Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português

RECENSION

HOTEL TRANSYLVANIA

Jonas Mäki har checkat in på Draculas eget hotell i Transylvanien för att kolla in om stället matchar beskrivningen i resekatalogen. Här här hans recension av stället...

Det här med spel baserade på filmer brukar få folk att rygga till. Rejält. Och det av en god anledning. Ofta är de sjaskiga spelupplevelser utvecklade på för lite tid av den billigaste anbudsgivaren. Inte direkt en grogrund för kreativitet och skaparglädje. Men när man ger filmlicenser till bra utvecklare brukar det i gengäld kunna bli riktigt bra.

Det har bland annat Rare och Starbreeze bevisat med Goldeneye 007 och Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay. Därför var det ändå med viss förväntan jag såg fram emot licensspelet Hotel Transylvania, baserat på filmen med samma namn, utvecklat av Wayforward Technologies. Nn utvecklare med bärbara höjdare som Shantae och Contra 4 på meritlistan.

Hotel Transylvania
Musiken är medryckande och härlig med mycket Castlevania-känsla, men det är för få låtar och blir snabbt tjatigt.

Och inte har jag blivit mindre sugen av det faktum att det faktiskt ser ut som ett Castlevania-spel. Vi snackar ett spel fyllt av ockulta väsen, samma typ av klassiska skräckmiljöer och till och med samma typ av karta som vi sett i Castlevania: Symphony of the Night. Det tar mig heller inte många sekunder av spelande innan jag inser att Wayforwards signum dessutom är bevarat - nämligen de makalösa animationerna.

Lägg till det ett riktigt medryckande soundtrack så förstår ni kanske att jag var ganska fylld av förhoppning när spelet väl startade. Grundhistorien handlar om Mavis vars polare Johnny kidnappats av Chef Quasimodo. Men i början av spelet kan man inte så mycket mer än att hoppa, så därför gäller det istället att springa ärenden åt papsen, Dracula. Hotell Transylvania drivs nämligen av gamle gogubben Dracula, och genom att hjälpa honom får man snabbt fler egenskaper.

Hotel Transylvania
Kartsystemet över slottet påminner inte så lite om Castlevania: Symphony of the Night.

Det tar inte lång tid innan man kan frysa fiender, vägghoppa, förvandla sig själv till dimma och annat. På det sättet finns det hela tiden en orsak att gå tillbaka till ställen man redan besökt för att se om ens nya förmågor kan leda till nya hemligheter.