Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português

RECENSION

SMART AS

Är du smart som Einstein eller korkad som Homer Simpson? Nu är spelet här som hjälper dig att avgöra vem i din bekantskapskrets, och i världen, som har mest hjärnkapacitet... Eller vanlig hederlig tur.

Omfattande neuropsykiatriska tester har visat att min hjärna gör förbluffande bra ifrån sig inom två områden, språk och logiskt tänkande. Spelet Smart As menar istället att mina styrkor ligger inom aritmetik och observationsförmåga. Båda är dock rörande överens om en sak: Jag är sämst på "enkla" pussel.

Smart As
Japp, jag är usel på att dra streck som inte får korsa varandra mellan olikfärgade pluppar.

Nu kommer PS Vita med sin version av Nintendos Brain Training. En mycket relevant skillnad mellan de två spelen kommer till uttryck redan i titeln. Brain Training är alltså ett redskap för att utmana dig själv och trimma din hjärna och ditt tänkande, bland annat genom minnesträning. Även om Smart As i mångt och mycket har samma slags prövningar så är upplägget här att du ska skryta inför andra om din hjärnverksamhet. Detta uppnås dels genom jämförelser mellan spelares resultat i de olika avdelningarna och dels genom att kasta en mental stridshandske i onlinefunktionen. På så vis ska man komma fram till vem som har mest intellektuell kapacitet.

Smart As
Jag har hört att vi människor endast använder 10% av vår hjärnkapacitet...

För någon som har den minsta gnutta fåfänga gällande sin intelligens låter det här förstås som ett optimalt tillfälle att få glänsa. Tyvärr byts entusiasmen snabbt mot frustration, då spelskaparna i sin iver att använda Vitans alla funktioner lagt krokben för spelarna med buggar som kan sänka resultaten avsevärt. Gyron är omväxlande för känslig och för trög, man har lagt in onödiga små detaljer som inte ens har med motorik att göra utan bara tur genom pekskärmen och ska man skriva siffror eller bokstäver får man vara beredd på att ett R lika gärna kan uppfattas som ett N eller en femma som en trea, vilket förstås tar värdefull tid att korrigera eller i värsta fall ger poängavdrag om man inte upptäcker misstaget - spelets, inte ditt - i tid.

Smart As
Är det verkligen ett T du har skrivit där eller kan det möjligen vara ett J?

Det finns två grundlägen. Det ena, Frispel, kan ses som ett övningsläge där du får testa de olika momenten innan det är dags för Daglig träning, vilket man enbart kan få resultat för en gång per dag, precis som i Brain Training. Dock måste du låsa upp spelen i Frispel allt eftersom, och oftast kan du enbart låsa upp ett per dag vilket du gör genom att göra just din dagliga träning. Det gör att du till en början är obekant med många av utmaningarna i Daglig träning. Man får dock en liten introduktion till varje spel och behöver därför inte vara alldeles oförberedd. Spelen är uppdelade i fyra kategorier, Logik, Aritmetik, Observation och Språk. I din Dagliga träning testas du inom alla områden, men med olika spel som exempelvis Under koppen, Stava det, Kubmani och Summor i bubblor. När du slutfört dina uppgifter får du statistik över tid på vilka områden du har förbättrat och en sammanställning av din hjärnas kapacitet uträknat i procent. Detta resultat bör man dock naturligtvis ta med en rejäl näve salt.

Smart As
Inte visste jag att det var så färgglatt inuti min skalle!