World Tour Soccer 2

World Tour Soccer 2

Sony är tillbaka med ett nytt fotbollsspel till PSP och Benke har tagit sig tid att efter VM-festen se om det håller samma klass som Serbien-Montenegro eller når Italiens nivåer

Jag har aldrig riktigt förstått varför Sony envisats med att fortsätta skapa This is Football-serien, som numera kallas World Tour Soccer. Inte sedan de allra första spelen i serien, har de hållit någon vidare kvalitet och att det redan släppts två spel i serien till PSP känns lite märkligt med tanke på att Sony kan räkna med att Electronic Arts och Konamis fotbollsspel kommer att släppas till maskinen. Det tycks lite onödigt att lägga kraft på att utveckla spel som inte säljer speciellt bra och inte tillför någon variation till konsolens spelutbud. Jag satte mig utan några större förväntningar ned för att spela World Tour Soccer 2, men blev faktiskt positivt överraskad. Kanske är det för att hungern efter ett nytt fotbollsspel vuxit sig stark under VM-turneringen, men World Tour Soccer 2 lyckades underhålla mig med enkla medel.

World Tour Soccer 2 försöker sig inte på att konkurrera med sina kollegor i simulatorfacket utan bjuder på en arkadliknande upplevelse. Åtminstone i teorin skulle spelet passa som en perfekt pausunderhållning mellan längre spelsessioner med Fifa eller Pro Evolution Soccer. Det handlar om att plocka poäng, göra ljusiga anfall och klara av anpassa sitt spel efter olika spelformer. Ett rätt kul och avslappnat upplägg som passar perfekt till det bärbara formatet och som alltid lockar till ytterligare ett försök. I det första spelet var detta ett sidospår, men nu bygger egentligen hela spelet på dessa olika utmaningar. Jag gillar framförallt check-point där det handlar om att passar eller föra bollen genom zoner för att öka upp en multiplier som ger dig fler poäng per skott, passning, fint och mål samt in the zone, där det gäller att styra sitt spel till zoner där man får mer poäng för sina prestationer. I spelläget Challenge Plus varierar förutsättningar, så att du kan få fler poäng för passningar under en halvlek och extra poäng för mål i den andra halvleken, eller så får du bara göra mål innanför straffområdet.

Variationen bland utmaningarna är god och World Tour-läget där man rör sig mellan kontinenterna för att samla troféer roar och får mig faktiskt att fastna med PSP:n i händerna till tummen krampar. Det brukar vara ett säkert tecken på ett bra spel, men i det här fallet säger det mer om min tjurskallighet.

Hur är då själva spelbarheten? Finns det något där som inte Fifa eller Pro Evolution Soccer har? Det är klart gillar man att knuffas så är det alltid något, men i övrigt så är World Tour Soccer 2 på alla sätt och vis enklare än sina konkurrenter. Den artificiella intelligensen hos medspelarna är så bristfällig att man inte vet hur man ska passa bollen. Det blir vansinnigt många offsideavblåsningar, trots att spelarna sällan tar djupledslöpningar och Sony verkar tror att det kan bli off-side när man passar bollen bakåt. Spelet blir lätt variationsfattigt och de speciella utmaningarna behövs för att ge spelet variation. De vanliga matcherna blir snabbt väldigt trista och jag skulle antagligen inte spelat mer än ett tiotal matcher utan utmaningarna. Grafiken är inte usel, men heller inget som imponerar i direkt jämförelse med konkurrenterna. Jag tycker också att bedömningen av individuella spelares kvalitéer är speciellt bra. Ronaldo är exempelvis bäst i Brasilien, vilket kanske stämde för tre-fyra år sedan eller något i den stilen.

Det är knepigt att sätta ett betyg på World Tour Soccer 2. Det är klart sämre än konkurrenterna, men bjuder ändå på något nytt och underhållande. För er som har tröttnat på Fifa eller Pro Evolution och absolut behöver ett nytt fotbollsspel nu i sommar kan det vara värt ett försök. Alternativt kan ni vänta på den ofrånkomliga prissänkningen (World Tour Soccer kostar idag cirka 250 kronor och om ett halvår är säkert tvåan nere på samma nivå).

World Tour Soccer 2World Tour Soccer 2World Tour Soccer 2World Tour Soccer 2
6 / 10
+