Fuel Overdose

Fuel Overdose

Det är dags att montera kulsprutan på motorhuven och dra ut på tävlingsbanan. Vi har spelat Playstation 3-titeln Fuel Overdose...

Blanda Micro Machines med Twisted Metal. Tonsätt med ett soundtrack som låter som menymusiken från den där gamla demoskivan till Playstation. Lägg till en nonsenshistoria om dödsrace i efterdyningarna av det moderna samhällets kollaps och ett karikatyraktigt persongalleri. Där har du Fuel Overdose, redo att frustrera. Ibland underhålla, men mest frustrera.

I framtiden tävlar man i Race of Chaos för att vinna pengar, ära och framförallt ett vaccin som alla gått och gjort sig beroende av. Sistnämnda är ingenting jag ser skymten av, men pengarna jag vinner i tävlingarna används åt att köpa nya, bättre bilar, fetare däck, effektivare skydd och så vidare. Och att uppgradera mina vapen, för i Race of Chaos är det kutym att ramma, skjuta och spränga sina motståndare.

Fuel Overdose
Med sin grappling hook kan man snabbt komma tillbaka i racet igen genom att hänga fast vid en förbipasserande motståndare.

Motorhuvar med monterade kulsprutor och målsökande missiler har vi sett tidigare, men i Fuel Overdose har du även tillgång till en grappling hook som gör att du kan gripa tag i andras bilar och släpa efter dem, alternativt använda den i skarpa kurvor för att få en extra fartboost. Det är kul när den fungerar, men lika ofta som jag faktiskt lyckas tajma en kurva och får den där extra skjutsen, lika ofta rammar jag en vägg eller flyger åt skogen.

Att ramma något, eller bli rammad, är ett ständigt återkommande ok i spelet. Vid starten av varje lopp utspelar sig ungefär samma scenario: Det blir en slaktzon i mitten. Alla skjuter och spränger alla. Det flyger bilar åt alla håll. Inte minst min egen. Som ett asplöv kastas jag runt. Jag försöker gripa tag i någon med min grappling hook för att få upp farten igen, men plötsligt är det någon som använder en specialattack och hela skärmen blir till ett suddigt inferno.

Fuel Overdose blir ofta kaotiskt och de strategiska möjligheterna med alla vapen och utplacerade bomber förminskas till ett hetsigt knapphamrande och ramsor av svordomar. Det hjälper inte att min bil tycks tävla i samma viktklass som en legokloss. En lätt kollision med en vägg, en motståndare, eller ja, en yta överhuvudtaget, resulterar flera gånger i att min bil kastas runt, runt och jag hamnar sist i racet.

Och kolliderar jag inte med någon eller något så blir jag beskjuten. Oavsett om det är en raket eller kulspruteeld så reagerar mitt fyrhjulade åbäke på ungefär samma sätt; den kränger till, snurrar runt, kraschar. Det står "Wrong way" på skärmen och jag skriker: "Jag vet!" Om kameran bestämmer sig för att börja böka - vilket den också tycker om att göra - så kastar jag nästan kontrollen i väggen.

Fuel Overdose
Vi får bland annat tävla i ett regnsskogsklätt Kairo, ett översvämmat New York och ett snöigt Kyoto.

Allteftersom jag uppgraderar mitt fordon så blir det det glesare av de här scenarierna, men det är ändå segt att man ska behöva genomlida timmar av vidrig fjäderfysik och överkänsliga fordonskollisioner innan det tar sig.

Fuel Overdose innehåller klassiska spellägen som story mode, mästerskap och ett utmaningsläge där du kan testa dina färdigheter bakom ratten (och ditt tålamod). Mest tid bör du emellertid investera i multiplayerläget där det faktiskt går att krama ut lite genuin underhållning.

Fuel Overdose
Den allmänt sliriga bilfysiken gör att snöbanan inte känns ett dugg halare än någon annan bana.

Upp till åtta spelare kan tävla tillsammans på någon av spelets fem olika banor. Under mina testsessioner har det varit glest med spelare, men när vi väl lyckats styra upp ett race har jag haft klart roligare än när jag spelat offline. Lite mindre kaos, lite mer chans att faktiskt manövrera sitt fordon.

Fuel Overdose är varken snyggt, välljudande eller speciellt balanserat. Det känns som om utgången av mina sammandrabbningar styrs av slumpen. Ibland flippar bilfysiken helt. Ibland flippar jag. Men, efter att ha meckat med sin bil lite, gjort den stabilare och snabbare, och hittat någon att spela mot online, så lyser det till. Lyckas jag därtill med att preja ut min motståndare över en klippkant, rakt ner i en flod av lava, drar jag till och med på smilbanden och slutboss-skrockar.

5 / 10
+
Hyfsat kul multiplayer, mycket att uppgradera