Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português

RECENSION

SONIC & ALL-STARS RACING TRANSFORMED (WII U)

Jonas har spättat runt i en ultrakulört gokart i Wii U-versionen av Sonic & All-Stars Racing Transformed. Hur mycket tillför egentligen Wii U Gamepad till Segas partyracing...

Undantaget det allra första Super Mario Kart finns det inget kart-spel jag lagt ned så sanslöst mycket tid på som Sonic & Sega All-Stars Racing. Jag har legat topp 10 på världsrankingen på flera av banorna och nött och nött i jakten på åtråvärda hundradelar. Och uppföljaren Sonic & All-Stars Racing Transformed känns redan som en värdig uppföljare jag redan försakat alltför mycket trivialiteter som sömn och näringsrik mat för.

Det gäller ju att bli bäst, och med det direkt geniala spelsystemet kan man inte annat än kapitulera. Den grundläggande spelmekaniken finns onekligen på plats med en behaglig doft av arkadhall, och som sig bör tål det att spelas om och om igen. Med detta i åtanke är det kanske inte så konstigt att jag sett extremt mycket fram emot Wii U-versionen som Sumo Digital utnämnt till den främsta av dem alla.

Och det tar mig inte lång tid bakom spakarna innan jag inser att Sumo har rätt. Grafiken är märkbart bättre och behagligare att titta på med skarpare färger och mindre ryck i bilduppdateringen. De båda analogspakarna till Wii U Gamepad gör sitt jobb helt fantastiskt bra och det känns om möjligt ännu mer exakt att skära kurvorna och bredställa sig fram genom de utsökt designade banorna.

Sonic & All-Stars Racing Transformed
Wii U-versionen av Sonic & All-Stars Racing Transformed är märkbart snyggare än till Playstation och Xbox 360.

För just det där med bredställen är nyckeln till Sonic & All-Stars Racing Transformed. Man kan bokstavligt talat bredställa överallt och ju längre tid man gör det - desto mer boost begåvas man med. Men här finns även flygbanor och vattenbanor som tvingar oss Sonic & Sega All-Stars Racing-veteraner att tänka om och lära oss nya moment.

Sägas ska att det är häpnadsväckande hur mycket Sega-trivia Sumo Digital tryckt ned i Sonic & All-Stars Racing Transformed, här trängs Panzer Dragoon med VMU-minneskortet från Dreamcast och Burning Rangers samt otaliga mer och mindre kända Sega-fenomen. Sega har dessutom haft vänligheten att låta Wii U-versionen få en extra figur i form av ens egen Mii (på samma sätt som Xbox 360-versionen fick en spelbar Avatar) samt stoppat in Wreck-It Ralph från den kommande Pixar-filmen med samma namn.

Bisarrt nog har man även lagt med Nascar-föraren Danica Patrick som inte alls passar in med resten av gänget, men hellre en förare för mycket än en för lite såklart, även om jag hellre sett att platsen fyllts av ToeJam och/eller Earl, eller kanske ännu hellre original-Wonderboy. Jag kan heller inte begripa varför man tog bort Ryo Hazuki från det förra spelet, vems dumma idé? Nåväl, drömma går ju, och DLC kommer garanterat att släppas.

Sonic & All-Stars Racing Transformed
Det går att spela Sonic & All-Stars Racing Transformed utan TV, användandes enbart Wii U Gamepad.

Sumo Digital har för övrigt tänkt till lite extra när de skapat Sonic & All-Stars Racing Transformed till Wii U för att kunna använda Wii U Gamepad till något vettigare än att bara visa en karta på. För en karta över racet får man såklart se, vilket är vettigt i teorin, men jag har hittills inte lyckats använda den på ett effektivt sätt under racen eftersom man helt enkelt riskerar att köra av banan medan man byter fokus från TV:n långt borta till skärmen och tillbaka till TV:n. Samma sak med den inbyggda backspegeln man också har till sitt förfogande.

BETA +