Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português

RECENSION

LEGO LORD OF THE RINGS

Traveller's Tales är tillbaka med sitt mest ambitiösa Lego-äventyr hittills. Gamereactors nytillskott Carl Brännström har utforskat en något plastigare, kantigare version av Midgård än den vi är vana vid

I början känns det absurt. Jag har sett den här scenen så många gånger förut, på bio och hemma, i originalversion och som förlängd, men jag har aldrig sett slaget vid Domedagsberget utkämpas mellan legofigurer tidigare. Att musik, dialog och till och med kameravinklar är hämtade direkt från filmerna gör det hela ännu märkligare att beskåda. TT Games version av Midgård är måhända en aning plastigare än Peter Jacksons, men den är å andra sidan så charmig och inbjudande att jag efter tio minuter varken reagerar över Frodos legokalufs eller varför Sam rasar ihop i klossar när jag pryglar upp honom.

Lego Lord of the Rings
Enligt urgammal Lego-kutym har alla karaktärer olika egenskaper som krävs för att komma vidare. Här går det också att skaffa nya färdigheter och fördela dem mellan sina figurer som man själv önskar.

Har du spelat något av TT Games tidigare Lego-spel så kommer du att känna igen dig direkt, på både gott och ont. Ensam eller tillsammans med en vän i soffan gäller det att slå, pussla och hoppa sig fram genom en uppsjö olika banor på väg mot det hägrande Domedagsberget. Spelar du ensam så räkna med att konstant behöva växla fram och tillbaka mellan karaktärerna och upprepa samma moment flera gånger. Det funkar, men spelet är som roligast när man delar äventyret med någon. Frustrerande nog har TT Games fortfarande inte behagat implementera ett onlineläge, så det gäller att hitta en soffkompis om du vill få ut det mesta av spelet.

Förvänta dig inga intrikata pusselmoment eller utmanande bossfighter. Brölande orcher till trots är detta en mycket familjevänlig Tolkien-värld vi kastas in i. Den största utmaningen ligger i att inte missa något i miljöerna som behövs för att avancera. Striderna sköts fortfarande genom att hamra på en och samma knapp. Inte så adrenalinhöjande för en äldre, luttrad spelare kanske, men desto bättre anpassat för de yngre.

Lego Lord of the Rings
Frodo har ett ohälsosamt förhållande med sin ring. Han bär den, sover med den, smeker den och luktar på den.

För alla som sett filmerna eller läst böckerna kommer inte handlingen att bjuda på några överraskningar, men mellansekvenserna är fulla av slapstick och humor som ändå gör dem underhållande att titta på. Jag skrattade högt åt scenen när Rohans ryttare omringar Aragorn, Gimli och Legolas och utför någon sorts avancerad dans samtidigt som de för en fullt seriös dialog mellan varandra. Lika bisarrt underhållande var det att se Boromir fälla sina sista ord till Aragorn innan han dör med en stor banan i bröstet. TT Games kan det här med att charma publiken och de vet hur man snickrar ihop ett äventyr på basalt underhållande premisser. Tyvärr är de också ganska fega. De rullar på i samma hjulspår och vågar inte göra några större utsvävningar.