Smart As

Smart As

Är du smart som Einstein eller korkad som Homer Simpson? Nu är spelet här som hjälper dig att avgöra vem i din bekantskapskrets, och i världen, som har mest hjärnkapacitet... Eller vanlig hederlig tur.

Omfattande neuropsykiatriska tester har visat att min hjärna gör förbluffande bra ifrån sig inom två områden, språk och logiskt tänkande. Spelet Smart As menar istället att mina styrkor ligger inom aritmetik och observationsförmåga. Båda är dock rörande överens om en sak: Jag är sämst på "enkla" pussel.

Smart As
Japp, jag är usel på att dra streck som inte får korsa varandra mellan olikfärgade pluppar.

Nu kommer PS Vita med sin version av Nintendos Brain Training. En mycket relevant skillnad mellan de två spelen kommer till uttryck redan i titeln. Brain Training är alltså ett redskap för att utmana dig själv och trimma din hjärna och ditt tänkande, bland annat genom minnesträning. Även om Smart As i mångt och mycket har samma slags prövningar så är upplägget här att du ska skryta inför andra om din hjärnverksamhet. Detta uppnås dels genom jämförelser mellan spelares resultat i de olika avdelningarna och dels genom att kasta en mental stridshandske i onlinefunktionen. På så vis ska man komma fram till vem som har mest intellektuell kapacitet.

Smart As
Jag har hört att vi människor endast använder 10% av vår hjärnkapacitet...

För någon som har den minsta gnutta fåfänga gällande sin intelligens låter det här förstås som ett optimalt tillfälle att få glänsa. Tyvärr byts entusiasmen snabbt mot frustration, då spelskaparna i sin iver att använda Vitans alla funktioner lagt krokben för spelarna med buggar som kan sänka resultaten avsevärt. Gyron är omväxlande för känslig och för trög, man har lagt in onödiga små detaljer som inte ens har med motorik att göra utan bara tur genom pekskärmen och ska man skriva siffror eller bokstäver får man vara beredd på att ett R lika gärna kan uppfattas som ett N eller en femma som en trea, vilket förstås tar värdefull tid att korrigera eller i värsta fall ger poängavdrag om man inte upptäcker misstaget - spelets, inte ditt - i tid.

Smart As
Är det verkligen ett T du har skrivit där eller kan det möjligen vara ett J?

Det finns två grundlägen. Det ena, Frispel, kan ses som ett övningsläge där du får testa de olika momenten innan det är dags för Daglig träning, vilket man enbart kan få resultat för en gång per dag, precis som i Brain Training. Dock måste du låsa upp spelen i Frispel allt eftersom, och oftast kan du enbart låsa upp ett per dag vilket du gör genom att göra just din dagliga träning. Det gör att du till en början är obekant med många av utmaningarna i Daglig träning. Man får dock en liten introduktion till varje spel och behöver därför inte vara alldeles oförberedd. Spelen är uppdelade i fyra kategorier, Logik, Aritmetik, Observation och Språk. I din Dagliga träning testas du inom alla områden, men med olika spel som exempelvis Under koppen, Stava det, Kubmani och Summor i bubblor. När du slutfört dina uppgifter får du statistik över tid på vilka områden du har förbättrat och en sammanställning av din hjärnas kapacitet uträknat i procent. Detta resultat bör man dock naturligtvis ta med en rejäl näve salt.

Smart As
Inte visste jag att det var så färgglatt inuti min skalle!

Istället kan man titta mer på vad som händer i Frispel för att få en uppfattning om vad som kanske skulle behöva en uppfräschning av neuronerna och vad du excellerar i redan. Om du i Ordhjulet märker att den fåniga skivan du måste snurra på för att kunna "plocka ner" bokstäverna du behöver sätter käppar i hjulet, kan du ändå gotta dig åt att få ordet rätt. Tyvärr finns det också fel i spelet som inte går att överkomma med egen imaginär kompensation för liknande brister. Till exempel kan du i just denna utmaning skriva ett annat fullkomligt korrekt ord med hjälp av de bokstäver som spelet erbjuder, men ändå få fel för att det inte är vad som är inlagt i spelets "facit". Här skulle spelskaparna förstås ha sett till att det endast fanns ett enda möjligt alternativ, eller att lägga in alla de ord som kan skapas av bokstäverna i fråga. I vissa av prövningarna fungerar dock Vitans funktioner ypperligt, som i Turbotryck där du ska trycka antingen på främre eller bakre skärmen enligt instruktioner.

Smart As
Vi får observera gröna springare, blå kameror och röda tärningar.

Trots dessa stundvis enormt irriterande missar är Smart As ganska kul och jag kommer gärna tillbaka för att försöka förbättra mina resultat. Att gå från svårighetsgrad Lätt till Geni och få tre stjärnor av tre möjliga där ger en skön, om än ytlig, tillfredsställelse som känns ännu bättre än att se sitt namn högt upp på resultatlistorna om vem som är smartast i världen. För att ge ännu mer bekräftelse till spelarna kommer namnen på de som ligger etta då och då upp under laddningstiderna, vilka har en helt rimlig längd.

Smart As
Här ska man använda gyron, vilken dock oftast stjälper mer än hjälper.

Smart As vill också vara ett skojfriskt spel och försöker uppnå detta genom en kommentator som ger ett mer eller mindre fyndigt omdöme varje gång du fullgjort en utmaning. Första gången man hör skämtet kan det upplevas som lite småroligt, men femte gången trycker jag mig förbi illa kvickt. Varje gång du startar spelet måste du dessutom genomlida ett intro som inte går att undvika hur mycket du än trycker på knappar och skärm. Som tur är kommer lite variation av introt när du låst upp flera av spelvarianterna, men det blir ändå en rätt tråkig liten stund innan du får börja köra. Turligt nog är kommentatorrösten uthärdlig och annat som kan roa för stunden är den trivia som slängs in då och då och som baseras på små personliga frågor som dyker upp under spelets gång.

Smart As
Rolig fakta eller meningslösa jämförelser, det avgör du.

I onlinefunktionen kan du se statistik världen över, jämföra resultatlistor eller utmana, eller anta en utmaning, från någon som bor i dina krokar. Smart As är också kompatibelt med Facebook för att du ska kunna förödmjuka eller bli förödmjukad av dina vänner och bekanta. Spelets tjusning ligger trots detta för mig enbart i strävan efter att förbättra mina egna resultat, troligen då jag vet att lite tur kan göra hela skillnaden mellan att uppfattas som übersmart eller en hopplös imbecill. Nu känner ju jag mina egna styrkor och svagheter relativt bra och vet att fåniga pussel som en treåring borde klara kan ligga över min förmåga att lösa under tidspress medan jag istället kan stava till de flesta ord och har ett gott sifferminne.

Smart As
Att räkna talen i bubblorna kan förstås påvisa hur snabb du är inom matematik, men hur kommer letandet efter själva bubblorna in?

För någon som kanske tar spelet på större allvar än det förtjänar kan vissa misslyckanden i värsta fall eventuellt ge en temporärt lägre självkänsla. Man ska därför hålla i minnet att Smart As inte på något sätt ger en realistisk bild av hur du använder din hjärna i verkligheten. Klarar du det finns dock en del nöjsamma stunder att se fram emot trots buggframkallade misstag. Även om smickret är lika rättvisande som dissandet, det vill säga inte alls egentligen, så är det såklart alltid roligt att få höra att man är fullkomligt briljant lite då och då.

7 / 10
+
Snyggt gjorda pussel, en del riktigt roliga utmaningar, trevlig personlig touch