Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
RECENSION

PIKMIN

I snart ett halvår har jag tittat på bilder från Pikmin och kliat mig i huvudet varje gång.


Plottriga bilder föreställande massor av färggranna grönsaker har fått mig att fundera på om Nintendo blivit galna. Nu, ca 15 timmars ivrigt spelande senare, kan jag bara säga att jag trots dessa timmar inte förstår valet av spelfigurer men att jag verkligen gillar Pikmin. Mina färggranna grönsaker är mina liksom, och ingen rör mina grönsaker.

Vad Nintendo gjort är ganska självklart. Shigeru med vänner har blandat den traditionella realtidsstrategin ( C&C, Warcraft) med en gnutta Sim Ant och ett stänk Lemmings och därmed skapat vad vissa väljer att alla nyskapande. Jag kallar dock inte Pikmin nyskapande, inte alls, men däremot både välgjort, underhållande och beroendeframkallande.

Detta är en annons:

I Pikmin axlar man rollen som Kapten Olimar, en vilsen rymdkapten som kraschar med sitt rymdskepp och tvingas använda sig av planetens grödor för att ta sig hem. Genom att odla Pikmins för att sedan beordra dem olika saker kan Olimar återfinna de 30 utspridda skeppsdelarna och återvända hem. Dessa Pikmins finns i tre olika utföranden, alla med olika färdigheter och specialiteter. Vägen hem är dock kantrad av en hel del strategiska och pusselmässiga problem, vilka alla måste lösas. Olimar upptäcker snabbt att världen han kraschlandat i kryllar av fientliga djur av olika former och färger och Pikmins blir ett absolut måste för hans överlevnad.

Som jag sade i början är Pikmin en finurlig och mycket lyckad blandning av resursbaserad realtidsstrategi och miniatyrpussel. Spelet börjar sansat med en rad enkla problem som lätt löses med en liten skara lökar och trappas allteftersom upp och blir betydligt mer omfattande och krävande. Olimar har dessvärre bara syre i sin rymddräkt för 30 dagars vistelse på planeten och tvingas därmed leta sina skeppsdelar under väldig stress. Detta gör att man som spelare måste finna en skeppsdel varje dag tills dess att farkosten är reparerad och komplett. Spelets dygnsrytm sker i realtid rent visuellt och tillåter spelaren att fungera i cirka 15 minuter innan han snabbt måste samla sina grönsaker innan skymning.

Grafiken är bättre än det mesta jag sett till Gamecube även om den är långt ifrån häpnadsväckande. EAD har gjort ett imponerande arbete med främst texturerna och färgsättningen i spelet. Designmässigt är Pikmin annorlunda och originellt och det spelmekaniska fungerar utan större problem även om spelkameran stundtals kan irritera.

Att odla Pikmins, lösa de strålande små pussel som Nintendo utformat samt kämpa mot en originell flora fiender är som jag nämnde tidigare väldigt underhållande. Jag hade inga speciella förväntningar på Pikmin men är nu helt fast och kommer inte att kunna sluta förrän Kapten Olimars hemresa är säkrad. Detta är för alla åldrar och för alla speltyper, ett brett och mycket underhållande spel från Nintendo och hade det inte varit för tidsbegränsningen i spelet hade ett ännu högre betyg utdelats. Rekommenderas varmt.

PikminPikminPikminPikmin
08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Ett lysande realtidsstrategispel
-
Bara originellt om man aldrig rört en PC

Medlemsrecensioner

  • Tramblin
    Captain olimar är ute och äventyrar i rymden. Plötsligt träffas hans rymdskepp av en stor sten. Stenen träffar tillräckligt hårt för att hans... 9/10
  • Metal Mario
    Detta spel går ut på att en liten figur som heter Olimar kraschar på Pikmins planet, hans rymd skepp går i många delar och med hjälp av pikmins ska... 5/10
Detta är en annons:
BETA +