Luigi's Mansion

Luigi's Mansion

Super Monkey Ball och Luigi's Mansion var de första spelen jag skaffade till min GameCube.

Super Monkey Ball skulle visa sig vara ett spel som håller för evigt, Luigi's Mansion däremot visade sig vara en ett par timmar kort historia och ett av de första spel från Nintendo själva som jag blivit besviken på.

Spelet handlar om den alltför bortglömde Luigi, som har haft turen att vinna sig en herrgård på ett lotteri. Han och Mario bestämmer sig för att träffas i herrgården. På vägen går dock Luigi vilse och när han väl kommer fram är Mario borta. Luigi tassar på stapplande ben in i herrgården och äventyret tar sin början. När spelet startar kan Luigi inte göra mycket annat än att gå omkring och ropa efter Mario. Han har flera olika tonlägen när han gör det, vilket är ganska kul. Rätt komiskt att det för en gångs skull är Mario som ska räddas av sin grönklädde bror Luigi. Kan inte hjälpa att jag tycker att Luigi känns bra mycket roligare som figur än just Mario.

Uppenbarligen har någon inte gjort sitt jobb när Luigi's Mansion kom till. Spelet dras med otroligt mycket flimmer och bitvis kan det vara svårt att urskilja detaljer på herrgården i början för alla så kallade jaggiesproblem. Vidare verkar det som att man skurit ned på palletten å det grövsta. Ytor och liknande har ofta otroligt dålig färgsättning och man kan verkligen se en dålig färgskala när man tittar på dem. Tack och lov så är inte hela spelet såhär illa, utan de läckra spöken som hemsöker herrgården tillsammans med alla detaljer som smyckar ut rummen gör att det totalt blir ett godkänt betyg för grafikbiten. Men den som letar ett grafikdemo för att impa på polarna med håller sig lämpligen borta från Luigi's Mansion. Ljudet är ett betydligt trevligare kapitel där små mysiga stycken som Luigi skräckslaget nynnar med i sätter en trevlig stämning på spelet.

Strax efter att spelet börjat får Luigi en dammsugare att fånga spöken med av den spökintresserade professor Elvin Gadd. En idé lika galen som genial och mer än lovligt inspirerat av de fyra spökjägarna Ghostbusters. Dessvärre stannar smartheten där. När spökena ska infångas är det hysteriskt roterande på den gula analogspaken som man anmodas göra. Detta blir oerhört enahanda efter ett tag, då detta verkligen är vad spelet bygger på. Dessutom har jag fått direkt ont i handen efter längre pass. Som om inte det vore nog blir spökena också svårare att fånga, då krävs det extra hysterisk rotering för att man ska kunna få in dem. Nej, det hade sannerligen inte skadat med lite mer betatestning innan spelet släpptes på marknaden. Nintendo är inte direkt kända för barnsjukdomar i sina spel.

En annan nackdel som Luigi's Mansion dras med är att det varar i blott fyra timmar för den erfarne spelaren. Spelar man riktigt långsamt kan det hålla i fem till sex timmar, men det känns hårt att betala dyra pengar för så kort och monoton speltid. Faktumet är att spelet känns långsamt då man ofta stänger av det av ren tristess över allt frenetiskt kontrollroterande. Lite mer varierande saker att göra hade sannerligen inte skadat spelet. Tyvärr är detta nog det svagaste spelet vid kubens släpp, och det känns klart tråkigt att det är just Nintendo som har knåpat ihop det och slarvat bort ett bra upplägg så totalt. Detta är verkligen inget folk kommer att minnas på samma sätt som Super Mario World eller Super Mario 64. Det är ett ytterst medelmåttigt spel, som utan sin relativt kände huvudperson hade varit något folk hade fnyst åt. Nu är det trots allt ena halvan av Super Mario Bros, och därmed lär det dock sälja ändå. Tyvärr, Nintendo hade behövt få veta att fansen inte tolererar sådant här.

Luigi's Mansion är inte rakt igenom uselt. Men någon orsak att köpa en kub är det då rakt inte och jag är lite förvånad att Nintendo släpper ifrån sig en så halvfärdig produkt. Hade Acclaim varit tillverkare och saknat Marios bror i huvudrollen hade detta nog inte ens varit med vid kubsläppet. Ni som bara ska skaffa ett spel vid släppet, avstå från Luigi's Mansion. Ta mig på mitt ord när jag säger att ni inte kommer att behöva vänta länge innan begagnatställen i spelbutiker kommer att svämmas över av billiga Luigi's Mansion.

Luigi's MansionLuigi's MansionLuigi's MansionLuigi's Mansion
5 / 10
+