Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
RECENSION

NBA COURTSIDE 2002

Left Field Productions Gamecube-debut och deras tredje upplaga av deras basketserie är ett bra spel, låt mig först säga det.

NBA Courtside 2002 är ett spelmässigt välgjort och underhållande basketspel som trots svagheter överglänser EAs NBA LIve 2002 på alla punkter förutom Roosters och statistik. När jag spelar ett regelrätt basketspel med traditionell fem-mannauppställning och riktiga ligaregler så spelar jag det på blodigaste allvar. Jag är en tvättäkta basketfanatiker och har alltid så varit och läser spelarstatistik till frukostgröten. När jag spelar basketspel vill jag komma nära verkligheten i offensiva uppspel, kunna forma mitt försvarsspel som jag vill och göra det som jag ser mina favoritlag göra på SkySports när NBA-basket är som allra bäst.

NBA Courtside 2002 är till att börja med ett ganska okomplicerat, lite enklare spel än vad jag först kanske räknat med. Spelkontrollen är bra men inte alls speciellt djup och förutom det traditionella; sätta screen, ropa efter screen, posta upp och kalla för omfördelning av det offensiva speluppställningen, är NBA Courtside 2002 ganska sparsamt. Detta betyder att man efter 40 spelade matcher inte är speciellt mycket bättre än en färsk nybörjare vilket visade sig alltför tydligt då min granne fattade handkontrollen. Detta är enligt mig den största svaghet med det här spelet då det i övrigt är väldigt underhållande. Om bara Left Field hade stoppat in möjligheten till mer komplicerade försvarsspel med man-man på topp och en zon i botten samt möjligheten att rulla av varandra i screenpositioner och ett mer välgjort break-away-system hade detta kunna blivit mitt nya favoritspel.

Detta är en annons:

En av de mest positiva delarna i NBA Courtside 2002 är hur Left Field har valt att nyskapa när det kommer till systemet för passningsspel. Förutom det traditionella enknappspasset som går till första bästa medspelare kan man helt styra passningsspelet med hjälp av C-knappen, något som är både originellt och väldigt användbart. Förutom det är dock kontrollen väldigt självklar och som jag nämnde tidigare, lite för ytlig för att tilltala riktigt inbitna basketfanatiker.

Visuellt sett har jag hört många som hävdar att NBA Courtside 2002 är ett de snyggaste spelen till Gamecube, något som jag inte kan hålla med om. Visst, spelarmodellerna är förutom en aning bulkiga överkroppar väldigt, väldigt välgjorda precis som spelets spelaranimationer. I övrigt ser dock det här spelet ut som det skulle kunna vara några år gammalt. Left Field har valt att arbeta med en speciell effekt för att få texturerna att smälta ihop på ett snyggt sätt vilket får hela spelet att se en aning oskarpt ut och när det kommer till färger så saknar spelarnas hudtexturer variation.
Arenorna är noggrant utformade för att exakt efterlikna dess verkliga förebilder men de blir aldrig speciellt levande. Belysningen som glänser i golvet är undermålig och publiken ser ut som en samling duplicerade smörgåsar. Förutom detta tycker jag att det överamerikanska menysystemet skulle passa bättre i Rise of The Robots 3 än i ett seriöst sportspel.

NBA Courtside 2002 är ett bra spel, ett spel som jag spenderat mycket tid med. Jag kan ibland tycka att Left Field fokuserat för mycket på det offensiva med tanke på spelets något samlade tempo och ibland reta mig på att de inte utvecklat en djupare, lite mer komplicerad och mer belönande spelmekanik. Dock är detta köpvärt för den som gillar basket och har en kub stående under tv:n.

NBA Courtside 2002NBA Courtside 2002NBA Courtside 2002NBA Courtside 2002
07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Rejält och lättspelat
-
Inte tillräckligt djupt
Detta är en annons:
BETA +