Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português

RECENSION

GIANA SISTERS: TWISTED DREAMS

Efter 25 långa år är den verkliga uppföljaren till Giana Sisters äntligen här, lika välljudande som någonsin. Jonas Mäki har återupplevt barndomen i ett oväntat bra plattformsäventyr...

Det sägs att imitation är den främsta formen av smicker. Stämmer det borde Nintendo vara oändligt tacksamma över Giana Sisters. Där hoppade de italienska systrarna Giana sig igenom plattformsbanor som ofta till förvillelse påminde om Super Mario Bros, krossade tegelstenar med sina huvuden där vissa innehåll extra bonusar som man kunde vittja genom att headbutta dem flera gånger, tog powerups som gjorde dem större (åtminstone frisyrerna, 80-talet var det tuperade hårets årtionde), tog sig an borgar på var fjärde bana, samlade 100 bonusar för ett extraliv, använde rör för transport och... ja, ni ser säkert vart jag vill komma.

Under ett årtionde där vi fullkomligt dränktes i Super Mario Bros-kloner var Giana Sisters förmodligen den allra mest skamlösa. Nintendo satte stopp för spelet genom att hota med rättsliga åtgärder, och där kunde historien ha varit slut. Men Giana Sisters erbjöd mer än att bara vara en klon. Det var attitydsfriskt på ett sätt som förde tankarna till Segas agerande under 90-talet, de få unika inslag som trots allt fanns i spelet var smarta och framför allt - musiken hör till spelhistoriens bästa.

Giana Sisters: Twisted Dreams
Vid första anblick ser Giana Sisters: Twisted Dreams fortfarande ut som Super Mario Bros, men skrapar man på ytan har väldigt mycket förändrats.

Därför har Giana Sisters aldrig riktigt dött. Det har hela tiden funnits ett community som velat se mer av den här varan. Och 2009, 22 år efter originalet kom till slut en officiell uppföljare till Nintendo DS, Giana Sisters DS. Ett hyggligt spel som dock inte riktigt levde upp till originalet. Istället är det nu med Giana Sisters: Twisted Dreams som serien äntligen får sin efterlängtade återupprättelse.

Kickstarter-finansierade Giana Sisters: Twisted Dreams har behandlats med största kärlek och vaksamhet. Istället för att bara vara en Mario-klon har Black Forest Games satsat hårt på att ge spelet en egen identitet och jag kan glatt meddela att man lyckats med bravur. Vad vi har är ett ursnyggt plattformsspel av den gamla skolan som hela tiden utmanar spelaren, men som samtidigt känns rättvist. Dör jag är det verkligen mitt fel, och trägen vinner varje gång.

Giana Sisters: Twisted Dreams
Den som bara vill avnjuta Giana Sisters: Twisted Dreams som ett vanligt plattformsspel går det bra, men för den som vill hitta alla hemligheter väntar en mordisk utmaning som dock underlättas av täta checkpoints.

Något jag blivit varse då jag med vild samlarfrenesi gett mig katten på att avlusa varenda bana på alla kristaller och hemligheter. Vilket ganska snart visade sig vara betydligt lättare sagt än gjort. Giana Sisters: Twisted Dreams flirtar lite med den senaste trenden med svinsvåra tvådimensionella plattformsspel som Super Meat Boy och Mega Man 10, men med skillnaden att den som inte vill hitta allt kan spela det som ett ganska normalt plattformsspel.

Detta är en avvägning jag faktiskt uppskattar och som gör att den som inte vill slita sitt hår i vild frustration heller inte behöver göra det. Jag valde som sagt att göra det, men lyckligtvis har Giana en hel del hår att slita i, för det behövdes. Grundkonceptet är annars föredömligt enkelt. Som titeln antyder spelar man Gianas skruvade drömmar där hon växlar mellan sitt alter ego punkaren i en rockigt tonsatt men charmig fabelvärld, och sitt söta lockiga jag i en mardrömsvärld med mer traditionell Giana Sisters-musik.

Giana Sisters: Twisted Dreams
Spelets första bossfight för tankarna till hur det var förr. Man har ingen aning om vad man ska göra utan måste lista ut vad man ska göra och bossens rörelsemönster.

Med ett tryck på R-triggern växlar man sömlöst mellan de båda världarna och nyttjar dem till sin fördel. Vid en första anblick låter det inte så märkvärdigt, men Black Forest Games nyttjar konceptet fullt ut med kluriga pussel och utmaningar som ofta kräver att man växlar världar var och varannan sekund.

BETA +