Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
RECENSION

NEW SUPER MARIO BROS. U

Till skillnad från Wii-lanseringen är allas vår Super Mario redan med från första dagen när Wii U lanseras. Gamereactor har recenserat den nya konsolens överlägset hetaste spel...

  • Text: Christian Gaca, GR EU (Översättning: Pard Madrid)

Många säger att det är Mario som drar hela lasset för Nintendo. Man säger att en Nintendo-konsol som anfaller marknaden utan vår favoritrörmokare i täten är tvungen att lida nederlag. Men så kom Wii, som släpptes utan Mario, och blev koncernens mest framgångsrika stationära maskin hittills.

Det var ett modigt steg att ta, och köpte tid för Nintendo så att de kunde jobba på Super Mario Galaxy, ett av de bästa plattformsspel som någonsin gjorts. Med Wii U kör man istället på den säkra sidan och lanserar konsolen tillsammans med New Super Mario Bros. U. Har japanerna möjligen tappat lite av självförtroendet?

Det är samma gamla story men med en liten variation. Prinsessan är kidnappad och Mario måste rädda henne. Den här gången har dock Bowser inte enbart tagit vår Peach till fånga, utan även gripit kontrollen över hela slottet och kastat iväg Mario, Luigi och Toad ett och två till andra änden av Svampriket. Nu är alltså kvartetten tvungna att springa och hoppa tillbaka hem för att rädda dagen. Grunden är däremot densamma som vanligt, där vi kämpar oss igenom världar i 2D för att nå flaggan i slutet.

Men vi backar bandet till sommaren 2006, då släpptes New Super Mario Bros. till Nintendo DS. Spelet var en uppenbarelse som kombinerade det beroendeframkallande klassiska konceptet med moderna inslag.

New Super Mario Bros. U
Spökhusen är i de flesta fall genialiskt utformade.
Detta är en annons:

Nintendo behövde lite tid för att inse vad det var de skapat, så det dröjde ända till hösten 2009 innan vi fick New Super Mario Bros. Wii med dess häftiga flerspelarläge. Nu är det 2012 och New Super Mario Bros. 2 finns tillgängligt till Nintendo 3DS medan New Super Mario Bros. U släpps tillsammans med Wii U. Och lika mycket som de bärbara versionerna liknar varandra, lika mycket känns Wii U-versionen som sin föregångare.

Hela New Super Mario Bros.-serien gör något som vi inte är vana vid från de andra äventyren med den lille rörmokaren. Den upprepar sig. Där finns få nya inslag i själva spelandet, och inget av dem är spektakulärt på något sätt. Men New Super Mario Bros. U håller ändå hög klass, trots att det erbjuder så få nyheter.

New Super Mario Bros. U
En extra plattform från en femte spelare hade varit trevligt för att undvika lavan.

Multiplayern är en del som ger oss en massa skoj. Mario får en ny kostym i form av en flygande ekorre, i vilken vi glidflyger genom världarna och håller oss fast vid väggarna. Baby Yoshi från Super Mario World dyker upp igen, där varje färg representerar nya specialförmågor. Blå blåser bubblor, Gul lyser och förlamar fiender och Rosa sväller och svävar.

Bandesignen är underbar och klart överlägsen andra spel. Enbart spökhusen erbjuder så många intelligenta lösningar att det är lätt att överse med det faktum att allt känns en aning för bekant. Serien drar också nytta av den nya handkontrollen, på två olika sätt.

Det är naturligtvis främst i flerspelarlägena man får smaka på detta. Som den femte spelaren kan man ingripa från utsidan och peta på kontrollens touchscreen för att skapa plattformar och därigenom rädda övriga spelare från att falla, eller bistå dem så att de kan nå svåra områden. Du kan förstås även spela elakt och placera plattformarna så att de stör och förstör istället. New Super Mario Bros. U kommer att ruinera många fina vänskaper... Och det kommer att bli roligt!

Detta är en annons:
BETA +