The Unfinished Swan

The Unfinished Swan

En förstapersonspusslare där du måste måla fram väggarna själv, kan det vara något? Absolut, tycker Elfving, som stänkt färg omkring sig i The Unfinished Swan

Att ränna runt som en darrhänt Picasso och skvätta målarfärg till höger och vänster tycks vara del av en trend i spelvärlden de senaste åren. I Epic Mickey, De Blob och Portal 2 har skvättet både varit en färgklick rent grafiskt och en gameplay-mässig grundpelare. Och sånt är kul. Det tilltalar något barnsligt och primalt i oss alla att, utan konstnärliga krav, täcka omgivningen med litervis av diverse kulörer.

The Unfinished Swan (rackarns vacker titel!) börjar med... ingenting. En total vithet. En osäkerhet om spelet ens börjat. Jag rör på analogspaken och hör fotsteg, men det är oklart om jag överhuvudtaget rör mig. Så trycker jag på R1 och en svart bobba slungas ut, träffar en vägg och avslöjar några få konturer i vad som verkar vara en stor kammare. Jag börjar peppra axelknapp för glatta livet för att få fler ledtrådar. En vägg, en korridor, en dörr. Senare: träd och en strand. En sjö och några stenar som tar mig över dess vatten.

The Unfinished Swan
Det går även att kasta omkring sin färg med Move-kontrollen, men vanlig handkontroll är att föredra - ännu en gång.

Till en början handlar det bara om att ta sig vidare i den kritvita världen, och att följa den enda icke svartvita klicken som finns: några gula svanspår. Men inom kort klättar jag på stegar, ändrar vattennivåer, aktiverar broar och tar mig genom labyrinter. Ett sidospel går ut på att samla ballonger. Någonstans här - när sysslorna blir mer varierade - slutar jag vara skeptisk till vad jag misstänkte var ett ytligt, pretentiöst upplägg, till att bli nyfiken. Det är kul att utforska den här världen.

Designmässigt är det både unikt och vackert. Att bara använda svart och vitt är stilrent och även när skuggor och fler kulörer läggs till paletten behåller The Unfinished Swan sin karaktäristiska look. När jag stöter på en enorm, snarkande jätte i en skönt vertikal bana eggas fantasin ännu mer.

The Unfinished Swan
Bandesignen är linjär men illusionen av stora banor som kan utforskas fritt finns där.

Inramningen är en slags sagobok och handlingen kretsar kring blonde pojken Monroe, som utforskar ett sagoland där en eccentrisk kung skapat ett helvitt kungadöme. Genom att kasta färg på tavlor runt om i riket får du lära dig mer om bakgrundshistorien, som är putslustig om än lite väl barnvänlig och trygg. Jag hade gärna sett Giant Sparrow lägga fram en mörkare story, och sålunda en ännu mer mystisk och otrygg värld, men det här spåret fungerar också helt okej.

Vill du ha en unik visuell upplevelse och en portion upptäckarglädje tycker jag absolut att du kan punga ut de 120 spänn The Unfinished Swan kostar. Det svider dock lite mer då spelet kan klaras ut på tre till fyra timmar, men kvaliteten är god rakt igenom och extra speltid kan läggas på att samla alla ballonger i banorna. Kort och gott: en målande berättelse med ett färgstarkt upplägg. Och Terry Gilliam gör ett gästspel...

8 / 10
+
Originellt koncept, tjusig design, härlig upptäckarglädje, varierade banor