Black Knight Sword

Black Knight Sword

Suda 51 har tagit i ända från tårna för att skapa något unikt och råkade därmed gå överstyr i ett äventyr som inte bjuder på något mer speciellt än fula, antingen för lätta eller galet svåra fiender

Om du gillar ett riktigt skruvat, japanskt försök till poetiskt djup och konstigheter som får Catherine att se ut som en rodnande ungmö på ett hardcore XXX-party, då kanske du även gillar designen och stilen i Black Knight Sword. Jag gör det inte.

Redan bakgrunden är totalt frånstötande i sin fulhet (plus att "teaterskynket" i kanterna känns helt meningslöst och inte ens tillför någon känsla av att befinna sig på en scen), lägg sedan till vidrigt utformade fiender, hiskeliga stildetaljer utan något som helst syfte annat än försök till att chockera (eller roa, men det är i så fall ett storslaget misslyckande) och ljudeffekter som får obehaget att kräla längs ryggraden, och du har... Inget vidare utgångsläge för ett njutbart spel.

Black Knight Sword
Det skvätter blod åt alla håll och kanter. Tills man möter en annan sorts fiende, som egentligen bara vill ge dig fysisk kärlek...

Suda 51 och Grasshopper Manufacture har ansträngt sig så hårt att sticka ut från mängden och vara spännande och udda i detta spel att de helt verkar tappat greppet om vad som får spelaren att vilja fortsätta. Basen i spelsättet är otroligt grundläggande, man springer, hoppar, attackerar fiender och går genom dörrar och går på så vis vidare genom en slutboss på varje bana.

Redan efter första omgången är jag trött på omgivningarna, på de fruktlösa ansatserna till... Ja, vad för positiva, eller negativa, saker de nu är ute efter att vi ska uppleva. Jag lyckas inte ens reda ut det. Vad, förutom för att visa temat för den kommande banan, är den blodigt illustrerade Rödluvasagan på rim som vi undfägnas med syftad till att få mig att känna?

Hade designen varit totalt annorlunda, musiken bra och storyn haft något uns av något man åtminstone kunde relatera till, så hade spelet i sig ändå inte varit särskilt speciellt. Den dystopiska miljön och spelsättet för tankarna till de tidigare Castlevania-spelen fast en hel del blodigare, men här är det mikrovågsugnar som ska öppnas för att få bonusföremål istället för att man slår sönder facklor och annat.

Black Knight Sword
Till sin hjälp har den svarte riddaren vad som ser ut att vara ett japanskt kvinnohuvud kallat Helleboren, med vilken man kan slå om switchboxes så att de går att hoppa på.

Vi får också prova på att styra fordon genom ett par banor, om man nu kan räkna en enorm flygande höna som ett fordon. Här fungerar det sidoscrollande shooter-upplägget som klassiker som Lifeforce, fast inte alls lika fiffigt, med noll kreativitet och enligt min åsikt otäckt fult. Det positiva som kan sägas om dessa banor är att de ger ett avbrott i enformigheten. Älskar du gamla 8- och 16-bitsupplevelser kan det vara en idé att spela dem istället för att köra Black Knight Sword.

Först mot sista banan har jag börjat vänja mig vid den hiskeliga designen (ljudet kommer jag aldrig att kunna uppskatta på någon nivå dock) och i striden mot slutbossen utnyttjas till slut "scenen", som vill liknas vid en låda med pappersfigurer, till fullo och får ett annat syfte än det rent estetiska. Beroende på hur du känner om stilen i sig skulle detta alltså kunna vara en nydaning av ett old school-spel, med samma spelmönster och bitvis galna svårighetsnivå.

Vi får också smaka på ett Challenge Mode och ett extremt utmanande Arcade Mode, men även om jag slutligen kommer över min initiala avsky värms jag aldrig upp tillräckligt för denna mystiske riddare som av outgrundlig anledning valts ut för att rädda världen från den onda prinsessan.

Black Knight Sword
När du räddar jätteögats barn kommer du till shoppen och kan byta insamlade hjärtan (inte den gulliga stiliserade typen) mot extra liv eller annat du behöver.
04 Gamereactor Sverige