MotoGP 19

MotoGP 19

Jonte har satt mjölkgaddarna i Milestones senaste version av den officiella MotoGP-simulatorn...

När jag startade MotoGP 19 trodde jag direkt att jag skulle bli den nye Valentino Rossi, dessutom utan problem. Han börjar ju bli till åren den gode italienaren. Jag insåg direkt att det skulle bli mycket svårare än jag trott när jag i första kvalheatet var tio sekunder bakom den som kom näst sist. Detta är nämligen ett spel som vill straffa dig för allt. Det uttjatade uttrycket "lätt att lära sig, svårt att bemästra" kommer absolut till sin rätt här.

MotoGP 19
Kurvtagningen måste vara perfekt för att hänga med konkurrenterna.

MotoGP är precis som den riktiga motorsporten helt och hållet baserat på skicklighet och tajming. Och snabbhet. För att klara av även den lättaste av kurvor behöver du komma in helt perfekt. Som sagt, nio av tio saker du gör blir du straffad för och inget annat än perfekt kommer ta dig helskinnad runt banan. Är du en van racingspelsförare kommer du få dig en chock. Allt är nämligen helt annorlunda på en motorcykel. Börjar du bromsa eller luta en tiondel för sent inför en kurva kommer du hamna i gräset eller gruset rakt fram istället. Så, för snabbt kommer du köra av banan, för hård broms kommer du flyga av motorcykeln, för långsamt med för mycket lut på cykeln kommer du dratta på ändan, börjar du gasa för tidigt i en kurva blir det likadant. Som du ser behöver du vara perfekt. Och detta är inte det lättaste. Här krävs det hård, hård träning och repetition för att lära dig när du ska bromsa, svänga och gasa. Det som är bra med detta är att det känns som en riktig framgång när du klarar dig med livet i behåll, och med en bra tid, över mållinjen. Vill du göra det enklare för dig själv kan du så klart bara sänka svårighetsgraden och slå på de olika hjälpredorna som autobromsning och liknande. Jag rekommenderar dock starkt att låta bli och istället försöka kämpa dig upp på riktigt.

Ett bra ställe att träna detta på är i det jag skulle vilja kalla spelets huvudläge, karriärläget. Här kan du välja att starta hela vägen nere i Rookies Cup där alla kör med samma motorcyklar och allt handlar om din förmåga. Gör det tillräckligt bra och du kan få ett erbjudande från ett Moto3-team för nästa säsong. Du kan också välja att starta i Moto3, Moto2 eller huvudserien MotoGP. När du tar dig upp i klasserna börjar också andra saker låsas upp, så som utvecklingpoäng för din hoj. Du kan nämligen under träningssessionerna inför ett lopp välja att utföra olika tester för ditt team, som att köra några varv på en viss däcktyp, under en viss tid eller att följa racinglinjen så mycket som möjligt. Detta ger dig utvecklingspoäng som du sedan kan spendera på att uppgradera din motorcykel efter loppet. Men det är inte bara motorcykeln som ska prestera. Din egna prestation är minst lika viktig då du helt enkelt kan få sparken om du gör alldeles för dåligt ifrån dig. Karriärläget är riktigt bra utvecklat och här kan du spendera många timmar. Tyvärr är karaktärsskapandet inte speciellt djupt. Sverige finns inte med som en nationalitet du kan välja till din gubbe (eller gumma). Dessutom har du bara ett fåtal ansikten att välja på (två stycken kvinnliga). Som tur är finns det möjligheten att designa din egen hjälm så att du kan få lite personlig touch på det hela.

MotoGP 19
Full fart framåt! Körglädjen är riktigt bra.

Det andra stora singelspelarläget är Historic Challenges. Här finns 60 olika utmaningar baserat på verkliga lopp i fyra olika kategorier: 500CC Heroes (år 1993-2001), The Dawn of the MotoGP (02-06), Great Rivalries (01-13) och The Modern Era (06-13). Här kör du med en riktig motorcyklist och försöker upprepa deras varvtider eller hamna före en rival i ett lopp. Lyckas du med det kan du låsa upp denna hojåkare för användning i andra spellägen och online. Roliga utmaningar, men å så mycket ilska det medför med tanke på hur perfekt du måste köra. Kom för sent in i den sista kurvan och du har slösat bort 2,5 minuter och får börja om. Dessutom ställer jag mig frågande till varför det inte finns någon utmaning som är nyare än 2013. Det måste ha hänt något spännande de senaste sex åren. Här kommer en nyhet för alla som gillar Valentino Rossi. Det finns tio (!) versioner av honom i detta spelläge. En är redan upplåst, men du kan låsa upp nio till, från ungtuppen Rossi till gamlingen Rossi och allt däremellan. Är du mer en multiplayer finns det vanliga race att köra, men också MotoGP eSport Championship, om du känner dig som motorsportens gudagåva, som kommer inom en snar framtid.

Grafiken i det här spelet gör mig förvirrad. Spelet ser mestadels bra ut i Unreal 4-motorn, men då och då kommer frågetecknen upp. Varför ser däcket så konstigt ut? Varför ser det ut som att motorcykeln inte ens har kontakt med marken? Spelkänslan och den vanligtvis vassa fysiken förstörs av att vissa saker på banan helt enkelt inte ser bra ut. Vilket är trist eftersom det ju för det mesta ju faktiskt gör det. Ljudet är precis som tidigare i den här serien bra och motorcyklarna låter som motorcyklar ska. Jag funderar mest på när Milestone ska peta in musik som inte är bedrövlig. Menymusiken är uselt generisk techopop som inte tillför någonting. Lyckligtvis är det ingenting du lider av om du spenderar den större av delen av tiden på banan och inte i menyerna.

MotoGP 19
Spelet ser vanligtvis bra ut, med några konstiga problem.

MotoGP fortsätter vara en pålitlig simulatorserie, men tar inte tillräckligt stora steg framåt för att det ska kännas nytt och fräscht. Det bevisar väl inte minst utmaningsläget som inte har någon utmaning nyare än från år 2013. Karriärläget är förvisso inget som revolutionerar marknaden, men det är ändå ett läge man kan spendera många timmar i. Det är ett riktigt utmanande spel och du kommer inte få någonting gratis, men när du har lärt dig hur hojen ska hanteras kan inte ens Valentino Rossi stoppa din körglädje.

7 / 10
+
Roligt karriärläge, körglädjen på topp, utmanande på rätt sätt