Dragon Ball Z: Budokai 2

Dragon Ball Z: Budokai 2

Atari fortsätter med sin storsäljande serie. Varför anstränga sig när man kan lura på fansen samma spel igen?

Har du spelat Dragon Ball Z: Budokai? I så fall har du också spelat det här. Precis som spelet som släpptes förra året handlar Budokai 2 om Gokus kamp mot sina onda Saiyan-släktingar och senare andra supermäktiga varelser som Frieza och Buu (den senare är faktiskt ny för det här spelet). Dessutom har en del av figurerna möjlighet att använda fusion för att gå samman till ännu starkare kämpar. Den vansinniga inflationen fortsätter alltså. Den enda skillnaden från Budokai är att man istället för att följa handlingen i serien går runt på ett bräde där man åtminstone i teorin kan ändra händelseförloppet. Vissa rutor erbjuder särskilda förutsättningar för striderna, men i praktiken är det oväsentligt precis var du hamnar. Fienderna är inte särskilt aggressiva utan går runt lite hur som helst tills du stöter på dem.

Själva striderna är identiska med föregångaren. Fortfarande handlar det om kombinationer av slag, spark och energiattack i långa banor. Slag slag slag slag kamehameha, oavsett vilken figur du väljer. Jo, visst finns det fler attacker men vi snackar fortfarande om extremt simpla varianter på samma rörelser. Figurerna har varken lärt sig att flyga fritt eller röra sig i 3D ordentligt. Resultatet är ett tämligen endimensionellt spel - framåt eller bakåt är det enda som gäller.

Grafiken har blivit celshadad för att bättre motsvara den tecknade serien, vilket tyvärr leder till kantigare figurer. I övrigt är dock grafiken densamma. Bakgrunderna är visserligen rätt snygga, men ack så oinspirerade. Jag stör mig också på att alla röster är amerikanska. Vi får alltså den "häftiga" hjälte-Goku istället för originalets japanska helium-Goku och min favvo Piccolo, den gröna överdjävulen, låter som en fjant. I övrigt fungerar spelet precis som förut. Laddningstiderna har i alla fall blivit något kortare. Alltid något. Köp hellre ettan billigt om du verkligen måste ha Dragon Ball. Vill du däremot ha ett bra fightingspel rekommenderar jag Soul Calibur 2, Virtua Fighter 4 Evolution, Capcom vs SNK 2 eller till och med Mortal Kombat snarare än det här.

Dragon Ball Z: Budokai 2Dragon Ball Z: Budokai 2Dragon Ball Z: Budokai 2Dragon Ball Z: Budokai 2
5 / 10
+