Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português

RECENSION

CHRONOVOLT

Galna vetenskapsmän, domedagsprofetior och tidsresande. Det låter åtminstone intressant på pappret, eller hur? Mathias har rullat bollar genom tiden i Chronovolt...

21 december 2012, dagen då vår planet ska gå under. Åtminstone om man ska tro de gamla mayaindianernas kalender, och det ska man ju, enligt den galna vetenskapsmannen Dr. Scabious Claw (allvarligt talat, han heter så). När han använder en tidsmaskin för att uppfylla den uråldriga profetian står hela världens framtid på spel, och det blir upp till den söta lilla tösen Jessica Chase att ställa allting till rätta igen genom att följa efter den ondskefulla forskaren.
Okej, så storyn i det nedladdningsbara spelet Chronovolt kanske inte är den mest invecklade någonsin, men det är väl alltid roligt att slåss mot bovar och tidsresa i TV-spel oavsett. Eller? Tydligen inte.

Handlingen kanske inte ger ifrån sig det intrycket, men Chronovolt är vad man skulle kunna kalla för ett bollrullningspel. Det vill säga ett spel som går ut på att rulla en boll genom labyrinter och balanserar den på trånga plattformar, samtidigt som man samlar på sig diverse föremål och försöker krossa tidsmässiga rekord. Både Dr. Claw och Jessica befinner sig i såkallade chronospheres, enorma klot med tidsresande krafter, och varje bana går ut på att hitta portalen som leder en till nästa värld och nästa textdialog mellan de två karaktärerna.

Chronovolt
Fiender i ett bollrullningsspel? Ja, det stämmer faktiskt, det finns fiender i Chronovolt. Eller ja, de är rullande klot, precis som du, och för att döda dem dubbelklickar du på skärmen. Inte särskilt spännande.

Det är just tidskrafterna som är Chronovolts mest intressanta idé. Man samlar konstant på sig chronovolts, som gör det möjligt att spola tillbaka klockan om man faller av banan, eller pausa tiden för specifika föremål i spelvärlden, så att broar inte kollapsar och plattformar slutar röra på sig. Samlar man alla chronovolts på en bana låser man upp stjärnor som i sin tur låser upp ännu fler banor. I små doser är det faktiskt rätt så underhållande, men det känns som att man sett allting spelet har att erbjuda efter 15 minuter.

Man kan även samla stjärnor genom att klara dessa utmaningar på rekordtid, men då de ofta handlar om medelmåttligt designade banor med hissar och andra slumpmässiga föremål som lätt kan förstöra för en, är det inte alltid så roligt som det kanske låter. Med det sagt så kan det vara minst lika problematiskt att samla chronovolts också. På en av de senare banorna finns det två stycken som befinner sig lite för högt upp för att man ska kunna nå dem. Det som behövs är ett speciellt klot med magnetiska egenskaper, och dessa specialklot kostar faktiskt riktiga pengar över Playstation Store.