Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português

RECENSION

MASS EFFECT 3: SPECIAL EDITION

Så har det äntligen blivit dags för Nintendo-spelarna att få avnjuta finalen av Biowares rollspelsepos. Vi har recenserat och tagit reda på vad Wii U Gamepad kan tillföra äventyret...

Ett av Nintendos uttalade mål med Wii U har varit att ta tillbaka den hardcore-publik som många ansett gått förlorad med Wii. Ett självklart sätt att se till att det blir så är att vara säker på att ha alla de största spelen i de bästa versionerna. Därför är det inte så konstigt att Nintendo sett till att EA:s maffiga rollspelsepos Mass Effect 3 finns tillgängligt redan från start i ett fläskigt paket innehållandes allt tillgängligt DLC samt dessutom exklusiva funktioner.

I teorin alltså. För i praktiken finns det ändå några problem med Mass Effect 3: Special Edition, där det överlägset största är att de båda föregångarna saknas. Och i ett sådant storytungt spel som Mass Effect påverkar det en hel del. Istället får jag en förlängd version av den interaktiva serietidning som följde med Playstation 3-versionen av Mass Effect 2.

Mass Effect 3
Var fienden håller hus kan man enkelt se på Wii U Gamepad.

Trots att introt därmed blir helt ohyggligt långt känns det som jag inte får ta del av alla viktiga beslut och stora händelser från föregångarna. Så till den milda grad att jag på allvar skulle vilja rekommendera den som tänker spela Wii U-versionen av Mass Effect 3 att först spela igenom åtminstone del två till något annat format. Med tanke på att Mass Effect Trilogy kommer till de andra formaten nu i december undrar jag varför EA inte såg till att ge Wii U-ägarna densamma.

Nåväl, Mass Effect 3 är fortfarande ett brutalt häftigt spel och redan efter att ha snickrat ihop min egen Shepard och varit med vid introduktionen när Reapers anfaller Jorden känner jag gåshud av rent välbehag pocka på. Jodå, det här är fortfarande ett riktigt jäkla kungligt rollspel, så bra att det förmodligen borde vara lag på att ha spelat den här sviten.

Mass Effect 3
Den manlige Shepard spelas av träbocken Mark Meer, medan Femshep spelas av den betydligt bättre Jennifer Hale.

Eftersom Mass Effect 3 till Wii U har suffixet "Special Edition" har EA sett till att utrusta den lite extra. Det mest påtagliga är att allt hittills släppt DLC finns med på skivan redan från start, både sådant som varit gratis såsom Rebellion och Resurgence samt From Ashes som kostar en slant att köpa. Därmed är det här tveklöst den mest kompletta versionen av spelet, men jag misstänker att den extra skärmen är den huvudsakliga orsaken att skaffa Mass Effect 3 till Wii U.

Mass Effect 3
Grafiken i Wii U-versionen har inte riktigt samma lyster som övriga diton.

I huvudsak används skärmen som en smidig radar som hela tiden visar hur omgivningarna ser ut, med möjlighet att zooma. Dessutom är fiender utmarkerade på kartan vilket är en startegisk fördel, även om jag noterade att det i stridens hetta inte alltid är så lätt att titta bort från TV:n, orientera sig på kartan, ta till sig informationen och sedan använda den till något vettigt.

BETA +