Pool Nation

Pool Nation

Långa pinnar, hårda bollar och svåråtkomna hål. Det är såklart biljard vi pratar om, denna gång i form av Pool Nation

Aaah, biljard. Röken ligger tät över det nedsänkta taket med dofter av uthälld öl och krossade drömmar som dansar bugg i näsan på dig. Du andas in, drar kön bakåt och stöter till. Bollen flyger mot hålet medan du sakta sträcker armarna i luften och arbetar fram ett hånfullt leende. Men bollen går inte i. Den studsar på kanten och rullar vidare. Dina armar sjunker nedåt igen, ikapp med leendet. Ridå.

Känslan av riktig, äkta filtstötningsmagi är svår att fånga. Många har försökt genom åren, riktigt många faktiskt. Det känns nästan som att varje konsol har en eller tre biljardtitlar i bagaget. Frågan är om inte Pool Nation är en av de som kommit närmast.

Pool Nation
Fysikmotorn och grafiken är knivskarp och ökar den autentiska känslan.

Upplägget är relativt enkelt. Fokus ligger på tvättäkta biljardsimulation och då får spellägen och liknande stryka på foten, som det känns. Själva stötandet (om termen ursäktas) är lika enkelt som djup. Du har i princip full kontroll över varje aspekt av både biljardkön och bollen, och det krävs inte många rundor i den inbyggda övningsdelen innan du är kung över knorrbollar, studsbollar och trick-shots.

Hur svårt Pool Nation är beror på hur svårt du själv vill att det ska vara. Med alla hjälpmedel påslagna är du en mästare i vardande, med ett sikte som visar i princip exakt hur varje boll kommer reagera på din stöt. Stänger du av allt sådant blir spelet med ens mycket svårare och då gäller det att lita på spelets inbyggda fyiskmotor.

Pool Nation
Miljövariationerna är inte direkt överväldigande. Det är på bordet krutet har lagts.

Tacksamt nog är fysikmotorn riktigt vass då den i kombination med den knivskarpa grafiken verkligen får bollarna att kännas tunga och stötarna stenhårda. Cherry Pop Games har verkligen lagt fokus på biljardbordet och allt som händer därpå, för så fort du slänger en kik utanför nämnda bord blir Pool Nation en riktigt avskalad historia.

Du kan välja att spela såväl 8-ball som 9-ball, såklart, och dessa tävlingsformer kan du sedan ta med dig in i turneringar där du möter datorstyrda motståndare i en stigande skala. Mellan några av matcherna kan du bryta av med bonusspel, om du lyckas med tillräckligt många av utmaningarna som varje match ger dig, vill säga. I dessa bonusspel får du ta dig an minivarianter av olika, mer varierade biljardspel och du låser upp nya bollar, köer och annat vid vinst.

Pool Nation
Lite fler spellägen än de som bjuds hade varit önskvärt.

Förutom turneringarna har du allsjöns möjligheter att spela över Xbox Live. Allt från turneringar till rankade matcher och enklare en-mot-en-utmaningar finns att tillgå. Dessutom har Cherry Pop Games även lagt till ett uthållighetsalternativ där det gäller att hålla bordet fri från bollar medan tiden tickar på. 24 bollar på bordet betyder game over.

Även om Pool Nation bjuder på en del variation, känns det som att du verkligen måste vara en älskare av bollstötande för att du ska få ut största möjliga njutning av Pool Nation. Förvisso är den rena simulationen riktigt vass, men jag saknar till exempel ett rent trick-shot-läge för oss som gillar att variera oss lite. Risken är annars att allt stötande kan bli lite tråkigt i längden.

6 / 10
+
Knivskarp grafik, bra bollfysik, djupa kontroller, intuitivt upplägg