Punch Quest

Punch Quest

Hårda nävar, laserskjutande dinosaurier och livsfarliga tomtar. Välkommen till Punch Quest, där du låter dina nävar (läs: tummar) tala

Jag ska villigt erkänna att jag aldrig varit mycket för de mobila spel som går under samlingsnamnet "endless runners". Spel där huvudpersonen springer framåt, konstant, och din enda uppgift är att få vansinneslöparen att inte möta en allt för tidig död. Jag brukar tycka dom blir riktigt tråkiga, riktigt fort.
Så är inte fallet med Punch Quest.

Punch Quest slänger in en hel del nya faktorer i sin ändlösa löparmix, och gör det på ett sätt som får hela genren att andas nytt liv. Du är Hjälten. Med knytnävarna som ditt främsta vapen, gärna kryddat med några riktigt vassa uppercuts, ska du slå dig igenom horder av skelett, monster, spöken, robotarmar, ja det mesta du kan tänka dig. Du kan variera dina attacker genom slag i luften, och du kan även parera fiende-attacker genom att trycka på hopp- och slagknappen samtidigt. Allting sker på plattformar och då och då får du hoppa till en extra gång då lite spikmattor eller andra miljöhinder närmar sig.

Punch Quest
Ibland stöter du på bossar av varierande form och utförande. Som en robotarm-grej, till exempel.

Men Punch Quest har mer än så att erbjuda. Hjälten i fråga kan genom de poäng som du samlar på vägen låsa upp olika specialattacker som sedan kan släppas lös på de intet ont anande fiender (som bara vill dig väl, är jag helt övertygad om). Dessutom finns det massor av olika extra saker att låsa upp. Specialattacker som bara kan användas en gång till exempel, men även andra mindre användbara men ack så roliga inslag.

Då och då ställs du mot den ena vansinniga bossen efter den andra och dessa ger Punch Quest en skön känsla av variation vid varje spelomgång, precis som miljöerna som byts ut lagom mycket så att varje ny session känns fräsch. När du dessutom kan slå sönder ett gigantiskt ägg och få äran att rida på en cyborg-dinosaurie med laserskott från munnen, eller varför inte helt enkelt förvandlas till en liten tomte för en stund, ja då kapitulerar jag totalt.

Punch Quest
Grafiken är precis lagom retro-doftande och spelkänslan är näst intill perfekt.

Grafiken är skönt retrosnygg, spelkontrollerna är busenkla och effektiva, soundtracket sparkar skelettstjärt och huvudpersonen ser ut som en blandning mellan Arnold Schwarzenegger och en urvriden golvmopp - det finns helt enkelt en hel del att tycka om här. Speciellt när Punch Quest också är helt gratis. Bättre deal än så får du inte på App Store just nu.

9 / 10
+
Grymt bra spelkontroll, härlig variation, skön humor, flera uppgraderingsmöjligheter, helt gratis