Decay of Logos

Decay of Logos

Breath of the Wild möter Dark Souls i ett mysigt äventyr som tyvärr kantas av massvis med buggar och spelförstörande moment...

När det kommer till att försöka beskriva nya actionrollspelet Decay of Logos är det förmodligen lättast att jämföra titeln gentemot andra äventyr som utvecklaren, Amplify Creations, tycks ha hämtat inspiration ifrån. Detta är visserligen inte det mest rättvisa sättet att måla upp en originell bild av äventyret i fråga, men det underlättar förhoppningsvis för er läsare att begripa vad det är för typ av spel vi pratar om här. För det finns onekligen väldigt många paralleller man kan dra till andra speltitlar när det kommer till Decay of Logos, och då snackar vi framförallt om två populära följetonger som verkar agera grunden för denna portugisiska spelupplevelse.

Decay of Logos
Insert Hyrule Field Theme

Grafiken är nämligen tillsynes hämtad från samma brunn som The Legend of Zelda: Breath of The Wild härstammar ifrån, och även här får vi ta del av färggranna miljöer som tornar upp sig framför vår alv-liknande huvudkaraktär (en hjältinna vid namn Ada som inte är så bra på att prata men som däremot är en hejare på det där med att axla rollen som räddare i nöden inuti en fantasyvärld som börjat förfalla). Spelbarheten är sedan klippt och klistrad, mer eller mindre, direkt från Dark Souls-trilogin då varje batalj med spelets ogästvänliga demon- och djurliv är en delikat balansgång mellan attack och försvar, och varje missad parad kan resultera i en snabb och mindre lustig död för en som spelare. Om detta sedan låter som en trevlig mix av ingredienser, och likt ett äventyr som borde få alla Zelda/Souls-fantaster att bli exalterade så är det för att det är det också - på pappret i alla fall, och delvis i praktiken.

Decay of Logos
Decay of Logos är egentligen som allra svårast under spelets inledande timma då varje slag kan leda till en hastig död. Så fort du ökar lite i nivå dock, samt kommer över bättre utrustning, blir utmaningen betydligt lättare att handskas med.

För när spelet fungerar som allra bäst - som när man brottas med spöklika krigare över ett förlorat slagfält, eller går igenom en grönskande glänta för första gången, så är Decay of Logos tämligen underhållande. Det är även mysigt att bekanta sig med den kompakta skaran karaktärer (den mystiska trubaduren Yoran och en liten dansande magi-pojke är profilerna som charmar allra mest) och när det kommer till att utforska uråldriga grottor och bestiga fiende-infekterade bergstoppar kittlas ens äventyrs-nerv på ett fullt godkänt sätt. Problemet är att det är alldeles för få av dessa komponenter som sticker ut på ett imponerade sätt, och inte heller blir det lättare att hänföras när flertalet buggar beblandar sig med mellanmjölk-smaken som många beståndsdelar ofta ger ifrån sig.

Decay of Logos
Många av karaktärerna har den där gemytliga Zelda-charmen och röstskådespelet gör ett gott jobb för att få individerna att komma till liv.

Den allra värsta buggen jag stötte på var att spelet frös och skulle kraschade varenda gång jag hade pausat lite för länge. Korta avbrott på någon halvminut kunde fungera, men om spelet låg och väntade på mig under några minuter var det nästan garanterat att en krasch skulle ske nästa gång man försökte återuppta upplevelsen. Detta gjorde såklart att jag fick spela om en hel del sekvenser, och även om det i sig inte är de mest förödande som hänt i världshistorien så lärde jag mig snabbt att paus-knappen var bäst att undvika helt och hållet, detta samtidigt som helhetsintrycket tog sig en rejäl törn i sidan då trasig kod och en haltande presentation är bland det värsta jag vet. Andra irriterade buggar jag stötte på innefattade sedan att attack-knappen slutade fungera mitt under en strid, en dörr vägrade öppna sig (även om jag hade öppnat den förut) och spelet trodde under flertalet gånger att mitt spjut var en pilbåge - detta trots att mitt spjut faktiskt endast var just ett spjut och inget annat. jag lovar, jag hade inte ens en pilbåge till att börja med.

Decay of Logos
Miniboss-variationen är riktigt rutten. Räkna med att möta den här jätten ett flertal gånger i olika tappningar.

Decay of Logos lider utöver detta av en del mindre smarta designval som gör upplevelsen än mindre njutbar när man väl känner att saker och ting börjar flyta på. Som exempel måste du hålla reda på din utrustning hela tiden då sällsynta svärd och svårhittade rustningar har en tendens att gå sönder för den som inte är uppmärksam. Detta är sedan inget nytt eller ovanligt inslag i dagens spellandskap, men Decay of Logos gör tyvärr hela konceptet lite bökigare än vad det känns som det måste vara. För det finns nämligen endast en smed inuti spelet som kan restaurera dina trasiga paltor och verktyg och denna järn-konstnär befinner sig inuti spelets enda by, vilket kan vara en problematisk plats att ta sig till emellanåt när man är ute och försöker utforska den semi-stora världen. Föreställ dig sedan frustrationen som uppkommer när du befinner dig vid en annalkande bosstrid samtidigt som du märker att ditt unika favvo-svärd håller på att gå sönder. För detta innebär såklart att du måste lubba hela vägen tillbaka till nämnda by, lämna in dina vapen, gå till en spar-punkt för att vila, återvänd till smeden för att hämta dina lagade grejer, för att slutligen springa hela vägen tillbaka till ovannämnda boss - nu dock med alla fiender som magiskt återuppstått längsmed vägen och redo att göra etappen ännu mer besvärlig än vad den var för några minuter sedan. Det ska visserligen sägas att det finns ett föremål som gör att man kan teleportera tillbaka till byn på ett snabbt och smidigt sätt, men denna magiska sten försvinner (märkligt nog) efter en ynka användning vilket gör den tämligen oanvändbar i de långa loppet. Hela systemet känns sammantaget tämligen klumpigt och småkorkat, och ibland är det bara som man gör saker onödigt besvärligt för saken skull.

Decay of Logos
Designen är stundtals imponerande.

Decay of Logos är slutligen i grunden ett helt okej spel som snuddar vid bra-betyget (7/10) under sina finaste stunder. Tyvärr är dock dessa alldeles för få och för utspridda, och när äventyret dessutom är kantat av buggar, spelförstörande moment och en hel del taskiga designval är det svårt att rättfärdiga ett såpass högt betyg när det kommer till kritan. Rollspelet hade troligtvis behövt minst ett halvår av finpolering och bugg-eliminerande för att nå sin sanna potential (det finns absolut prov på talang och spelförståelse från utvecklaren här och var), och det känns verkligen synd att denna spännande vision inte får chansen att visa upp sig ur en mer smickrande vinkel. För som det ser ut just nu är Decay of Logos en alldeles brokig resa som inte riktigt är värd besväret.

Decay of Logos
Det finns ett flertal olika miljöer att utforska ; allt från grönskade skogar till sunkiga träskmarker till förfallna slottsruiner.

Decay of Logos lanseras den 30 augusti till Playstation 4, PC, Switch och Xbox One, och kommer kosta runt tvåhundra kronor att införskaffa.

Decay of Logos
Den här albino-älgen är din kompanjon under hela resans gång. Djuret fungerar mest som ett rörligt inventory-system, men besten går även att rida på. Kontrollen känns dock lika smidig som om man skulle försöka guida en blind Jonas Mäki över en väg med hjälp av ett madrasskydd och ett par halvfulla sirapsflaskor.
5 / 10
+
Charmig grafik, mysiga karaktärer, spännande koncept, bra röstskådespeleri