Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português

RECENSION

UNCHARTED: FIGHT FOR FORTUNE

Nathan Drake och gänget är tillbaka i bärbart format, fast den här gången handlar det inte om något äventyr jorden runt. Mathias har satt betyg på Uncharteds första omgångsbaserade kortspel...

Ett öppet stridsfält. På varsin ände väntar två rivaler, och de skickar ut sina arméer mot varandra. Gevärselden ekar genom stadens trånga gränder, och öronen piper från granaten som precis exploderat. Det kanske låter som en helt vanligt dödsmatch i Uncharted 3: Drake's Deception, men det är faktiskt det omgångsbaserade kortspelet Uncharted: Fight for Fortune jag beskriver.

Det är här som hjältar och skurkar från Nathan Drakes äventyr om skatter och ära, och det är studion bakom Vitans första Uncharted-spel, Bend, som stått för utvecklingen även den här gången. Tillsammans med One Loop Games har de skapat ett så troget kortspel man kan baserat på ett intensivt actionspel. Det är en triumf i sig, men Fight for Fortune lyckas faktiskt stå på egna ben också.

Glöm pusslen och plattformandet, i Fight for Fortune handlar det bara om en sak: blodiga eldstrider. Matcherna går ut på att två spelares avatarer befinner sig på varsin sida av skärmen, och i mitten har de fem rutor var där spelkort ska placeras. Spelarna turas sedan om att lägga ut kort på spelplanen, och de viktigaste korten är de såkallade factionkorten. Dessa består av hjältar, skurkar och andra lömska figurer från de fyra Uncharted-spelen, och precis som i många andra kortspel så är dem helt unika. Vissa karaktärer är starkare, andra tål mer skada, och det finns även de med speciella förmågor.

Uncharted: Fight for Fortune
Bered dig på en helt annan typ av Uncharted än du är van vid.

En runda inleds med att en spelare lägger ut ett factionkort på en av sina fem rutor, och när båda spelarna gjort det attackerar korten automatiskt. Det är således factionkorten som används för att attackera motståndarens avatar, men de fungerar även som barriärer för att skydda avataren från fiendens factionkort. Karaktärerna kan nämligen endast attackera i en rak linje, och för att två kort ska kunna strida måste dessa ligga direkt framför varandra på spelplanen. Skulle det vara så att inget kort ligger framför ett factionkort som ska attackera finns det ingenting som stoppar det kortets attack från att träffa spelarens avatar. Och på det här sätter fortsätter det till någon av avatarerna dött.

Det finns dock fler korttyper än de vanliga factionkorten. När man valt en karaktär att lägga ut på planen får man gå på skattjakt genom att välja ett slumpmässigt fortunekort. Alla fortunekort är artefakter med olika pengavärden, och dessa kan läggas i den personliga banken så att ännu dyrare kort kan spelas i nästa omgång. Men man kan också välja att lägga sin skatt på ett av sina factionkort, för att låta den karaktären bära med sig fortunekortet in i strid. Det är mer riskfyllt, då factionkortens skatter går till motståndarens bank som de skulle dödas. Å andra sidan leder det till större belöningar om man faktiskt skulle komma segrade ur striden.

Till sist har vi resourcekorten, som gör ens karaktärer starkare eller låter dem utföra speciella manövrer. Man kan till exempel ge en av sina soldater resourcekortet "In cover", vilket innebär att factionkortet tar mindre skada från motståndaren. Det är rätt så smart gjort av utvecklarna med tanke på hur viktigt det är att ta skydd i de riktiga Uncharted-spelen, och det är smådetaljer som denna som får Fight for Fortune att kännas väldigt troget förlagan, trots att de spelmässigt sett inte skulle kunna bli mer olika.

BETA +