gjort i Dance Central 3, som absolut kan rekommenderas till Kinect-ägare med skutt i benen.

8 / 10
+
Förbättrad multiplayer, bra låtlista, ny svårighetsgrad, bra användande av Kinect