We are LIVE Streaming

GRTV Game of the Year #1

Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português

RECENSION

TEKKEN TAG TOURNAMENT 2 WII U EDITION

Namcos stryksugna bråkstakar har iklätt sig kompletta Nintendo-munderingar för att fortsätta slagsmålsfesten till Wii U. Jonas Mäki har delat ut däng och spelat volleyboll med nävarna...

Två nya spellägen möter mig när jag startar Wii U-versionen av Tekken Tag Tournament 2, döpt till Tekken Tag Tournament 2 Wii U Edition. Mushroom Mode och Tekken Ball är båda exklusiva för Wii U-versionen som därmed påminner mer om äldre Tekken-spel där Namco hade för vana att alltid skämma bort konsolpubliken med några extra spellägen.

Bäst av dessa extra spellägen var just Tekken Ball från Tekken 3, och jag kom att spela det alldeles brutalt mycket när det begav sig som ett skönt avbräck till slagsmålen mellan varven. Därför var det med darrande fingrar jag valde att starta min karriär med Tekken Tag Tournament 2 till Wii U med just volleybollen. Kan Namco ha lyckats göra det lika bra som originalet?

Tekken Tag Tournament 2
Varje slag laddar upp bollen och den som först missar en retur får själv ta all skada.

Svaret på den retoriska frågan är ett rungande ja. Det tar inte lång tid innan jag känner att gamm-takterna sitter i och jag och mitt tag team kan börja äga upp motståndarlaget i brygga med välriktade smashar. Under helgen bjöd jag in polare för att kunna ta reda på om det är ännu roligare mot mänskligt motstånd - och kan efter (alltför många timmars) hårdtestande meddela att det faktiskt är det.

Det andra spelläget är mer vansinnigt men fortfarande underhållande. Här slåss man på arenor fyllda med välkända Nintendo-bonusföremål som supersvampar, lyssnandes till Nintendo-remixer. Tar man dem blir man stor och kan dela ut mer stryk. Vansinnigt som sagt, och kanske lite för få olika bonusföremål för någon längre livslängd, men fortfarande ett trevligt tillägg till spelet. Framför allt yngre spelare, men även de av mina polare som inte förstår sig på Tekken, kommer att ha kul med Mushroom Mode.

Tekken Tag Tournament 2
Samtliga Tekken-figurer har fått varsin ny kostym med Nintendo-tema.

Mushroom Mode kan för övrigt göras ännu knäppare än det redan är genom att klä alla Tekken-pugilister i klassiska Nintendo-utstyrslar. Jinpachi Mishima blir till exempel en helt bisarr Toad medan Lars Alexandersson lätt förvandlas till en Link-variant från ens hemskaste mardrömmar. Allt detta finns för övrigt upplåst redan från start, vilket gör att man för en gångs skull faktiskt kan sätta igång med att ha kul mot polarna direkt utan någon evighetslång upplåsningsfest.