Svenska
Gamereactor
recensioner
Super Monkey Ball: Banana Splitz

Super Monkey Ball: Banana Splitz

Sega återvänder till rötterna i nya Super Monkey Ball: Banana Splitz, men räcker det verkligen för att skapa ett bra spel? Apbollsfantasten Jonas Mäki har recenserat...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag hade ännu inte hunnit börja på Gamereactor när jag bara veckorna efter den japanska Gamecube-premiären fick min importerade enhet till Sverige komplett med Luigi's Mansion och Super Monkey Ball. Det var kärlek vid första ögonkastet. Gamecubens handkontroll var som klippt och skuren för spelet med sina utstansade vinklar som gjorde det möjligt att rulla perfekt rakt.

Det var i och med Super Monkey Ball man kände hur nära Segas och Nintendos spel låg varandra i ren intuitiv briljans. Det behövs helt enkelt inga knappar, avancerade inställningar, flashig grafik eller liknande för att göra ett mästerligt spel - och Super Monkey Ball är ett klockrent exempel på detta.

Super Monkey Ball: Banana Splitz
Monkey Ball-konceptet är fortfarande roligt i grunden, men Sega verkar inte tro på sitt eget koncept riktigt och ser till att göra banorna alltför lätta.

Men om det finns någon Sega, och då menar jag japanska original-Sega, alltid haft svårt för så är det uppföljare. Deras kreativa vildhjärnor var alltid perfekt lämpade för nya originella koncept som de sedan inte kunde förvalta. Och Super Monkey Ball är ett perfekt exempel på just detta, för redan i Super Monkey Ball hade Sega tappat koncepterna och förlorat sig i banor med knappar, stora hopp och andra flashigheter som gjorde att originalets underbara enkelhet helt gick förlorad.

Detta är en annons:

Sedan dess har det bara rullat på (no pun intended). För serien. Utför, alltså. Sega fick för sig att det apbollarna behövde var story, styrning med fötter per balansbräda, 3D-grafik och så vidare. Därför känns det så otroligt skönt att kunna meddela att Sega med Super Monkey Ball: Banana Splitz äntligen verkar ha fattat vad som gick snett i serien. Att det inte var fler funktioner som behövdes, utan färre.

Super Monkey Ball: Banana Splitz
Den banbyggare som medföljer låter en ta en bild med PS Vita varpå en slumpmässig bana skapas. Det som hade kunnat vara spelets bästa funktion och något apbollsfantaster efterfrågat i över 10 år slarvas därmed helt bort.

Något som i praktiken betyder ett trevligt upplägg med färgglad grafik där vi återigen ska rulla apbollarna genom till synes omöjliga banor genom att traktera PS Vita-analogspaken på samma sätt som Michelangelo höll i penseln. Sägas ska för övrigt att PS Vita är ett klockrent format för ett spel som Super Monkey Ball: Banana Splitz.

Den kulörta grafiken är enastående vacker på PS Vita-skärmen och det här är ju precis den typ av spel man vill ha på en bärbar enhet. Sega har dock inte helt kunnat hålla sig borta från gyro och andra möjligheter som PS Vita har. Så den som vill trilskas med sina apbollar genom att tilta enheten kan därmed få göra det. Vilket dock absolut inte tillför ett endaste jota, tvärtom. Dessutom finns minispel som Monkey Rodeo där man ska trycka på touchpaden på baksidan för att guida sina apbollar. Ett koncept som fungerar, men som man hinner tröttna på innan den första grenen ens är avklarad.

Detta är en annons:
Super Monkey Ball: Banana Splitz
Super Monkey Ball: Banana Splitz är som gjort för bärbart spelande och perfekt att ta fram när man bara hinner gejma 4-5 minuter.

Nej, det är grundspelet som gäller. Att ta sig an de tre svårighetsgraderna för att få så bra tider som möjligt. Det tar dock inte många banor innan jag inser att Sega tappat stinget för hur man skapar bra apbollsbanor. Återigen är originalets supertydliga enkelhet överlägset. Jag tror att många inte ens förstår hur superbriljant utformade dess banor faktiskt var. Det handlade aldrig om att rulla så tjusigt man kunde, utan om att fräckt dissekera banorna och gena för allt vad kjoltygen höll.

Det krävde direkt pervers fingerfärdighet att kunna göra allt, men i Super Monkey Ball: Banana Splitz finns in den där perfekta bandesignen. Hissar och rörliga delar är dåligt tajmade, banorna har så höga kanter för att hjälpa nybörjare att det är helt konsekvenslöst att prova sig fram och till råga på allt är menysystemet horribelt.

Super Monkey Ball: Banana Splitz
Glöm att rulla hela vägen om du vill ha rekord som står sig, det gäller att komma på var man ska gena.

Därmed känns Super Monkey Ball: Banana Splitz mer som ett spel för nybörjare än för Monkey Ball-fans. Det Sega missat är att originalet passade båda dessa publiker lika mycket, vilket var en av spelets många styrkor. Visst är det bitvis svårt på de senare banorna, men tidigare kunde man utmana sig redan på de första banorna på de lättaste svårighetsgraderna genom att just försöka gena.

Lyckligtvis finns en diger samling minispel där fanfavoriten Monkey Target är kvar. Tror man i alla fall, tills man inser att även denna del av spelet tagits sönder för att göra det lättspelat. Därmed motverkar Sega sitt eget syfte. Det var inte för att Sega-spelen saknade motstånd som vi tyckte så mycket om dem, snarare raka motsatsen.

Super Monkey Ball: Banana Splitz
Det finns betydligt fler apor att välja på denna gång, alla med unika egenskaper.

I övrigt finns en hel rad minispel, varav min personliga favorit är Number Ball. Där gäller det att pricka in roterande bollar med nummer på i nummerordning. Något som är lättare sagt än gjort. Klart kul i alla fall att roa sig med kortare stunder.

För att summera så är Super Monkey Ball: Banana Splitz absolut inget dåligt spel och ett tecken på att Sega förstått vad som var fel med Super Monkey Balls uppföljare. Samtidigt är man för långt ifrån gammal storform och jag önskar faktiskt ingenting hellre än att Sega tar och konverterar originalet till PS Vita istället för att harva på såhär. För konceptet har fortfarande potential och spelet är verkligen, bokstavligt talat, som gjort för PS Vita.

HQ
06 Gamereactor Sverige
6 / 10
+
Grundkonceptet är kul, mycket innehåll, fler valbara apor, härlig design
-
För lätt, värdelösa menyer, usel baneditor
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

4
Super Monkey Ball: Banana SplitzScore

Super Monkey Ball: Banana Splitz

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Sega återvänder till Monkey Ball-rötterna, men räcker det för att skapa ett bra spel? Apbollsfantasten Jonas Mäki har recenserat...



Loading next content