Guild Wars Factions

Guild Wars: Factions

Nästan på pricken ett år efter originalspelet kommer den upphajpade fristående expansionen. Guild Wars: Factions är fyllt med nya utmaningar för hardcore-spelarna, samtidigt som det för många är det allra första steget in i Guild Wars säregna universum

Guild Wars: Factions är helt enkelt en expansion som vuxit sig tillräckligt stor för att stå på egna ben. För de som redan spenderat otaliga timmar med föregångaren går det fint att installera Factions ovanpå det, och fortsätta äventyret på den nya kontinenten Cantha med sin gamla karaktär. Men har man inte spelat gamla Guild Wars går det naturligtvis lika bra att skapa en helt ny hjälte för att kunna njuta av Canthas omväxlande miljöer och vykortsvackra landskap.

När man börjar får man välja mellan att rollspela eller köra igång direkt med PvP (strider mellan spelare). Rollspelskampanjen rekommenderas för nybörjare eftersom det är här man får spela igenom handlingen, samt lära sig grunderna för spelets alla funktioner. Eftersom Guild Wars: Factions är ett onlinerollspel uppmuntras man att vara social och samarbeta för att nå sina mål tillsammans med andra mänskliga spelare. Genom olika uppdrag avancerar man huvudhandlingen - men det går naturligtvis lika bra att helt och hållet strunta i den och göra lite ströuppdrag här och var och bara äventyra för skojs skull, om man känner för det. Tyvärr märker jag fort att både kampanjen och de vanliga sidouppdragen är tämligen avslagna historier som mest går ut på att hitta ett visst föremål eller träffa någon. Trots toffelhjältestilen på uppdragen fullkomligen öser erfarenhetspoängen in och jag tackar och tar emot, samtidigt som jag gäspar mig igenom en kampanj som känns ungefär lika upphetsande som att fastna med tungan på en lyktstolpe.

Erfarna rollspelare når också maxnivån level 20 efter bara några dagars intensivt spelande. Lyckligtvis finns det dock massor av saker kvar efter att de första timmarnas trista levelhets lagt sig. Som speltiteln antyder spelar gillen och krig en väldigt stor roll i spelet, och det är här Guild Wars: Factions slutligen vinner över mig på rätt sida. Striderna spelare emellan är snabba och intensiva och påminner mer om lagbaserade actionspel än traditionella rollspel. Genom ett enkelt klick transporteras man direkt till slagfältet där man i grupper om fyra mot fyra får göra upp om vilket lag som är starkast och samarbetar bäst. Det är också i striderna mot mänskliga spelare man märker hur välbalanserat spelet är; eftersom alla spelare är av samma ras är det endast yrkena som skiljer dem åt. Detta kanske låter aningens fattigt men eftersom man även väljer ett sekundärt yrke finns det goda möjligheter att skapa en personlig hjälte samtidigt som ingen yrkeskombination är överlägsen den andra.

En annan av spelets starka sidor är alla de gillen och allianser som erbjuds. Utbudet av spelarstyrda gillen är enormt och att vara med och kämpa för sitt gilles framgång skänker verkligen en extra dimension till spelandet. Går det riktigt bra kan man stiga i rang och inflytande och överta lyxiga herrgårdar för att kunna skryta med sitt välstånd. Men att Guild Wars: Factions lägger så mycket ansvar på spelarna att själva skapa ett trivsamt innehåll är inte helt av godo. Spelet saknar nämligen något så enkelt som ett simpelt och lättnavigerat gränssnitt för att interagera och hålla kontakten med andra spelare - något som är fruktansvärt klumpigt och en aldrig sinande källa till frustration.

Grafiskt baseras Factions på den ett år gamla Guild Wars-motorn, men ser trots det alldeles bedårande ut på sina håll. Om originalet hämtade sin inspiration från europeisk medeltid är Factions snarare en flört med östasiatisk feodaltid med tidstypisk arkitektur och design. Bland porlande bäckar och brusande vattenfall står körsbärsträden i blom, samtidigt som bergstopparna med dess snöbeklädda, karga yta bara ligger ett stenkast ifrån. Områdena man färdas i är ofta väldigt stora och allt presenteras nästan helt utan störande laddningstider. Eftersom allt ackompanjeras av mästerkompositören Jeremy Soule får vi också stämningsfulla kompositioner som alltid träffar rätt.

Liksom originalet utnyttjar sig även Factions av en teknik som gör att man bara möter andra spelare inne i städerna och andra centrala platser. Därifrån får man sedan skapa en grupp innan man ger sig ut på äventyr, varpå man helt enkelt tilldelas en kopia av den aktuella delen av världen att fritt ströva omkring i. Det går alltså inte att helt spontant träffa på andra spelare mitt ute i vildmarken, vilket kan vara lite svårt att smälta för de som är vana vid konkurrenternas spel. Samtidigt är den stora fördelen att Guild Wars: Factions är helt och hållet befriat från månadskostnader och ett mycket skonsammare alternativ för din plånbok.

På det hela taget är Factions en uppföljare som erbjuder precis det man kan förvänta sig; mer av allt. Två nya yrken, massor av nya färdigheter, nya uppdrag och ja... du hajar. Trots en träig rollspelskampanj väger de intressanta PvP-matcherna, grafiken och gillena upp de mindre intressanta delarna. Med en snygg och smakfull design och hundratals av olika färdigheter att hitta och experimentera med kommer Guild Wars: Factions uppehålla dig en lång tid. Ifall du föredrar att slåss mot mänskliga fiender istället för datorstyrda monster, det vill säga.

Guild Wars FactionsGuild Wars FactionsGuild Wars FactionsGuild Wars Factions
8 / 10
+