Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
RECENSION

FORZA HORIZON RALLY

Teamet bakom årets överlägset bästa racingspel släpper ifrån sig den första av flera mumsiga expansioner. Redaktionens egen racingfreak har spenderat tre dagar med rally-Forza


Forza Horizon är årets racingupplevelse för min del. Det råder det ingen tvekan om. Konkurrensen i form av Ridge Racer: Unbounded och Need for Speed: Most Wanted har liksom inte ens någon suck mot Playground Games välpolerade arkadracing-pärla. När rallyexpansionen utannonserades började jag därmed flämta av upphetsning. Ett redan briljant spel skulle den 18 december bli ännu bättre. Ett rallyläge utvecklat av folket bakom Dirt 2 skulle krängas via Xbox Live för 170 kronor. Vad kunde gå fel?

Forza Horizon
Forza Horizon Rally är snyggt. Så läskigt snyggt att man nästan börjar gråta.
Detta är en annons:

Det mesta, visar det sig bara någon minut in i Forza Horizon Rally. För detta, hur man än väljer att se på det, är kanske den lataste och minst ambitiösa expansionen jag haft missnöjet att testspela på flera år. Playground har plockat ut fem bilar ur deras redan befintliga Forza Motorsport 4-garage, slängt på nattlampor och rallydäck, byggt ett par extremt enformiga skogsslingor utan vare sig utmanande kurvor eller terräng - och sedan slagit ett stort, rött snöre runt hela rasket. Microsoft kallar det "amazing!". Mormor skulle kalla det för "lurendrejeri".

Detta är en annons:

Det största problemet med den här expansionen är att bilfysiken, till skillnad från i själva huvudspelet, inte fungerar särskilt väl. Inte särskilt väl alls. Jag tänkte först beskriva varför jag tycker som jag tycker innan jag sedan försöker gissa mig till vad det kan bero på. Rallybilarna i Forza Horizon Rally är balanserade annorlunda än huvudspelet. Vridmomentet är betydligt lägre ställt medan toppeffekten skruvats upp. Man når ganska snabbt maxfart och flyger då fram genom skogen i vad som ibland nästan känns som Wipeout-doftande hastigheter.

Forza Horizon
Kartläsaren är lättbegriplig och tydlig, ända tills han börjar ropa Camber-Stopp, Cast Over Djennko Lard! Då fattar inte ens Petter Solberg vad fan som flugit i karlstackarn.

Skogssträckorna är slingriga vilket gör att man utgår från att bromspedalen kommer att användas en hel del till följd av den uppskruvade peakeffekten. Men så är inte fallet. Faktum är att man i princip inte behöver bromsa alls i Forza Horizon Rally och framförallt inte förrän hårnålskurvorna dyker upp. Bilarna bromsar idiotsnabbt och så pass effektivt att det till en början inte alls känns som om den här expansionen har något med Forza Horizon att göra. Det är aldrig några problem att slunga bilen in i en rödmarkerad vänsterkurva för att mitt i apex nudda bromsen med en fjäderlätt vänsterfot och liksom bara kuska runt kurvan utan att tappa minsta lilla fart.

Detta är en annons: