När Rovio bara härom månaden utannonserade Angry Birds Star Wars kunde jag inte annat än skratta. Av flera orsaker dessutom. Bland annat för att Rovio verkligen inte skäms för sig när det kommer till att slå mynt av sitt populära koncept med arga fåglar, men även för hur långsökt det verkade. Och sist men inte minst åt mig själv - för att jag med ens blev sugen på att spela.
För det är ju trots allt så att det mesta blir bättre med lite Star Wars. Trots att George Lucas kämpat tappert med att förgöra mina härliga minnen av originaltrilogin, så älskar jag och otaliga miljoner andra fortfarande fenomenet. Och trots att Rovio får en del kritik för hur de kommersialiserar sina fåglar, så är det ändå så att de gör bra spel.
Angry Birds Star Wars har alltså förutsättningarna för sig och jag blir på genuint gott humör när det klassiska ledmotivet dundrar igång på min HTC One X och ultrakulörta Tie Fighters susar omkring. Det visar sig snabbt att Angry Birds Star Wars är ett väldigt välfyllt spel med inte mindre än 40 banor på Tatooine och 40 på Dödsstjärnan, komplett med löften om kommande Hoth-banor, en "prova på"-bana på Dagobah och ett knippe bonusbanor.
Istället för att göra det lätt för sig och bara slänga på Star Wars på Angry Birds, har Rovio ansträngt sig för att glädja fansen. Följaktligen får vi följa den arge fågel-Luke som jobbar som enkel fuktfarmare och bara fungerar som kanonkula. Efter att ha träffat Obi-Wan Kenobi får han dock ett lasersvärd som man kan aktivera med ett enkelt tryck på skärmen.
På det viset kan man hugga undan några hinder innan man krockar med något eller varför inte klappa till en stormtruppsgris i bara farten. Det här gör Angry Birds Star Wars betydligt klurigare än tidigare delar, något som klär serien som man ju annars börjar kunna ganska bra vid det här laget. Och ändå ska det bli ännu bättre, för en del stormtruppsgrisar skjuter skott i en förutbestämd rytm och riktning.
Med lasersvärdet kan man såklart klappa till skotten likt basebollar för att med rikoschetterna ställa till med mer skada. Och Luke är inte den enda arga fågeln som finns. Obi-Wan kan använda kraften och precis som han själv förutsade i A New Hope blev han ännu mäktigare efter mötet med Darth Vader.
Därför kan man efter några banor använda kraften ännu starkare än tidigare när man avfyrar små Obi-Wans. Såhär håller det på, och när man under bonusbanorna får chansen att avfyra R2D2 och C3PO med passande egenskaper samt chansen att skjuta Milennium Falcons som powerups kan jag inte annat än kapitulera för all fanservice. Rovio har lyckats ta Star Wars-licensen och verkligen använda den så att det blivit något mer än bara Angry Birds.
Och med en prislapp om runt 20 kronor (samt en gratis reklamfinansierad Android-version) är det bara att kapitulera. Rovio har gjort det igen. Variationen kanske inte är den bästa och det är fortfarande Angry Birds i grunden, men Angry Birds Star Wars erbjuder så mycket nytt att jag tycker det känns fräscht på nytt och jag kommer inte att ge mig innan jag har tre stjärnor på alla banor.