Far Cry 3

Far Cry 3

Tropikerna och äventyret kallar. Far Cry-serien är tillbaka i paradiset och våldet samt spelvärlden är större än någonsin. Viktor har spelat sig svettig i ett av årets svulstigaste actiontitlar...

Vegetationen ligger tät omkring mig. Solen i zenit slickar containrarna runt lägret och får luften att dansa. Förutom lövverkets prassel hörs endast enstaka svordomar från de uttråkade vakterna med automatvapen. Jag låter systemkameran svepa över platsen och räknar. Elva, tolv, tretton stycken allt som allt. Inget turnummer direkt.

Taktikerna börjar snurra i huvudet. Jag kan förstås försöka smyga runt lägret, men riskerar då att missa vad de vaktar. Att smyga sig in i lägret är inget alternativ. Kanske kan jag skapa en avledningsmanöver genom att använda bilen jag gömt en halv kilometer bort? Systemkameran fortsätter svepa i jakt på ett svar. Och då kommer det. Vänta lite nu. Idioterna har ju slagit upp sitt läger runt en gammal bensinmack. Det gör ju saken lättare. Jag plockar fram eldkastaren.

Far Cry 3
Carpe f**kin' diem. Det är Far Cry 3s motto det.

Det första Far Cry var egentligen aldrig tänkt som ett riktigt spel utan bara som en grafikdemonstration över vad utvecklaren Crytek kunde åstadkomma. Intresset för demot växte dock vilket slutligen ledde till att Far Cry släpptes i form av en frustande fullängdare under 2004, för att gå i direktkamp med självaste Half-life 2. Något som det dessutom klarade av alldeles utmärkt.

Då som nu var det däremot självklart vilket av de båda som var det bättre spelet. Men frågan är om jag ändå inte alltid haft lite roligare med Far Cry. För även om många kanske främst sökte sig till spelet på grund av den imponerande grafiken, så stannade man kvar i det på grund av den öppna spelstilen där du själv fick bestämma taktiken.

Efter Far Cry gick Crytek vidare till att släppa det fantastiska Crysis blott tre år senare. Då visade det sig att Far Cry egentligen bara varit larvstadiet för vad som komma skulle. Crytek lämnade därefter Far Crys gamla hawaiiskjorta bakom sig och rusade istället in i framtiden med Crysis sprillans nya nanodräkt.

Far Cry 3
Birollerna i Far Cry 3 har ofta förvånansvärt mycket färg och djup i sig.

Far Cry-licensen gick därefter till Ubisoft som brottats med att få bukt på den sedan dess. Ett tag utforskade man seriens B-filmsrötter i subserien Far Cry: Instintics. När det misslyckades valde man sedan att återvända till Far Cry:s signum, friheten. Om än den här gången uppskruvad till smått absurda nivåer med savannkartor stora som halva länder i Far Cry 2. Och nu har vi då Far Cry 3, som både fortsätter med frihetstraditionen och dessutom seglar serien tillbaka till sitt ursprung av tropiska paradisöar.

Far Cry 3
Här! Precis här! Är Far Cry 3 världens bästa spel.

I Far Cry 3 axlar du rollen som Jason Brody, en ytlig och materialistisk partygrabb från Kalifornien som tvingas möta naturen och sin egen dödlighet när han och hans vänner hamnar mitt i en konflikt mellan väpnade klaner ute i en ökedja någonstans mellan Indiska Oceanen och Stilla Havet.

Olikt majoriteten av dagens påkostade actionspel så har Far Cry 3 faktiskt en historia som är någorlunda ambitiös. Den är inte fantastisk på något sätt men det finns ett tydligt tema som går genom hela spelandet. Att den fege Jason börjar som en ynkrygg i en främmande värld och måste växa som person för att kunna rädda sig själv och sina vänner. Han måste anpassa sig till naturen, beväpna sig och bli ett med ökedjan. Själva utvecklingen av Brody loggförs till och med i form av antalet tatueringar på hans armar som ökar i antal allt eftersom erfarenhetspoängen samlas in.

Far Cry 3
Ett återkommande inslag i Far Cry 3 är att aktivera olika radiotorn på öarna för att låsa upp den livsnödvändiga kartfunktionen och hitta nya platser.

Far Cry 3 är alltså en så kallad "hero's journey" direkt efter Joseph Campbells regelbok. Återigen, inget direkt fantastiskt, men i alla fall något som Ubisoft lyckats ganska bra med. Men lägg till det några intressanta biroller, lite kul New Age-vinklar och en rätt schysst antagonist i den obehaglige psykopaten Vaas, så har Far Cry 3 i slutändan en berättelse som står klart över majoriteten av alla andra actionspel.

Far Cry 3
Till Playstation 3 och Xbox 360 är grafiken helt okej. Till en kraftfull PC (ovan) är den stundtals helt makalös.

Fast är det verkligen därför som vi spelar Far Cry 3 då? Nej, det är ju egentligen bara en bonus. Vi spelar ju Far Cry 3 för friheten. Och frihet finns det här i mängder. Kanske nästan lite för mycket. Spelvärlden är stor som en mindre kontinent och trots att Ubisoft gjort ett riktigt hästjobb med att strössla den med intressanta smällkarameller så känns den ibland också lite ödslig och trist. Det blir väldigt mycket transportsträckor, både bokstavligt men också spelmässigt.

Radiotorn skall aktiveras, byar befrias, märkligt framtrollade idiotfiender bekämpas och saker ska upptäckas på ett sätt som nästan känns mekaniskt. Variation finns och håller tempot uppe men allt för ofta handlar det om olika varianter på att hämta saker eller eliminera fiender. En starkare regi i terrängdesignen hade kunnat hjälpa mycket. Detta gäller även för variationen i din spelstil som främst är upp till din egen experimentlust. Men är du väl med på att dra ditt eget strå till stacken så är Far Cry 3 en belönande lekstuga där ingen taktik är galen nog för att inte pröva på åtminstone en gång.

Far Cry 3
Pilbågen är spelvärldens hetaste vapen just nu och finns med i Far Cry 3 likväl som i Tomb Raider och Crysis 3. Tyvärr är den rätt värdelös i Ubisofts soldränkta trea.

Grejen med sandlådespel är ju att det både ska finnas ett incitament för utforskandet av spelvärlden såväl som ett tydligt överhängande mål för historien. Far Cry 3 lyckas med hälften av detta. Det överhängande målet är ofta imponerande tydligt och även om det är så simpelt som att rädda dina vänner, en efter en, så ger det Far Cry 3 en tydlig känsla av att saker rör sig stadigt framåt. Sidouppdragen och själva utforskandet av öriket blir därför en smula överflödiga eftersom de liksom existerar utanför själva huvudhistorien. Men också för att de är ganska fantasilösa variationer på bara en handfull olika uppdrag. Hämta det. Smyg där. Döda dem. Typ så.

Far Cry 3
Det står bilar parkerade lite överallt i Far Cry 3 och man kan stjäla dem alla. Tur det, för övärlden är som sagt enormt stor.

Rollspelselement är också något som jag har lite svårt att ta mig till. De är inte nödvändigtvis dåligt genomförda; som jag sa så har de till och med en snygg förankring i berättelsen, men systemet med att kötta erfarenhetspoäng och köpa specialattacker känns ganska överflödigt. Om något tar det egentligen bort den där känslan av realism och fara som Ubisoft så tydligt vill hitta fram till. Atmosfären försvinner liksom när vi kan se rökmaskinen och trådarna som håller uppe scendekoren. Eller i det här fallet erfarenhetsmätaren som tickar på och det monotona sakletandet.

Hela rollspelselementet känns snarare som ett medvetet marknadsval av Ubisoft istället för något som speglar överlevnadsvisionen med Far Cry 3. Därför blir jag också betydligt mer förtjust i element som att koka läkebrygder, sy ny utrustning av djurhudar och så vidare eftersom detta snarare förstärker överlevarkänslan. De stora skyltarna som skriker ut erfarenhetsmultiplicerare och de överdrivna specialattackerna känns mer som något som hör hemma i ett spel som Borderlands.

Men nu vill jag verkligen poängtera, för jag vet att det här ovan låter väldigt negativt, att det inte gör Far Cry 3 till ett dåligt eller ens tråkigt spel. Verkligen inte. Far Cry 3 är tvärtom ett väldigt roligt spel. Underhållande, intensivt, beroendeframkallande och spännande. Men däremot är det också ett som misslyckas på en del punkter.

Far Cry 3
Det kryllar av djur på ön. Vissa mer fredliga än andra. Tigrar till exempel attackerar direkt och kan liksom krokodilerna och björnarna döda med ett enda bett.

Bortsett från en innehållsrik, oförutsägbar och snyggt koreograferad singleplayerdel är Far Cry 3 även utrustat med en oväntat stabil multiplayerkomponent. Här finns ett co-op-läge där fyra spelare kan samsas om att utföra diverse mindre uppdrag på söderhavsön. De fyra karaktärerna är alla från början slavar som sliter sig fria från Vaas bojor och ger sig ut för att skapa lite osämja och utkräva hämnd. Karaktärsdesignen är skönt överdriven och co-op-läget är både genomtänkt, utmanande och beroendeframkallande. Actionpartierna är intensiva och varierade och det är roligt att röja runt med den typ av frihet som Far Cry 3 erbjuder tillsammans med tre skjutglada polare.

När det gäller det mer traditionella dödsmatchläget har vi nu inför release fått möjlighet att spela ett antal matcher mot varandra inom Gamereactor-nätverket, men inte tillräckligt mycket för att jag egentligen ska kunna säga om det kommer att hålla i längden, eller inte. Multiplayerdelen av Far Cry 3 känns väldigt kvalitativ, dock. Det ska sannerligen poängteras. Vapenbalansen är god, friheten härlig och speltempot strålande.

Far Cry 3
Dygnscykeln i Far Cry 3 är en aning märklig, fast på ett bra sätt. Det är nämligen dagsljus cirka 23 timmar per dygn.

En annan tradition som Far Cry 3 håller starkt på är grafiken. Far Cry 3 är snyggt, helt enkelt. Tekniskt högpresterande och ofta imponerande. På konsol förs tankarna däremot direkt till en väldigt mager stackare som laddat sin skivstång med alldeles för mycket vikter. PC hela dagen alltså, om du har möjlighet. Skillnaden är stor. Däremot blir tropiktemat märkbart variationslöst och tappar något av sin charm efter ett tag. Något som är ytterligare ett tecken på att spelvärlden kanske är lite för stor för sitt eget bästa. Eller ett tecken på att Ubisoft borde byggt lite fler inomhusmiljöer, också.

Ljudmässigt är Far Cry 3 en ganska blandad kompott. Vi får riktigt duktiga röstskådespelare som levererar välskriven dialog och ljudeffekterna ringer fint i öronen medan musikvalen känns väldigt märkliga. De primitiva djungelrytmerna hjälper till med stämningen, men när flera av actionscenerna plötsligt tonsätts med någon slags ohelig dubstep och reggae-mix så blir det rentav reklambyråtöntigt och jag stänger till slut av alla musik i spelets menyer.

I det stora hela är Far Cry 3 ett aningen ojämnt men också väldigt underhållande actionspel. Ubisoft försöker fortfarande hitta spelseriens identitet, vilket gör det intressant och roligt att ta del av även om det ibland trampar i klaveret. Inte helt olikt paradisöarna det utspelar sig på så påminner Far Cry 3 om en veckas chartersemester i solen. Trevligt, avslappnande, kanske en smula förglömligt men också konstant kul från start till mål.

8 / 10
+
Enorm spelvärld, tjusig grafik, bra variation, karismatisk skurk, smart och genomtänkt berättelse, grymt underhållande co-op
-
Trista transportsträckor, krystat rollspelselement, korkade fiender

Petter Hegevall
Ibland, men bara under små korta stunder, får jag Far Cry 2-vibbar av Far Cry 3. När de generiskt utformade och rätt ordentligt korkade fienderna spawnar bakom närmaste buske och tokattackerar så fort jag visar mig. Men det är bara ibland. Resten av tiden är detta ett strålande actionspel som kombinerar friheten i Just Cause med intensiteten i det första Far Cry-spelet. Storyn är chockerande stark, spännande och originell, övärlden är inbjudande, händelserik och allmänt supertrevlig och spelkontrollen är snortight. Tillkommer gör fantastisk grafik, läckra miljöljud, mängder av innehåll och en riktigt stabil co-op-del. Detta är ett strålande actionspel som du inte får missa, 9/10

• ovesmedberg
    Möt ditt Vansinne! Du och dina vänner är strandade på en ö vid världens ände där ni tas till fånga och jagas av psykotiska kigsherrar. Under... 9/10
  • Wolfie32