Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
RECENSION

STAR WARS ROGUE SQUADRON II: ROGUE LEADER

Då har det blivit dags för ännu ett Star Wars-spel.

  • Text: Jonathan Leijonberg

George Lucas som tycks fått storhetsvansinne de senaste åren är knappast blygsam att utnyttja sitt väl etablerade varumärke, inte minst nu när del två snart går upp på biograferna. Denna gång handlar det om uppföljaren till det skapligt framgångsrika Nintendo 64-spelet Star Wars Rogue Squadron, nämligen Star Wars Rogue Squadron II: Rogue Leader till Gamecube.

Den karaktäristiska Star Wars-känslan gör sig påmind redan från start eftersom musikstycken, ljudeffekter och grafiska detaljer använts flitigt. Och precis som de flesta andra spel i detta universum förlitar sig Rogue Leader strikt på handlingen i Star Wars-filmerna. Något som märks tydligt då klassiska scener som då Luke Skywalker ska spränga Dödsstjärnan i luften eller när rebellerna virar vajrar kring benen på Imperiets AT-AT-robotar, givetvis finns med. Men utvecklarna har även tillsatt en del påhittade scenarion för att inte göra spelet så förutsägbart. Sammanlagt består Star Wars Rogue Leader av elva varierande uppdrag, som förutom redan nämnda scenarion tar oss till platser som Cloud City och Tatooine. Överlag är uppdragen relativt slätstrukna, medan vissa är riktigt bra och andra dåliga. Den sviktande kvaliteten beror på att Lucas Arts inte haft tillräcklig fantasi utan baserat många av banorna på väl beprövad och uttjatad innebörd. För att skydda fredliga konvojer undan flygattacker eller oskadliggöra imperiets vaktposter om och om igen, roar nämligen inte i längden.

Detta är en annons:

Som namnet antyder tar spelaren rollen som gruppchef i den luftburna rebellstyrkan. Detta innebär att du hela tiden kan ge order till dina artificiella följeslagare som därmed utför olika attacker och andra manövrar på din begäran. Något som tillför ett visst underhållningsvärde och inte minst underlättar vid omfattande luftdueller mot Darth Vaders Tie Fighter-styrkor. Tråkigt nog saknar luftstriderna den intensitet jag hoppats på. När man förtvivlat försöker ta upp jakten på fiendens rymdskepp tycks dessa omöjliga att hinna ikapp, eftersom utvecklarna gjort ens eget skepp så mycket långsammare och mindre lätt att manövrera. Men så länge uppdragen går ut på att demolera vakttorn och marktrupper är inte detta till något bekymmer. Som tur är finns det ett digert antal rebellskepp att välja bland, vilka naturligtvis är handplockade från filmerna. Förutom den mest nämnvärda X-Wing har Lucas Arts inkluderat Y-Wing, A-Wing, B-Wing och Airspeeder. Alla har olika användningsområden och varierande egenskaper, som till exempel olika sekundära vapen.

Det stora problemet med Star Wars Rogue Leader är dess förmåga att inte upplysa spelaren om vad som ska göras näst och tillrättavisa då denna gjort något misstag. Redan på första banan uppstår ett par konstigheter då jag siktat in mig på Dödsstjärnans svaga punkt och ständigt blir nedskjuten utan att veta av vilken anledning. Vid flera tillfällen är spelets pedagogik bristande och lämnar mig som spelare smått förtvivlad över att inte få några klara riktlinjer.

För övrigt är Rogue Leader ett av de snyggaste till Gamecube. Förutom ett något plastigt utseende är spelet späckat med snygga ljuseffekter, slående detaljrikedom och håller mestadels en stadig skärmuppdatering. Som vanligt har Lucas Arts helt enkelt skapat ett atmosfäriskt spel som följer den magnifika stämning filmerna besitter.

Star Wars Rogue Leader hör till de lite bättre Star Wars-spelen men kunde ha varit ännu bättre om det inte vore för dess orosmoln. Jag hade önskat mer genomtänkt bandesign men först och främst mer konkreta direktiv då jag gör misstag under spelandet. Star Wars Rogue Leader kan mycket väl underhålla Star Wars-fantasterna ett tag, men det finns bättre spel på temat än detta.

Star Wars Rogue Squadron II: Rogue LeaderStar Wars Rogue Squadron II: Rogue LeaderStar Wars Rogue Squadron II: Rogue LeaderStar Wars Rogue Squadron II: Rogue Leader
06 Gamereactor Sverige
6 / 10
+
Det är ju Star Wars!
-
Samma gamla uppdrag, rymdskepp och vapen

Medlemsrecensioner

  • Captian Price
    Att skjuta ner elakingar är nästan lika kul som att sno en bil på Grand Theft Auto. Lucasarts har skapat ett ultrasnyggt Gamecube spel, med oerhört... 7/10
  • G-Force
    Jag spillde vatten på mitt fodral till Star Wars Rogue Squadron II. Pappersarket som befinner sig under plasten blev riktigt blött, och när det... 4/10
Detta är en annons: