Svenska
Gamereactor
recensioner
Forza Horizon

Forza Horizon Rally

Teamet bakom årets överlägset bästa racingspel släpper ifrån sig den första av flera mumsiga expansioner. Redaktionens egen racingfreak har spenderat tre dagar med rally-Forza

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Forza Horizon är årets racingupplevelse för min del. Det råder det ingen tvekan om. Konkurrensen i form av Ridge Racer: Unbounded och Need for Speed: Most Wanted har liksom inte ens någon suck mot Playground Games välpolerade arkadracing-pärla. När rallyexpansionen utannonserades började jag därmed flämta av upphetsning. Ett redan briljant spel skulle den 18 december bli ännu bättre. Ett rallyläge utvecklat av folket bakom Dirt 2 skulle krängas via Xbox Live för 170 kronor. Vad kunde gå fel?

Forza Horizon
Forza Horizon Rally är snyggt. Så läskigt snyggt att man nästan börjar gråta.

Det mesta, visar det sig bara någon minut in i Forza Horizon Rally. För detta, hur man än väljer att se på det, är kanske den lataste och minst ambitiösa expansionen jag haft missnöjet att testspela på flera år. Playground har plockat ut fem bilar ur deras redan befintliga Forza Motorsport 4-garage, slängt på nattlampor och rallydäck, byggt ett par extremt enformiga skogsslingor utan vare sig utmanande kurvor eller terräng - och sedan slagit ett stort, rött snöre runt hela rasket. Microsoft kallar det "amazing!". Mormor skulle kalla det för "lurendrejeri".

Det största problemet med den här expansionen är att bilfysiken, till skillnad från i själva huvudspelet, inte fungerar särskilt väl. Inte särskilt väl alls. Jag tänkte först beskriva varför jag tycker som jag tycker innan jag sedan försöker gissa mig till vad det kan bero på. Rallybilarna i Forza Horizon Rally är balanserade annorlunda än huvudspelet. Vridmomentet är betydligt lägre ställt medan toppeffekten skruvats upp. Man når ganska snabbt maxfart och flyger då fram genom skogen i vad som ibland nästan känns som Wipeout-doftande hastigheter.

Detta är en annons:
Forza Horizon
Kartläsaren är lättbegriplig och tydlig, ända tills han börjar ropa Camber-Stopp, Cast Over Djennko Lard! Då fattar inte ens Petter Solberg vad fan som flugit i karlstackarn.

Skogssträckorna är slingriga vilket gör att man utgår från att bromspedalen kommer att användas en hel del till följd av den uppskruvade peakeffekten. Men så är inte fallet. Faktum är att man i princip inte behöver bromsa alls i Forza Horizon Rally och framförallt inte förrän hårnålskurvorna dyker upp. Bilarna bromsar idiotsnabbt och så pass effektivt att det till en början inte alls känns som om den här expansionen har något med Forza Horizon att göra. Det är aldrig några problem att slunga bilen in i en rödmarkerad vänsterkurva för att mitt i apex nudda bromsen med en fjäderlätt vänsterfot och liksom bara kuska runt kurvan utan att tappa minsta lilla fart.

Nu är ju inte Forza Horizon någon renodlad simulator men baserat på en semirealistisk grundfysik och trots allt lite smygverkligt när man kikar på bland annat friktionfysik och på hur det fungerar när man flyttar tyngdpunkten i bilen man rattar. I Rally-expansionen känns det som om Playground fått i order att inte frångå de grundpelare som spelserien rent körmässigt alltid lutat sig mot; Att aldrig tvinga bilens däck att göra två saker samtidigt.

Forza Horizon
Det går av någon outgrundlig anledning inte tävla i rally med rallybilarna från huvudspelet. Ganska precis hur korkat som helst.
Detta är en annons:

I praktiken, på en varm asfaltsbana, är detta en livsviktig tumregel inom riktig racing och något som jag som amatörförare lever efter. Det hela handlar om väldigt grundläggande fysik där man räknar på förflyttning av massa och kikar på vad som händer med bilens däck vid påfrestning. På bana gäller det, precis som Forza Motorsport-serien alltid försökt lära den som spelar, att först placera bilen inför stundande kurva, sen lägga sig på bromsen för att sedan växla ned, svänga in och lägga sig på den utvalda linjen för att avslutningsvis möta med gas så fort man ställt alla fyra däcken åt samma körriktning, igen. En viktig tumregel i Forza Motorsport som alltid har fungerat väl.

Problemet här är dock att Playground försökt använda sig av samma grundtänk även i rallyskogen, och det fungerar helt enkelt inte alls lika väl som på varm asfalt med full fokus på däckfysik. I Forza Horizon Rally är det bästa att inte försöka tvinga bilarnas däck att utföra två saker samtidigt, vilket förstör hela känslan av att köra på grus eftersom det faktiskt är vad man som rallyförare hela tiden gör, inte minst när det kommer till vänsterbromsning och kurvtagning medhjälp av handbroms. Hela denna ganska grumliga soppa resulterar i en alltför stel och ryckig körkänsla som ofta för tankarna till rallysegmentet i Gran Turismo 5. Ett spelläge som inte på något sätt kan mäta sig med exempelvis Dirt-spelen.

Forza Horizon
Balansen i körkänslan är tyvärr helfel och man kan inte göra de inställningar som skulle krävas för att få ordning på sin bil.

På minuskontot hittar vi också den innehållsmängden som till en början nästan kändes chockerande snål. Fem bilar är det enda som bjuds här Rallytävlingarna är sju till antalet och i varje rally ingår tre sträckor. Just den här delen hade såklart inte varit särskilt innehållsfattig om det inte varit för att rysligt många av dessa 21 sträckor känns som exakt samma bana. Variationen är i det närmaste usel och även om jag fattar att det är svårt att bygga samma typ av variation som i ett fristående rallyspel (eftersom allt äger rum i Colorado) känns det ändå som att Playground varit för lata här, för bekväma.

Tillkommer gör en rätt blek atmosfär som inte alls når samma kvalitet som den där fantastiska känslan av racing som huvudspelet erbjuder. Forza Horizon Rally är en avskild del av Horizon och det känns verkligen så. Jag hade mycket hellre velat se att man stoppat in rallybiten inuti själva Horizon och att man fick frakta sin egen röv i sin egen bil till utmarkerat skogsbryn för att delta i de olika tävlingarna.

Forza Horizon
Petters Mormor körde gammal rally-Escort. Därför gör han också det.

I slutändan är Forza Horizon Rally en mycket blek expansion som dessutom ligger på tok för högt i pris. För 170 kronor hittar man idag Dirt 2 som inte bara är ett av de bästa rallyspelen genom alla tider utan dessutom cirka 122 gånger så innehållsrikt och utmanande som detta.

HQ
05 Gamereactor Sverige
5 / 10
+
Otroligt läcker grafik, fantastisk lyckad design, bra ljudeffekter, trevlig presentation
-
Stel och tråkig rallyfysik, enformiga och identitetslösa sträckor, klen atmosfär
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

Forza Horizon RallyScore

Forza Horizon Rally

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Teamet bakom årets överlägset bästa racingspel släpper ifrån sig den första av flera mumsiga expansioner. Redaktionens egen racingfreak har spenderat tre dagar med rally-Forza...

Forza HorizonScore

Forza Horizon

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Bilfysiken och körkänslan från Forza 4 blandas med det fria upplägget från Test Drive Unlimited. Petter älskar Forza Horizon

Forza Horizon 2 under utveckling?

Forza Horizon 2 under utveckling?

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Den Playground Games-anställda Yibo Liu skrev redan tidigare i år på sin LinkedIn-sida att han jobbar på ett Forza-projekt för nästa generations konsoler, rapporterar...



Loading next content