Formula One 06

Formula One 06

Sony rullar återigen ut det officiella Formel 1-spelet, och denna gång har det hänt mindre än någonsin. Vi frågar oss själva, blir det inte bättre än så här?

Varje spelserie som årligen får nya utgåvor år efter år är i grund och botten beroende av en otroligt viktig detalj. Utveckling. Om man något år skulle erbjuda en uppdatering utan nyheter och spelmässigt viktiga förbättringar, tappar fansen snart lusten och intresset för spelserien. Det finns de som mer än gärna klagar på att Electronic Arts uppdaterar sina spelserier allt för ofta, men faktum är att de ofta är föredömligt duktiga på att tillföra sina titlar vissa nyheter - år efter år. Sonys Liverpool-studio är dock sämre på det där. I flera år har de gett ut sitt Formel 1-spel med endast marginella förändringar i spelmekanik och upplägg, samtidigt som de fullständigt har struntat i att förbättra spelets ljud, grafik och upplevelsen spelet är menat att förmedla.

Årets version bjuder på småuppdateringar som känns rätt meningslösa. Visst är Formula One 06 ett lika hyfsat underhållande racingspel som förra årets upplaga, som i sin tur var lika bra som årets innan, som i sin tur var likadant som... Ja ni förstår säkert vart jag är på väg med detta. Formula One 06 är inte på något vis ett dåligt racingspel, det innehåller trots allt alla riktiga banor, bilar, förare och en hyfsat stor dos av ganska bra racing. Problemet är att det nu börjar känns väldigt, väldigt tråkigt och bekant. Om man ser till själva racingupplevelsen har det inte hänt något, spelkontroll, fartkänsla och spelbarheten är densamma som vi har sett under flera år nu, och ska jag vara helt uppriktigt börjar jag bli trött på det.

Spelaren får i uppgift att ta sin nykomling till raceförare genom Formel 1-ciruksens olika team i en karriär där man för börja på botten. När man loggar in med sin egenskapade, otroligt fula karaktär finner man tre erbjudanden från olika Formel 1-stall i mailen. Aguri F1, Midland F1 och Red Bull-stallets lillasyskon Toro Rosso. Samtliga erbjuder de spelaren ett testkontrakt där man får ta stallets testbil på ett par varv runt en bana för att bevisa vad man kan. Om ledningen gillar det de ser, får man ett kontrakt och vissa kriterier att uppfylla under säsongens lopp. Om man gör bra ifrån sig, finner man snart nya erbjudanden från andra stall nästa år. Själva karriärläget är i ärlighetens namn det som är roligt med spelet. Om man gillar att testa nya inställningar och öva inför kvalen kommer man att gilla de små förändringar som har gjorts, även om de är små. Tyvärr är det inte mycket mer än så man har att hämta i Formula One 06, Liverpool-studion har återigen misslyckats med att verkligen förnya sin spelserie, och frågan är om de inte borde ta sig en funderare på hur man kan göra saker och ting drastiskt bättre.

Grafik och ljud håller inte alls den standard man kan förvänta sig av ett spel år 2006, och allt känns mer eller mindre kopierat och inklippt från förra utgåvan. Körkänslan börjar dessutom kännas lite väl stel och ointressant. Det skulle vara kul att se ett helt nytt F1-spel till Playstation 3, där allt är uppbyggt från grunden, och med lite nya grepp vad gäller speldesign. Medan jag visserligen kan roa mig ett par timmar med Formula 1 06 känner jag att jag börjar tröttna. Kvalen är visserligen ett kul tillskott, men funktionen som chief engineer där man kan influera sitt team via testdata känns inte speciellt intressant. För den som gillar att spela online går det att spela mot varandra om man har antingen Playstation 2 eller PSP.

Brist på uppdateringar och nyheter gör detta till en ljummen titel, och äger man de tidigare spelen är det svårt att rekomendera ett köp. Vill man ha ett godkänt Formel 1-spel som är snällt mot nybörjare är det detta man ska satsa på. Själv vill jag uppleva något nytt.

Formula One 06Formula One 06Formula One 06Formula One 06
5 / 10
+