Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
RECENSION

BALDUR'S GATE: ENHANCED EDITION

Ett av tidernas största rollspel återvänder från graven i ny skinande tappning. Är det ett kärt återseende eller bara ännu en skändning av en gammal spelklassiker? Viktor har skrivit en recension


"Baldur's Gate". Säg det på valfritt torg och varje PC-spelare över 20 år kommer att börja spontangråta av de brontosaurusnackeknäckande nostalgirysningarna som löper längs vederbörandes hela existens. Eller något sånt.

Baldur's Gate-serien är av många betraktat som det ultimata giftermålet mellan klassiskt penna och papper-rollspel och de frustande multitasking-funktionerna som en personlig dator kan klara av. Utan Baldur's Gate hade den västerländska rollspelscenen för datorspel sett väldigt annorlunda ut. Utan det hade vi kanske aldrig sett spelande och berättande som så naturliga halvor av ett odelat helt. Utan det hade vi kanske inte ens brytt oss om PC-spel.

Så nu när det är dags för utvecklaren Beamdog att lyfta på locket till Biowares urgamla rollspelsskatt så är det läge att ha silkesvantarna på. Du gör inte vad du vill med Baldur's Gate-serien....

Och det har inte Beamdog gjort heller. Med en arkeologs försiktighet har man istället putsat, borstat och analyserat. I Baldur's Gate: Enhanced Edition får vi återigen de gamla hederliga Advanced Dungeons & Dragons-reglerna i sin helhet.

Baldur's Gate: Enhanced Edition
Teamet bakom renoveringen av Baldur's Gate påstår att de fixat över 400 problem med det förra spelet. Kan du hitta alla?
Detta är en annons:

Inget har plockats bort eller redigerats och det är än idag rent av förvånansvärt hur bra Bioware lyckades emulera systemet när penna, papper och tärningar överfördes till ettor och nollor. Det får mig att önska att det fanns fler spel som vågade bygga från samma system, fast med andra rollspel då. Tänk Burning Wheel, Pathfinder eller Mutants & Masterminds. Jag hade spelat allt. Särskilt med tanke på att den senaste fjärde upplagan av Dungeons & Dragons stundtals mer påminner om ett parti World of Warcraft än ett typiskt bordsrollspel. Jag antar att det är vad man brukar kalla för ironi.

Även om tärningsslagen här är osynliga så skänker hela konceptet en atmosfär till spelet som jag sedan dess aldrig sett någon annanstans. Det är något visst när man vet att maskineriet som driver historien går att räkna ut för hand. Om än att det tar lite längre tid, fast samtidigt inte i närheten av så långt tid som exempelvis en strid Mass Effect skulle ta. Baldur's Gate erbjuder visserligen inte bredden som ett riktigt rollspel har (det gör inget digitalt spel) men det var ett strålande sätt att snabbspola och trimma den klassiska äventyrsformeln av att sparka in dörrar, slå ihjäl monster och plundra skatter.

Detta är en annons:

Det enda problemet med den här emulering är egentligen att den är lite för ackurat. Jag vet att det nu låter som att jag är omöjlig att tillfredsställa, men det är bara att acceptera att regelverket till Advanced Dungeons & Dragons alltid varit lite halvdant. Då som nu.

Baldur's Gate: Enhanced Edition
Du får inte bara en uppdaterad version av Baldur's Gate i Enhanced Edition utan expansionen Tales of the Sword Coast följer också med.

Det är en artefakt bärgat från ett mörkt djup som är historiskt fascinerande men lämnar en hel del önskningar gällande balans i spelandet. Reglerna är därtill en snårigt opedagogisk massa som kräver tålamod i en mängd som jag tror dagens spelfantaster inte riktigt sitter på. Jag menar inte att Baldur's Gate borde hålla dem lika hårt i handen som moderna spel gör, men en vänskaplig knuff i rätt riktning då och då hade varit välkommet. Beamdog själva har försökt lösa detta med ett nytt tutorial-läge. Ett klokt beslut som däremot inte ändrar faktumet att Baldur's Gate, då som nu, är väldigt svårt. Rentav obarmhärtigt i vissa stunder.

Självklart finns det också en tjusning i det. Ett hypnotiskt djup i regelsystem som plockas fram av den höga svårighetsgraden. Du är tvungen att utforska alla strategier ifall du vill klara dig någonstans. Ditt äventyrargäng kommer att smulas sönder många gånger och det finns inga genvägar till seger. Det handlar om att lära sig systemet och låta det verka likt en urmakare genom att ha en så stark synergi mellan alla dina karaktärers förmågor. Det handlar inte om trial and error. Det handlar om kunskap och en smula matematik. Jakten på den synergin och när du äntligen hittar den är däremot några av Baldur's Gates absolut finaste stunder.

Annars är ju det här främst ett spel som du spelar för historien. Ett element av spelskapande som Bioware visade att de hade koll på sedan den tidiga starten. Baldur's Gates historia är i sig ganska simpel och beståndsdelarna når aldrig i närheten av uppföljaren Baldur's Gate II: Shadows of Amn, men nog håller den bra alltid. Det finns en stark och tydlig grundhistoria med din egen huvudperson, såväl som ett rikt galleri med mångbottnade bundiskaraktärer och gott om små sidospår och längre historieark som tar väl vara på bredden i Dungeons & Dragons Forgotten Realms-värld.

Baldur's Gate: Enhanced Edition
För ett så gammalt spel är Baldur's Gate: Enhanced Edition förvånansvärt tungt. 3 gigabyte plus en 2 gigabytes nedladdning att jämföra med originalet som krävde blott 300 megabyte allt som allt.

Det nya materialet som sytts av Beamdog faller därtill sömlöst in i resten av det gamla spelet. Så till den grad att jag knappast tror att nykomlingar skulle märka av det ens om de letade efter det. De nya karaktärerna är kanske lite mer exotiska än övriga deltagare i historien men beblandar sig likväl bra med resten av myllan. De utgörs av Calimshitemunken Rasaad yn Bashir, halvalv-vildmagikern Neera och Blackguard halvorcen Dorn Ill-Khan.

Till dessa nyheter kommer också andra bekvämligheter som en ny journal som - otroligt nog - faktiskt fungerar som en journal! Den hjälper dig även att hålla koll på ditten och datten i Forgotten Realms-världen som konstant växer för varje nytt område du upptäcker och varje ny NPC du tjinxar på. Något som alltså inte fanns i originalversionen. Åtminstone inte i fungerande skick.

Vi får även se några omdesignade mellansekvenser, nya karaktärsporträtt signerade gamle Icewind Dale-tecknaren Jason Manley och en allmän städning i menyerna som försöker göra det krångliga lite mindre krångligt. Beamdog har spelmässigt även försökt täta en del av de systemluckor som uppstod i skiftet mellan Baldur's Gate 1 och 2 gällande vilka färdigheter och yrken din karaktär kunde välja.

Spelläget "Black Pits" som utgör en av de större nyheterna tillför däremot inte mycket till upplevelsen. Detta är ett slags Firefight-läge i Baldur's Gate-tappning där du tar ett äventyrargäng på sex personer och försöker klara dig levande genom så många rum som möjligt. Black Pits är på många sätt en snygg blinkning till gammalt hederligt dungeon-röj men känns ändå ganska tunt i sitt innehåll när det i stort sett bara är ett rum efter ett annat.

Baldur's Gate: Enhanced Edition
I spelet finns fulla möjligheter att ställa in svårighetsgraden. Den går från svår till supersvår.

Rent audiovisuellt är det mesta sig likt i Baldur's Gate: Enhanced Edition. Tack och lov för det. Beamdog har gjort det korrekta valet att behålla de fantastiskt målade bakgrunderna och istället konstruerat välkomna verktyg som ett bredare skärmläge, högre upplösning och förmågan att zooma in på saker och ting. Visserligen ser det ut som skit om du zoomar in för mycket, men det är onekligen trevligt att få en bra vy över all action. I originalversionen kändes det snarare som att du satt och kisade från en operabalkong.

I det stora hela känns Baldur's Gate: Enhanced Edition som en värdig uppdatering som ger fans anledning att återvända till forntidens rollspel. Nya spelare får också plats och bör se till att ta den eftersom detta är ett alldeles ypperligt tillfälle att upptäcka en riktigt spelskatt. Men jag skulle ljuga om jag inte sa att det kommer behövas ett stort tålamod och en villighet att ta del av komplicerade och stundtals orättvisa regelverk. Men det är klart. De vackraste diamanterna kräver ju lite jobb.

08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Strålande uppdatering, många bra nya verktyg, nya karaktärer blandar sig fint med det gamla
-
Ovälkomnande svårt, Black Pits är ganska trist

Medlemsrecensioner

  • torbli79
    Ta ett en klassiker från förr. Tillsätt ett uppiffat spelsystem från dess efterträdare, boosta grafiken och upplösningen, släng in lite ny story och... 10/10
Detta är en annons: